Az örök probléma megosztja a magyarokat
Az autótulajdonosok körében rendkívül megosztó kérdésnek számít, hogy vajon érdemes-e minden évben kétszer - a nyári meleg beköszöntével, valamint a téli fagyok kezdetekor - az évszaknak megfelelően télire, vagy nyárira cserélni a jármű gumiabroncsait, vagy az egész évben használható négy évszakos gumik is biztonságos közlekedést tesznek lehetővé.
Korábbi számadatokat elnézve elmondható, hogy a négy évszakos gumik eladásai folyamatos emelkedés után a Covid-járvány idején, 2020-ban nőttek nagy mértékben. Ugyan a járványhelyzet alatt a gumiabroncsok eladási számai - várt módon - összességében csökkentek, arányaiban nagy emelkedés mutatkozott a négy évszakos abroncsok eladásaiban:
2020 első háromnegyed évében ez a kategória 19,8%-kal nőtt a hazai eladási volumenekben
Egy tavaly megjelent kutatásból azonban kiderült, hogy az emelkedő trendek ellenére a magyar autósok java része még mindig a téli gumira teszi le a voksát a négy évszakos helyett.
Az autósok több mint 84 százaléka téli gumit használ, míg további 13,5 százalék dönt a négy évszakos abroncs mellett az év hideg időszakában.
Hogy dönt az internet?
Korábbi, Google Trends-ről szóló cikkeinkben már részletesen bemutattuk a program alapjait, használatának főbb tudnivalóit, és összefoglaltuk, pontosan hogyan kell értelmezni a Google Trends grafikonjainak adatait. Legfrissebb bemutatónkban a program "Jelenleg felkapott" aloldalával foglalkoztunk, amely azt mutatja meg, hogy mik a legnépszerűbb témák, hírek a világban és Magyarországon.
Nemrég megjelent cikkünkben azt vizsgáltuk, hogy az évszázad viharának is nevezett Milton hurrikán hogyan befolyásolta a Google kereséseket világszerte, előtte pedig megnéztük hogy a jelenleg zajló közel-keleti konfliktus iránt mekkora mértékben érdeklődnek az internetezők.
Ahogy már jelen cikkünk elején is elmondtuk, nem tudunk győztest hirdetni a téli és a négy évszakos gumi között, a grafikonok legtöbbjéből ugyanakkor kiolvasható, hogy a téli gumi valószínűleg sokkal jobban benne van már a közgondolkodásban, ezáltal az arányok tekintetében nagyobb az érdeklődés iránta a Google-keresésekben.
Még mielőtt azonban rátérünk a keresési adatokra, fontos kitérni a négy évszakos és a téli gumi helyesírására is, amelyek esetén a Google Trends lekérdezésekben a közvéleményhez igazodtunk. Bár a helyesírás szabályai szerint az egybeírás nem indokolt, az ilyen keresések elsöprő fölényben vannak, így jobb indikátorai a négy évszakos gumik iránti érdeklődésnek.
A "téli gumi" és a "téligumi" keresési kifejezések esetében jól látható, hogy a korábbi szinte egyenlő arány, a "téli gumi" enyhe elhúzása után fordulat állt be, és a helyes, "téli gumi" forma vállt dominánssá a keresésekben.
Ha az elmúlt 90 nap adatait vizsgáljuk, ingadozó, ám viszonylag folyamatos emelkedés látható a "téli gumira" érkező keresések arányában. Ennek oka lehet, hogy az ősszel megérkező hideg időjárással a téli gumi felszerelésének ideje is közeledik, így az internetezők elkezdtek egyre jobban érdeklődni a téma iránt.
A grafikonon az is látható, hogy
míg a téli gumira érkező keresések a szeptemberi hidegfront alatt látványosan megugrottak, az egész évben használható négy évszakos gumi iránti érdeklődést nem befolyásolta számottevően.
A téli és nyári gumiabroncsok iránti érdeklődés évszakokhoz való igazodása nem meglepetés. A Google 2004 óta gyűjtött adatainak ábrázolásán rendkívül pontosan mutatják a görbék az egyes típusok fő keresleti időszakait. Míg a téli abroncsok iránti keresések száma általában szeptember környékén kezd emelkedni, addig a nyári abroncs minden év márciusában vált ki nagyobb érdeklődést.
Amennyiben a négy évszakos gumira és a téli gumira egyszerre kereső eseteket vizsgálunk (pl. négyévszakos téli gumi, téli négyévszakos, négyévszakos téli), szintén jól látható a szezonális érdeklődés, annak pedig az egyre emelkedő visszatérése. Az ilyesfajta keresések pedig egyértelműen az összevetések, tesztek iránti érdeklődés növekedését mutatják.
További érdekesség a hosszú távú adatok alapján, hogy a négy évszakos gumi elmúlt években történő fokozatos elterjedése az interneten is megmutatta magát:
nagyjából 2018 óta lassan, de egyenletes ütemben emelkedik a típusra érkező keresések száma.
Ami az ország területi eloszlását illeti, Békés és Csongrád vármegyében kerestek rá a három abroncstípus közül legtöbben (11%) az egész évben használhatóra. A négy évszakosra való érdeklődés Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Zala vármegyékben volt a legalacsonyabb. Itt mindössze 6% volt az aránya az erre a típusra érkező kereséseknek.
Ha világszerte vizsgáljuk a Google adatait érdemes nem a keresőszavakat, esetünkben a téli gumit használnunk, hanem adott keresőszavakat egybegyűjtő témaköröket vizsgálni.
A témakörök olyan kifejezéscsoportok, amelyek az összes nyelvben egy dologgal kapcsolatosak. A keresési kifejezés alatt témaköröket is találhat. Ha például rákeresünk a London kifejezésre, és kiválasztjuk témakörként, akkor a keresés olyan témákkal kapcsolatos találatokat is tartalmaz majd, mint az „Egyesült Királyság fővárosa” és a „Londres”, amely London spanyol neve.
A "Téli gumiabroncsra" mint témakörre érkező keresések eloszlása 2004 óta szemlélve világszerte is ugyanolyan szezonális eloszlást mutat.
Globálisan, a magyar viszonyokhoz képest kicsivel később, október-november környékén van a csúcson a téma iránti érdeklődés.
Ha világszerte nézzük a regionális eloszlást, nem ér minket nagy meglepetés: a legnagyobb érdeklődést az északi Svédországban és Lettországban váltja ki a témakör. A Google adati alapján azonban a harmadik helyen Magyarország áll az érdeklődés alapján, előzve ezzel a hagyományosan autós nemzetnek számító Németországot és Ausztriát is.
A cikket a Googletámogatta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images