Súlyos incidens rázza meg Kína atomhatalmi törekvéseit, pedig mindent bevetettek az elhárítás érdekében
Globál

Súlyos incidens rázza meg Kína atomhatalmi törekvéseit, pedig mindent bevetettek az elhárítás érdekében

2024 szeptember végén bejárta az egész világot a hír, hogy egy amerikai tisztségviselő szerint elsüllyedt Kína nukleáris meghajtású tengeralattjárója még a dokkban. Az esetről azóta sem nyilatkozik a keleti nagyhatalom, ám egy ilyen incidens komoly árnyékot vetne Peking globális hatalmi törekvéseire.

A magyar gazdaság kilátásait is befolyásoló geopolitikai környezet kérdései, aktualitásai is terítéken lesznek október 17-i Budapest Economic Forum című konferenciánkon. Most érdemes regisztrálni!

Drámai alámerülés

A múlt héten járta körbe a világsajtót a hír, hogy Kína elvesztette az egyik legújabb, nukleáris meghajtású tengeralattjáróját, miután az ismeretlen okokból elsüllyedt a gyár melletti vizeken. A kijelentés valóságtartalmát később amerikai források műholdfelvételekkel támasztották alá: ezeken az látható, amint különböző hajók ügyködnek a váratlanul elmerülő kínai tengeralattjáró körül. A Pentagon katonai szakértői szerint a szóban forgó jármű egy Csou-osztályú támadó-tengeralattjáró, amely méretében nem múlja felül a hagyományos eszközöket, ám egy kisméretű atomreaktorral rendelkezik. Ezzel kapcsolatban az a kérdés is felmerült, hogy a tengeralattjárót építő vállalatnak egyáltalán van-e tanúsítványa a nukleáris anyagok kezelésére.

Nem tudjuk, hogy a tengeralattjáró reaktort üzemanyaggal látták-e el az incidens idején, vagy áthelyezik-e egy ismert nukleáris tanúsítvánnyal rendelkező létesítménybe az első tüzelőanyag-ellátáshoz, például a Huludao hajógyárba, amely a kínai hadsereg haditengerészetének összes korábbi nukleáris tengeralattjáró-osztályát megépítette

– mondta az egyik megszólaló amerikai tisztségviselő.

Peking egyáltalán nem ejt szót a híresztelésről, ami nem meglepő: bevett taktika a kínai politikában, hogy a kudarcokat megpróbálják a lehető legnagyobb titokban tartani.

Az elmúlt egy évben több botrányos ügy is kirobbant a kínai hadsereg körül, gyakran korrupciós vádak miatt voltak hirtelen személycserék a vezetésben. A pénzek hűtlen kezelésének vádja most is előkerült:

A kiképzési szabványokkal és a felszerelések minőségével kapcsolatos nyilvánvaló kérdések mellett az incidens mélyebb kérdéseket vet fel a kínai hadsereg belső elszámoltathatóságával és a kínai védelmi ipar felügyeletével kapcsolatban – amelyet régóta sújt a korrupció

fejtette ki a névtelenséget kérő amerikai tisztségviselő a Washington Timesnak az üggyel kapcsolatban.

Hiába a „stratégiai rádiócsend” Kína részéről, az esetről egyre több bizonyíték gyűlik, maga az amerikai védelmi minisztérium is közzétett információkat. Ismeretes például, hogy ki, és hogyan észlelte a súlyos incidenst: Tom Shugart, a Center for a New American Security védelmi elemzője szúrta ki elsőként a Pentagon által Type 041 SSN-ként azonosított jármű körüli problémákat. Az amerikai haditengerészet egykori alkalmazottja éppen a Vuhan melletti Wuchang hajógyár műholdfelvételeit nézte át, amelyek szokatlan darubárkákat mutattak a móló körül, miközben az addig ott dokkoló tengeralattjáró részlegesen a víz alá süllyedve volt látható. Ezek a képek egyértelműen azt bizonyítják, hogy a jármű

minimum részlegesen megtöltődött vízzel, ezért működésképtelenné vált, a sérült fegyver visszaszerzésére pedig segítségül kellett sietniük a kiemelésére alkalmas hajóknak.

Megelőző csapás vagy szimpla fenyegetés

Az eset nem sokkal azt követően került napvilágra, hogy a kínai Rakétahadsereg tesztet hajtott végre egy saját fejlesztésű interkontinentális ballisztikus rakétával (ICBM), amely egyszerre akár 10 nukleáris töltet szállítására is képes. A fegyver több ezer kilométert tett meg, mielőtt a Csendes-óceánba zuhant volna. A lépés különlegessége az volt, hogy ilyen gyakorlatot már 44 éve nem tartott Peking, ugyanis ezt a védelmi minisztérium nyilvánosságra hozta, bár nem túl sok információt osztottak meg. A képek tanúsága szerint egy DF-31-es típusú rakétát teszteltek, de ezt nem lehet minden kétséget kizáróan megállapítani. A lépés komoly erődemonstrációnak számít, a keleti nagyhatalom ezzel jelezni akarta a riválisainak, hogy képes akár több ezer kilométeres távolságba elérni.

A félreérthetetlen üzenet nyilvánvalóan az Egyesült Államoknak szólt, hiszen Peking prezentálta, hogy képes akár az amerikai célpontokra is lecsapni a tengerentúlon.

A nukleáris rakétafejek hordozására alkalmas eszköz kilövése egyben a kínai atomprogramra is újfent ráirányította a figyelmet. A felemelkedő hatalom az elmúlt időszakban nagy figyelmet fordított a nukleáris fegyverarzenál fejlesztésére, a Stockholmi Nemzetközi Békekutató Intézet (SIPRI) adatai szerint 2024-ben az atomtöltetei száma 500 darabra emelkedett az egy évvel korábbi 410-ről. Peking az évtized végére el szeretné érni az 1000 darabos számot, ezzel egyértelműen az Egyesült Államok és Oroszország mellé szeretne idővel felzárkózni a képességei tekintetében.

A tengeralattjáró elsüllyedése azonban valamelyest megfúrja Kína ambiciózus törekvéseit a nukleáris nagyhatalmi szerepkör betöltésére, bár inkább a hírnév csorbul, mint a program maga.

Könnyen meglehet, hogy a váratlanul végrehajtott teszt egy amolyan „megelőző csapás” lett volna a körvonalazódó információs szivárgás elhárítására. Ha ez így is volt, a terv nem jött be, mivel azóta inkább a tengeralattjáró körül forog a nemzetközi figyelem. A kínai vezetők úgy gondolhatták, hogy az eddig rejtve, Kína belső területein tesztelt ICBM-ek egyikének nyilvános megvillantásával lehet olyan elterelést generálni, amely minimum csökkenti a tengeralattjáró elsüllyedésével okozott imázskárokat.

A feltevés mellett szól, hogy Peking szereti titokban tartani a katonai képességei fejlődését, korábban is előfordult már, hogy a legnagyobb információs zárlat mellett építették meg a tengeralattjárójukat, az első ilyen ismert eset 2004-ben történt. Akkor az amerikaiak szintén Vuhannál szúrtak ki egy nem bejelentett hagyományos meghajtású járművet. A húsz évvel ezelőtti példához hasonlóan most is meglepetést jelentett a nyugati hírszerzők számára a felfedezés, mivel csak 2024. március 10-én készült felvételen szúrták ki a Csou-osztályú nukleáris meghajtású tengeralattjárót – ekkor még süllyedés előtt.

A jármű mérete azonban kisebb, mint a hagyományos támadó tengeralattjáróké, ezért lehet az, hogy a tengerparttól távol eső Vuhan városában építették meg, majd ezt követően a viszonylag sekély Jangce folyón keresztül juttatják el a tengerig.

Washington viszont már értesült arról, hogy a keleti nagyhatalom kisebb méretű nukleáris meghajtású támadó tengeralattjárókban gondolkodik. 2017-ben ugyanis a PLA nyugalmazott admirálisa, Csao Tengping nyilvánosságra hozta a hagyományos tengeralattjárók kisméretű nukleáris segédmotorjának terveit egy kínai weboldalon.

Csao admirális egy új, azonosítatlan, 7000 tonnás nukleáris meghajtású támadó tengeralattjárót – SSN – írt le, amely új típusú erőművel, … új fegyverrendszerrel és elektronikus információs rendszerrel fog rendelkezni

írta nemrégiben közzétett cikkében Rick Fisher, a Nemzetközi Értékelési és Stratégiai Központ Kínai katonai képességek kutatására specializálódott elemzője. A rendszert a korábbi kínai katonai vezető új, kis teljesítményű/alacsony nyomású segédatomerőműként írta le villamosenergia-termelésre, amely illeszkedik a hagyományos tengeralattjáró-konstrukciókba. Fisher szerint az elgondolás nem új, az 1980-as években a Szovjetunió kísérletezett már hasonlóval.

Kína, a tengeralattjáró hatalom

Peking az 1960-as években kezdett bele egy jelentős programba, amelynek a célja az volt, hogy feltegye az országot a globális tengeralattjáró hatalmak térképére. 1962 és 1984 között több mint 80 darab Romeo-osztályú tengeralattjárót építettek, ezek a szovjet haditechnológiai megoldásokra támaszkodtak. Ezeket követték a Ming-osztályú járművek, majd az ballisztikus rakétákkal felszerelhető típus (SSBN), a Hszia-osztály érkezett az 1980-as években. Ezeket a technikai hiányosságai miatt (zajos volt és lassú) felváltotta a Csin-osztály, illetve a Sang-osztály. Ez utóbbi kettő máig szolgálatban áll, a tervezési hasonlóságok miatt pedig szinte bizonyos, hogy az oroszoktól kaptak segítséget a megépítésükhöz.

Peking a 2010-es évek elején kezdett bele a tengeralattjárók modernizációs programjába. Ennek keretében Moszkvával keresték az együttműködés lehetőségét, valamint modernizált nukleáris meghajtású, Sang-osztályú járművek érkeztek.

A mai kínai tengeralattjáró-flotta gerincét a hagyományos, dízelmotoros-elektronikus meghajtású járművek adják, összesen 48 darab áll a haditengerészet rendelkezésére. Ezeket egészítik ki a nukleáris meghajtású eszközök, amelyekből 12 darab van: 6 ballisztikus rakétákkal felszerelhető típus (SSBN), valamint szintén 6 támadó tengeralattjáró (SSN). Összességében jelenleg 60 darab tengeralattjáró áll a kínai Népi Felszabadítási Hadsereg Haditengerészete (PLAN) szolgálatában. A tervek szint a számuk 2025-re 65 darabra, 2035-re pedig 80-ra emelkedik.

Kína fejlődését mutatja az a tény, hogy ameddig korábban nagyban támaszkodtak a külföldi haditechnológiára, addig mára a tengeralattjáró exportáló országok között is megjelent. Eddig Thaiföldnek, Bangladesnek és Pakisztánnak adtak el kisebb, dízel-meghajtású járműveket.

Egy balesettől még nem lehet azt várni Pekingtől, hogy feladja a törekvéseit, várhatóan inkább csak átmeneti megtorpanást jelent majd a tervben. Vélhetően ez arra ösztönzi majd a kínai döntéshozókat, hogy az eddigieknél nagyobb figyelmet szenteljenek a programnak, mivel a nemrégiben felszínre (vagy inkább az alá) bukó baleset alaposan megtépázza Kína hírnevét a globális hadiipari szereplők előtt. Azzal kapcsolatban egyelőre még nincsenek információk, hogy az ICBM rakétateszt összefüggésben áll-e a tengeralattjáró elsüllyedésével, de a kínai döntéshozók kalkulálhattak azzal, hogy valamelyest ezzel képesek lesznek (már előzetesen) helyreállítani a renoméjukat. Az eset másik tanulsága az volt – különösen a nyugati hatalmak számára – hogy Kína vélhetően immáron két olyan hajógyárral is rendelkezik, amelyik nukleáris tengeralattjárókat képes építeni.

A fejlemény azért is lehet különösen aggasztó az Egyesült Államok számára, mivel ott már régóta komoly problémákat azonosítanak különösen a gyártókapacitás terén, ez pedig már belátható időn belül komoly kihívásokat rejthet magában.

Címlapkép forrása: StefanTsingtauer via Wikimedia Commons

Kiszámoló

Unit linked biztosítás költségei

Már nagyon sok éve nem írtam a unit linked biztosításokról (ide tartoznak a nyugdíjbiztosítások is), pedig lehet, hogy kellett volna. Hogy miért nem kötünk unit linked biztosítást, arra egy s

MNB Intézet

SZJA 1% - mire ad a magyar?

A személyi jövedelemadó 1+1 százalékát egy 1996-os törvény értelmében van lehetőség felajánlani. Ez az egyetlen módja annak, hogy egy állampolgár közvetlenül \"beleszóljon\" az állami k

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
A forintgyengülés csak idő kérdése: elemzők szerint ennyi lesz az euró
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Energy Investment Forum 2024 - A MEKH szakmai támogatásával
2024. október 10.
Fókuszban a KKV versenyképesség - Kecskemét
2024. október 2.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
orosz katona