A dél-koreai Csoszun televízióban jelent meg az az értesülés, amely szerint vadászpilóták utaztak Oroszországba. Azt állítják, hogy ennek köze lehet ahhoz, hogy Moszkva fejlett harci gépeket ad át a rezsimnek, ehhez ki kell képezni az északiakat. Viszont nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy
az ukrajnai háború kezdetei óta pilótahiányban szenvedő oroszok egyszerűen az újdonsült katonai szövetségesüktől kérnek segítséget az állomány létszámának feltöltéséhez.
Észak-Korea pilótái nem első alkalommal kerülnének külföldön bevetésre, legutóbb 1973-ban a jóm kippúri háborúban siettek Szíria és Egyiptom segítségére. Az Egyesült Államok egy 2021-es jelentése szerint a diktatúra összesen 900 katonai repülőgéppel rendelkezik, ezek közül az igencsak elavultnak számító SZU-25-ösök és a MiG-29-esek jelentik a csúcskategóriát. Előbbieket gyakran bevetik Ukrajnában is, bár a bevetések során számos gépet kilőttek az ukránok, az Oryx háborús veszteségeket listázó oldal ismeretei szerint legalább 34 darab SZU-25-ös semmisült meg a háború 2022-es kirobbanása óta. A közlemény viszont kiemelte, hogy az északiaknak szinte semmi tapasztalatuk nincs:
évente mindössze 15-25 órát töltenek a levegőben, mivel a repülőgépek túl öregek és az üzemanyaghiány sem engedi a gyakorlatokat.
Az elmúlt hetekben hatalmas szenzációt jelentett a hír, hogy Phenjan több ezer katonát küld Oroszországba, hogy a Kreml segítségére legyen az Ukrajna ellen vívott háborúban. A felek ezt tagadják, viszont egyre több bizonyíték van arról, hogy kiképzésen vesznek részt a fegyveresek az országban. A fejlemények miatt Dél-Korea fontolgatja, hogy ő is hírszerzőket és kiképzőket küld Ukrajnába, hogy ezzel hozzájáruljanak Kijev harcához Oroszország ellen.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images