Az első amerikai gyártmányú F-16-os vadászgépek még meg sem jelentek az ukrán égbolton, de máris vérdíjat tűztek ki rájuk az oroszok. A Fores nevű orosz cég, amely olajfúráshoz szükséges berendezéseket gyárt, közölte, hogy 15 millió rubelt (körülbelül 170 ezer dollárt) fizet annak az első orosz pilótának, aki lelő egy amerikai gyártmányú vadászgépet. Moszkva azt ígéri, hogy szuperszonikus ballisztikus rakétákat is bevetne az F-16-osok megsemmisítésére ukrán földön. Kijev már azt tervezi, hogy néhányat közülük más kelet-európai országokban, például Lengyelországban is állomásoztat majd, ahol nem érik el azokat az orosz rakéták.
Az első tucat F-16-os várhatóan heteken belül megérkezik Ukrajnába, amint pilótáik befejezik a kiképzést.
Az egyhajtóműves repülőgép, amely Fighting Falcon vagy Viper néven is ismert, számtalan hollywoodi akciófilmben és videojátékban szerepelt már. 1974-ben emelkedett először a levegőbe, és a vietnami háború után fejlesztették ki, ahol a szovjet MiG-ek legyőzték a nehezebb és lassabb amerikai vadászgépeket.
A szakértők szerint hajtóművek légbeömlőnyílása túl alacsonyan helyezkedik el, és elnyeli a kátyús ukrán leszállópályák kavicsait – ami a gép kis kerekei számára is veszélyes lehet.
Sokkal nagyobb probléma a rakéták hatótávolsága, amelyeket a Nyugat szállítana nekik. A rakéták hatótávolsága valószínűleg 120 km lesz – míg az orosz rakéták akár 300 km távolságra is repülhetnek. Az ukrán pilóták kiképzése hat hónapig tartott – ez egy rövid időszak ahhoz képest, hogy elsajátítsák a repülés alapjait és az ellenséges gépek elleni harcot, mivel ahhoz körülbelül másfél évre lenne szükség. Ráadásul az ukrán pilótáknak angol nyelvű képzésre is szükségük volt – és át kellett alakítaniuk a szovjet gyártmányú vadászgépek repülési szokásait. Még több tucatnyi ukrán pilóta fog hasonló kiképzésen részt venni. Kijev várhatóan az F-16-osokat kizárólag nagy pontosságú fegyverek hordozóiként fogja használni.
Az amerikai gyártmányú vadászgépeket ezen kívül orosz cirkálórakétákat és kamikaze drónok elfogásához is bevethetik majd. Nagy hátrány viszont, hogy az orosz rakéták potenciálisan bármelyik átalakított ukrán repülőteret elérhetik, Kijev ezeket csak „ugrópályaként” használhatja légi utántöltésre.
Hollandia, Belgium, Dánia és Norvégia ígéretet tett arra, hogy 2028-ig összesen 85 darab F-16-ost szállítanak Ukrajnának.
Ez négy századra elegendő - de messze nem éri el azt a 120 gépet, amelyet Volodimir Zelenszkij ukrán elnök kért.
Az 1991-es szovjet összeomlás után Kijev elajándékozta Moszkvának bombázóflottáját földgázért cserébe. Az ukrán légierő évtizedeken át elhanyagolt és alulfinanszírozott volt. Kijevnek mintegy 50 darab elöregedett MiG-29-ese és két tucat Szuhoj-27-es vadászrepülőgépe van jelenleg szolgálatban.
Címlapkép forrása: 2003 Getty Images