Google Trends alapok
A Google Trends segítségével a Google felületeinek (Google-keresés, Google Hírek, YouTube) aktuális keresési trendjeit láthatjuk, vagyis azt, hogy az emberek milyen témákat követnek – vagy éppen nem követnek. Ezáltal megtudhatjuk, mi érdekli a Google felületeit használókat, illetve, ha szükségünk van rá,
ezeket az adatokat vizuálisan is megjeleníthetjük, hogy illusztráljuk egy téma vagy akár egy személy iránti általános érdeklődést.
A felület kezdőlapja által kínált témákon túl bármilyen témára rákereshetünk, és felmérhetjük az érdeklődést. A „Felfedezés” oldalra kattintva általunk érdekesnek tartott keresőszavakat vagy témaköröket adhatunk meg. Míg előbbi esetén kizárólag egy adott szóra, vagy kifejezésre érkező kereséseket láthatjuk, a témakörök tágabb kifejezéscsoportokat takarnak, nyelvtől függetlenül. Ha például rákeresünk a London kifejezésre, és kiválasztjuk témakörként, akkor a keresés olyan témákkal kapcsolatos találatokat is tartalmaz majd, mint az „Egyesült Királyság fővárosa” és a „Londres”, amely London spanyol neve.
A különböző kifejezések és témakörök iránti érdeklődést össze is hasonlíthatjuk, így egy grafikonon láthatjuk a trendek alakulását.
A „Felfedezés” oldalon szűrőket is beállíthatunk, ha szeretnénk részletes adatokat vizsgálni: kiválaszthatjuk, mely terület (világszerte, Magyarország vagy valamelyik másik ország), mekkora időintervallum (az elmúlt óra, az elmúlt 12 hónap, vagy akár a 2004 óta eltelt időszak stb.), valamint mely Google-platform adatait szeretnénk látni.
Korábbi cikkeinkben már részletesen bemutattuk a Google Trends működését, valamint a program által kínált adatok értelmezését. Ha szeretnél mélyebben elmerülni a felület lehetőségeiben, alábbi cikkeinket ajánljuk a témában:
Mostantól még aktuálisabb képet kaphatunk a trendekről
A Google nyár végén számolt be a Trends felület „Jelenleg felkapott” („Trending now”) oldalának megújításáról, ahol a minket érdeklő témák helyett egyből azokat a témákat láthatjuk, amelyek leginkább lázba hozzák az internetezőket.
A leginkább felkapott kifejezéseket összegyűjtő oldal korábban is létezett a Google Trends-en belül, azonban az új frissítéssel sokkal több információt szerezhetünk egy-egy témáról. A funkció egyik nagy újítása, hogy mostantól 10 percenként frissíti az adatokat, ezáltal minden eddiginél naprakészebb információkat kaphatunk arról, hogy mire keresnek leginkább a három Google-platform felhasználói.
Az aloldalt a felső menüsorban, a „Felfedezés” gomb mellett érhetjük el. Rákattintva a felület egymás alatt listázza ki a legfelkapottabb keresőszavakat és kifejezéseket.
A felület oszlopaiban különböző információkat találunk a trendekről. Balról jobbra haladva az első oszlopban az összes keresés mennyiségét és a trend emelkedésének százalékos arányát láthatjuk. A mellette lévő oszlopban a trend kezdetét olvashatjuk, valamint, hogy adott pillanatban éppen aktív vagy már „véget ért” trendről beszélünk.
Egy trend akkor lesz Aktív státuszú, mikor a szokásosnál többen keresnek rá a beállított intervallumban,
Az „Eddig tartott:” megjelölést azok a keresőszavak kapják meg, amelyekre egy beállított időkeretben a szokásosnál többen kerestek rá, de abban az időpontban, mikor az adatokat szemléljük, már visszaesett az érdeklődés.
A weboldal automatikusan a leginkább pörgő, aktív trendeket fogja feljebb listázni, de lefelé görgetve a korábban futott trendeket is böngészhetjük. Például, a héten a Közel-Keleten kibontakozó háborús konfliktus aktuálisan sok embert foglalkoztat, míg rövid, behatárolható ideig tartó események (például futball mérkőzések) csak az adott történés idején generálnak nagyobb érdeklődést.
A „Trend szerinti bontás” oszlopban azt láthatjuk, hogy a rendszer mely kifejezéseket veszi az adott témához tartozónak. Az ezen kifejezések iránti érdeklődést a kifejezésekre kattintva leszűrve is megnézhetjük.
A jobb oldali oszlopban a Google Trends kisméretű grafikonon összegzi, hogyan alakult a keresési intenzitás a vizsgált időszakban.
Ha a felületen egy adott témára kattintunk, további részleteket tudhatunk meg az adott trendről. Itt egy valamivel részletesebb grafikont, a trendhez kapcsoló keresési kifejezéseket és a témába vágó híreket kaphatunk, amelyekkel mélyebb betekintést nyerhetünk egy adott témába.
Így szabhatod személyre a „Jelenleg felkapott” oldalt
Ahogy a Google Trends más funkcióinál már megszokhattuk, a „Jelenleg felkapott” felületen is lehetőség van szűrőkkel meghatározni, hogy pontosan milyen területre, időintervallumra vagyunk kíváncsiak.
A funkció jelenleg 125 ország keresési trendjeibe enged betekintést. Ezek közül 40 ország esetében lehetőségünk van külön régiókra (pl.: az USA-ban államokra, Németországban pedig tartományokra) leszűkíteni a vizsgált területet.
Az intervallum beállításánál az alapértelmezett 24 órás időablakon túl lehetőségünk van az elmúlt 4 órában, 48 órában, valamint 7 napban felkapottá vált témákat megnézni. Ahogy fentebb már említettük, ezek közül nem mindegyik aktív téma, vannak olyanok is, amelyek az adott időszak alatt valamikor nagy érdeklődést generáltak.
Az idő és tér meghatározása mellett lehetőségünk van külön csak az aktív trendekre is leszűrni a kereséseinket.
Így hasonlíthatod össze az aktuálisan pörgő témákat
A „Jelenleg felkapott” funkció ugyan jó képet ad arról, hogy milyen trendek alakítják leginkább a keresési előzményeket, részletes statisztikákat a korábbi cikkeinkben már bemutatott „Felfedezés” oldalon érhetünk el a témákról. A „Jelenleg felkapott” trendek oldalon néhány kattintással kiválaszthatjuk, hogy melyik témákat szeretnénk részletesen megvizsgálni, majd akár össze is hasonlíthatjuk őket.
Az így kiválasztott keresési kifejezéseket szelektálás után a „Felfedezés” oldalon hasonlíthatjuk össze. Ahogy már fentebb említettük, az így kapott grafikonok értelmezését korábbi cikkeinkben már részletesen bemutattuk.
A cikket a Google támogatta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio