Egyetlen ábra, ami megmutatja, miért szenvednek valójában az autógyártók Európában
Globál

Egyetlen ábra, ami megmutatja, miért szenvednek valójában az autógyártók Európában

Európában nemhogy csökkent, hanem emelkedett az elektromos autók átlagos értékesítési ára az elmúlt években. Ebben fontos szerepet játszott az is, hogy a gyártók a nagyobb méretű, prémium elektromos autók irányába mozdultak el a profit érdekében ahelyett, hogy olcsóbb, szélesebb tömegek számára elérhető elektromos autókat gyártottak és értékesítettek volna. Ez a termékstratégia a jelek szerint mostanra megbosszulta önmagát, az árérzékeny vásárlók távol maradnak a szalonoktól. Az autógyártók viszont azelőtt, hogy elárasztanák a piacot az olcsóbb elektromos modelljeikkel, még megpróbálják felpuhítani a szigorú kibocsátáscsökkentési célokat.

Nyolc évvel ezelőtti cikksorozatunkban részletesen foglalkoztunk azzal, miért drágábbak az elektromos autók, mint a hagyományos, kizárólag belsőégésű motorral szerelt társaik. Az egyik fő megállapításunk az volt, hogy az elektromos autók magasabb árát nagyrészt az akkumulátorok magas költsége magyarázza, ez viszont az idő múlásával jelentősen változhat. A folyamatos beruházásoknak, a kutatás és fejlesztéseknek köszönhetően sokkal olcsóbb akkumulátorok kerülhetnek piacra, amellyel párhuzamosan jelentősen csökkenhet az elektromos autók ára is, érdemben növelve az irántuk mutatkozó keresletet.

Az elmúlt években az akkumulátorok átlagos ára rekordalacsony szintre zuhant: Európában például 33 százalékkal, 151 dollárra csökkent kilowattóránként.

Az elektromos autók átlagos értékesítési ára viszont nemhogy csökkent, hanem mintegy 11 százalékkal nőtt 2020 óta a Transport & Environment (T&E) számításai szerint.

Az új autók értékesítési átlagárának növekedéséhez számos tényező hozzájárult az utóbbi években: a koronavírus-járvány okozta lezárások és gyárleállások, a beszállítói láncok megszakadása, a gyártási költségek emelkedése és a szigorodó szabályozói előírások egyaránt felfelé hajtották az árakat. A T&E ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy az elektromos autók drágulásában kulcsszerepet játszott az is, hogy

a gyártók modell-mixében egyre hangsúlyosabbá váltak a nagyobb méretű, prémium elektromos autók Európában.

Az ilyen drágább modellek eladásának részaránya több mint duplájára emelkedett az elmúlt közel négy évben, míg 2020-ban 28 százalékát tették ki az elektromos autók teljes piacának, 2024-re 64 százalékra emelkedett a részarányuk.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy jelentős eltérés mutatkozott az egyes autógyártók árazási politikájában. A német prémiumautó-gyártók sokkal agresszívebben emelték az elektromos autóik árát, míg akadtak olyan szereplők is, akik szembementek a trenddel, és csökkentették áraikat. A Mercedes-Benz átlagosan 55 százalékkal, míg a BMW 50 százalékkal drágított pár év leforgása alatt. A modell-mix eltolása a nagyobb és drágább elektromos autók irányába, valamint az erőteljes áremelések nyilván azt a célt szolgálták, hogy minél több profitot tudjanak realizálni az autógyártók. Ugyanakkor ma már látható, hogy súlyos következménye lett ennek a stratégiának.

T&E európai autógyártók elektromos autók
Forrás: Transport & Environment

Az autógyártók a profitmaximalizálási stratégiájuk részeként a nagyobb, jövedelmezőbb elektromos autóikat helyezték előtérbe, ahelyett, hogy a megfizethetőbb, szélesebb tömegek számára elérhető modellek gyártására és értékesítésére koncentráltak volna. Ez viszont érezhetően visszavetette a keresletet az elektromos autók iránt az elmúlt időszakban.

Az Európai Bizottság tanulmánya szerint az európaiak 57 százaléka nyitott arra, hogy elektromos autót vásároljon, de az ár továbbra is kulcsfontosságú ebben a kérdésben. A YouGov által a T&E számára készített felmérés szerint az új autót vásárlók 35 százaléka venne elektromos autót egy éven belül, ha 25 ezer euróért kínálnának megfelelő modellt számukra.

Mindez azért is lényeges, mert számos autógyártó szeretné elérni a személygépkocsikra és teherautókra vonatkozó CO2-célkitűzések felülvizsgálatát, enyhítését. Erre véleményük szerint azért van nagy szükség, mert jelentősen megváltozott a gazdasági, geopolitikai környezet és az elektromos autók iránti kereslet is a vártnál kedvezőtlenebbül alakul az Európia Unióban.

A T&E anyagában viszont éppen arra mutat rá, hogy az alacsony fogyasztói kereslet hátterében döntően az autógyártók saját termékstratégiája áll.

Ezért is lenne súlyos hiba az EU döntéshozói részéről, ha feladva álláspontjukat engednének a lobbierőnek, és felülvizsgálnák, enyhítenék a szigorú szén-dioxid-kibocsátási szabályokat jövőre. Az európai autógyártók 2025-ben számos megfizethetőbb áru elektromos járművet dobnak majd piacra, döntően pont a szigorodó szabályok teljesítése, a jelentős pénzügyi büntetések elkerülése érdekében. Az olcsóbb új elektromos modellek megjelenésével, valamint a már elérhető elektromos modellek árának csökkentésével nőhet a járművek iránti kereslet, illetve az európai gyártók piaci részesedése.

Számítások szerint a Kínából érkező import járművek az Európában eladott elektromos autók negyedét fogja kitenni idén. Ez az érték 2025-re 20 százalékra, a következő évben pedig 18 százalékra csökkenhet, ha a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett vámokon túl a jövő évi uniós kibocsátási normák is megvalósulnak.

Címlapkép forrása: Bernd Weißbrod/picture alliance via Getty Images

Holdblog

Bepillantás a képzelt jövőbe

Nem tudjuk, mit hoz a jövő, de a jelenlegi trendek alapján nem sok jóra számíthatunk. A klímaváltozás ellen nem igazán teszünk, a műanyaghulladék beterít minket,... The post Bepillantás a k

Holdblog

Apám, a Bitcoint mivel magyarázod?

Vendégünk Szabó Dávid, témáink szerteágazók, szívünk vidám. Jó szórakozást! 0:45       A pénz erózió 13:10     A bitcoint mivel magyarázod, apám? 25:20     És mi van a tö

KonyhaKontrolling

Tényleg a hozam tesz gazdaggá?

Nagyon szeretem a Facebook hirdetéseit, mert minden nap más titkot tudhatok meg a gazdaggá válásra. A mai bejegyzésben két posztot hoztam, ami felkeltette az érdeklődésem. A héten a videó csak

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megérkezett a bejelentés: itt a kormány 21 pontos új akcióterve!
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
orosz Nona-Sz önjáró löveg