A BYD vezető tudósa és mérnöke, Lian Yubo a 2024 World New Energy Congress-en tartott beszédében optimista jövőképet vázolt fel a szilárdtest-akkumulátorok elterjedésével kapcsolatban. Véleménye szerint
ez a technológia hamarosan megjelenhet a luxus kategóriájú elektromos járművekben, majd fokozatosan elterjed a közép- és alsó kategóriás autókban is.
Várakozásaim szerint a fejlett új akkumulátorokat a következő néhány évben már a luxus elektromos járművekben fogják használni - mondta Lian. Hozzátette, hogy a BYD aktívan dolgozik a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésén.
A technológia elterjedésének azonban még vannak akadályai: a magas gyártási költségek és a bonyolult integráció továbbra is kihívást jelentenek az iparág számára. Ennek ellenére több vállalat is bejelentette, hogy szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésére és gyártására készül.
A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártója például 2027-ig tervezi a szilárdtest-akkumulátorok gyártásának beindítását, bár kezdetben csak kis mennyiségben. A vállalat szerint a magas gyártási költségek továbbra is problémát jelenthetnek.
A BYD jelenleg lítiumvas-foszfát (LFP) akkumulátorokat gyárt, amelyek domináns szerepet töltenek be a kínai piacon. Lian szerint a vállalat folytatja az LFP akkumulátorok fejlesztését is, amelyek várhatóan még hosszú ideig fontos szerepet játszanak majd az iparágban.
Az SNE Research adatai szerint a BYD jelenleg a második legnagyobb szereplő az elektromos autókba szánt akkumulátorok piacán. 2024 első félévében közel 16 százalékos piaci részesedéssel bírt. Ez a pozíció jó alapot biztosít a vállalatnak a jövőbeli fejlesztésekhez és az új technológiák bevezetéséhez.
Más autógyártók is aktívan dolgoznak a fejlett akkumulátor-technológiákon. Például a kínai Nio már júniusban elkezdte kínálni az új ET7 szedánját 150 kWh-s félig szilárdtest-akkumulátorral, ami jelzi, hogy az iparág gyorsan halad az új technológiák gyakorlati alkalmazása felé.
Azzal, hol tart jelenleg az autóipar a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésében, milyen fő trendek vannak ezen a területen és mely megoldás lehet végül a befutó, alábbi anyagunkban foglalkoztunk részletesen:
Címlapkép forrása: UCG via Getty Images