Ki lehet számolni, hogy Ukrajna mennyit veszített a tengeri kikötők blokádja miatt. És nem lenne-e jobb, ha ennek egy tizedét egy olyan flotta építésére fordítanák, amely megvédi a kikötőket az ilyesmitől
- vetette fel kezdetnek Vadaturszkij. Az 1991-ben alapított mikolajivi székhelyű Nibulon Hajóépítő és Hajójavító Hajógyár évente akár tíz hajót is képes legyártani. Ezeket eddig elsősorban saját szállítási igényeik kielégítésére építették: 2022 februárjáig rakományaik 60 százalékát folyami úton exportálták.
A vállalatot súlyosan érintette az orosz invázió: közvetlen kárait 416 millió dollárra becsülik, és 20 ezer hektár mezőgazdasági területüket foglalták el az orosz erők.
Az alapító, Olekszij Vadaturszkij halála után fia, Andrij vette át az irányítást, és számos változtatást eszközölt: lecserélte a vezérigazgató-helyettesek 70 százalékát és a vállalat részlegeinek 50 százalékát. Emellett nagy hangsúlyt fektetett az informatikai fejlesztésekre és a mesterséges intelligencia alkalmazására. A vállalat leépíti nem hatékony erőforrásait is: bezárták sertésfarmjukat és húsfeldolgozó üzemüket, melyeket készek eladni „jó kezekbe”. A Nibulon újratárgyalta adósságának nagy részét több nemzetközi fejlesztési bankkal egyeztetve.
A cégvezető támogatja, hogy Kijev kezdjen el erős hadiflottát építeni, amely képes lehet felvenni a versenyt az oroszokkal. Szerinte erre azért van szükség, mivel Ukrajna kereskedelmének jelentős részét a tengeren keresztül bonyolítják le, ám ez most nem tud zavartalanul működni. Az ország a 2022-es orosz invázió óta néhány kisebb hajót leszámítva nem nagyon rendelkezik hadiflottával, ennek ellenére is jelentős károkat okoztak az orosz Fekete-tengeri Flottának.
Címlapkép forrása: Roman Chop/Global Images Ukraine via Getty Images