A Bloomberg hajókövető adatai szerint az Everest Energy nevű tanker a hétvégén vette fel a rakományát, és jelenleg az északi tengeri útvonalon halad. A hajót az Egyesült Államok nemrég szankciókkal sújtotta, Palau pedig visszavonta hajózási engedélyét.
Ez a lépés jól mutatja Oroszország elszántságát gázexportja fenntartására az amerikai és az EU-s korlátozások ellenére.
Szakértők szerint
szokatlan és kockázatos vállalkozás, hogy egy hagyományos, jégtörő képességek nélküli LNG-szállító hajó a télen teljesen befagyó sarkvidéki útvonalon közlekedjen.
Az Everest Energy végcélja egyelőre ismeretlen. A szállítmány vagy a kamcsatkai Korjak üzemanyag-tárolóba, vagy közvetlenül egy ázsiai importterminálba érkezhet.
Az Arctic LNG 2 üzem decemberben kezdte meg működését, de az orosz-ukrán konfliktushoz kapcsolódó szankciók hónapokig hátráltatták az exportot. A létesítmény augusztusban indította újra szállításait, főként olyan hajókon keresztül, amelyek tulajdonosi háttere és tartózkodási helye nehezen nyomon követhető.
A háború kitörése óta jelentősen megcsappant Oroszország fosszilis energiaexportja, a fő piacnak számító Európai Unió fokozatos leválásának köszönhetően. A CREA adatai alapján látszik, hogy míg 2022 elején 1-1,25 milliárd euró érékben bonyolódott le exportügylet, addig az elmúlt hónapokban ez a szám 550-800 millió euró között alakult. Ezzel párhuzamosan természetesen
a kereskedelmi partnerek köre is gyökeresen átalakult, a legfontosabb felvevőpiaccá Kína és India vált.
Címlapkép forrása: Shutterstock