A Reading Egyetem kutatói 33 fiktív diákot hoztak létre, akikkel az egyetem pszichológiai alapképzésének modulzáró tesztjeit íratták meg. A fiktív hallgatók válaszait teljes egészében az OpenAI által fejlesztett ChatGPT chatbot generálta.
A mesterséges intelligencia által megválaszolt teszteket ezután a valódi hallgatók dolgozataival együtt nyújtották be, a javító tanárok tudta nélkül.
A kutatók a vizsgálat eredményeit Plos One folyóiratban megjelent tanulmányukban közölték.
Eszerint a mesterséges intelligencia átlagosan fél osztályzattal jobbat szerzett, mint az egyetemi diákok.
Az AI által írt esszék 94%-a nem keltett gyanút a vizsgáztatókban.
Ez azt jelenti, hogy a diákok észrevétlenül csalhattak volna a mesterséges intelligencia segítségével
- állapították meg a számok alapján Peter Scarfe és Etienne Roesch egyetemi docensek.
Az első- és másodéves modulzárókon az AI által generált válaszok jobbak voltak, mint a valódi hallgatóké.
Azonban a harmadévesek tesztjén már fordult a kocka: itt már jobban teljesítettek az emberek.
A kutatók szerint ez azt mutatja, hogy a mesterséges intelligencia a jelenlegi fejlettségén még nem tud megbirkózni a magasabb szintű pszichológiához szükséges absztrakt gondolkodással.
Az akadémikusok szerint sürgős lépésekre van szükség, hogy megelőzzék az AI segítségével elkövetett csalásokat. A Glasgow-i Egyetemen például nemrégiben vezették be újra a személyes vizsgákat.
Címlapkép forrása: Getty Images