Portfolio signature

Nagysebességű vonatokon robogna át a fél világon a kínai diplomácia, de kisiklani látszanak a tervek

Hszi Csin-ping 2013-ban jelentette be az Övezet és Út kezdeményezést (Belt and Road Initiative – BRI), amelynek célja egyértelműen az volt, hogy Kína átalakítsa a globális infrastruktúrát. Az elképzelés célja számos megközelítésben szolgálta Peking céljait: „újrahuzalozta” a világot, ezzel erősebb kereskedelmi lehetőségek valósultak meg; nőtt a keleti nagyhatalom befolyása, valamint képes volt a saját technológiáit terjeszteni a világban. Ez utóbbi egyik legfontosabb eszköze a vasútdiplomácia lett, ami az egyik zászlóshajója volt az elmúlt több mint egy évtized beruházásainak. Ennyi idő után azonban az elképzelés hátulütői is kezdenek kirajzolódni.

Peking a 21. században hatalmas infrastrukturális fejlődésen ment keresztül, számtalan vasútvonal és autópálya létesült az országban, hogy csak a legnagyobb projektekről ejtsünk szót (emellett természetesen még hosszan lehetne sorolni a különböző fejlesztéseket, de ez most nem tartozik a cikk témájához). Kiemelkedő volt ezen belül a vasúti, különösen a gyorsvasúti fejlődés, ennek világszinten is az élvonalában járt Kína. Ezt érzékelték a vezetők is, akik elkezdték a megszerzett tudást és technológiát exportálni a BRI-on keresztül.

Ezzel együtt megszületett a „nagysebességű vasút” diplomácia, amely egy újabb befolyásnövelési eszköz lett a ping-pong, a panda, vagy akár az energiát követően a kínai vezetés kezében.

Ennek az okai világosak voltak: a kötöttpályás közlekedés felhasználásával javítani lehet az összeköttetést az országok között, valamint gyorsítani az áruszállítást is elősegíti. Az útvonalak sokasága egy hálózattá épül össze, így a variációs lehetőségek is növekednek. Peking azt is szem előtt tartotta, hogy igyekezett a már meglévő hálózatokba integrálódni, valamint a helyi terveket támogatni. Ezzel egyrészt megkönnyítette a saját dolgát, hiszen gyorsabban tudja elfogadtatni az elképzeléseit, valamint a saját befolyását is képes növelni.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés