Az IMO által 2021-ben elfogadott szabályozás célja, hogy megakadályozza a nehéz fűtőolaj (HFO) kiömlését, amely pusztító hatással lehet az Északi-sarkvidék érzékeny ökoszisztémájára. A HFO egy kátrányszerű hulladék, amely az olajfinomítás során keletkezik, és mintegy 30%-kal olcsóbb, mint más tüzelőanyagok. Sűrűsége miatt azonban rendkívül nehézkes a tisztítása egy esetleges baleset után.
Sian Prior, a Clean Arctic Alliance vezető tanácsadója elmondta:
A sarkvidéki hajózás folyamatosan növekszik - mind a hajók számát, mind pedig a hajók sarkvidéki hajózási idejét tekintve.
Ezért különösen fontosak azok az intézkedések, amelyek minimalizálják az esetleges környezeti károkat.
Bár az új szabályozás üdvözlendő lépésnek számít, több környezetvédelmi csoport szerint nem eléggé kiterjedt földrajzi értelemben. Emellett nem foglalkozik a hajók által kibocsátott feketeszénnel sem. A feketeszén elsötétítheti a fehér jeget és felgyorsíthatja annak olvadását - ezzel tovább súlyosbítva az éghajlatváltozás hatásait.
Néhány ország már most jelezte: saját hatáskörükben a mostaninál is szigorúbb szabályozást terveznek bevezetni.
Címlapkép forrása: Getty Images