Kritikus szektort vehet tiltólistára Trump, ami szétszakíthatja a világgazdaságot
Gazdaság

Kritikus szektort vehet tiltólistára Trump, ami szétszakíthatja a világgazdaságot

Portfolio
Az Egyesült Államok új, kínai gyártású hajókra kivetni tervezett milliárdos kikötési díjai felforgathatják a globális kereskedelmet és ellátási láncokat. A lépés célja az amerikai hajóépítő ipar újjáélesztése és Kína tengeri dominanciájának megtörése, de sok vállalat szerint inkább árt, mint használ. A kritikusok inflációt, munkahelyvesztést és a kisebb amerikai kikötők elsorvadásától tartanak.

Egy német raktárban vesztegel 16 ezer tonna acélcső, amelyet eredetileg Louisiana államba szántak egy energetikai projekthez – ez a szimbolikus példa jól mutatja, mekkora bizonytalanságot okozott a globális kereskedelemben az Egyesült Államok új vámjavaslata.

A tervek szerint a kínai építésű hajókat használó szállítmányokra akár 1–3 millió dolláros extra díj is kivethető lenne kikötésenként, ami drámaian megemelné a szállítási költségeket.

A döntéshozatal elhalasztása miatt számos üzlet állt le, hiszen a legtöbb atlanti-óceáni hajó kínai gyártású – számolt be a Bloomberg.

A javasolt intézkedések célja, hogy visszaszorítsák Kína uralmát a hajóépítés és a tengeri szállítmányozás területén. Az Egyesült Államok Kereskedelmi Képviselete (USTR) szerint Kína ma már a világ teherhajóinak több mint felét gyártja, míg az amerikai hajógyárak tavaly mindössze 0,01%-ot tettek ki.

A lépés célja egy hanyatló amerikai iparág újraélesztése, ám Kína szerint az intézkedés sérti a WTO szabályait, és globális ellenszankciókat válthat ki.

A washingtoni meghallgatás előtt több tucat vállalat és iparági szereplő fejezte ki aggodalmát. Sokan attól tartanak, hogy a vám nemcsak megdrágítja az amerikai termékeket a világpiacon, hanem a kisebb kikötők – mint Charleston vagy Oakland – gazdaságát is aláássa. A Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség szerint a javaslat nagyobb fenyegetést jelent, mint a Trump-korszak vámháborúja. A kritikák szerint a tervezett intézkedések nem szolgálják az amerikai hajóépítés fellendítését, ehelyett inflációt és munkahelyvesztést okoznak.

A terv értelmében azok a cégek, amelyek flottájában kínai gyártású hajók szerepelnek – akár megrendelés alatt állók is –, jelentős díjfizetési kötelezettséggel számolhatnak. Az Atlantic Container Line példája is mutatja, hogy nem mindig volt más opció a kínai gyártóknál: az amerikai hajógyárak 2012-ben például nem tudtak határidőre vállalni egy öt hajóból álló rendelést. Több szereplő szerint a mostani tervezet visszamenőleg bünteti az akkor racionális kereskedelmi döntéseket.

A USTR vizsgálata ugyan a Biden-adminisztráció alatt indult, de a háttérben ott húzódik Donald Trump politikai víziója is, miszerint Amerika tengeri befolyását vissza kell állítani. Egy kiszivárgott elnöki rendelet tervezete – Make Shipbuilding Great Again - MSGA címmel – azt is kilátásba helyezi, hogy más országokat is bevonnának a Kína elleni fellépésbe, vagy retorzióval fenyegetnék őket.

A tengerészeti ágazat eközben egyre inkább a nemzetbiztonság szempontjából is stratégiai jelentőségű területként jelenik meg Washingtonban.

A piaci szereplők szerint, ha életbe lépnek a tervezett szabályok, az szétválaszthatja a szállítmányozási piacot: a kínai gyártású hajókat hátrányos megkülönböztetés érheti. A hajóflották megújítása pedig nehézkes lehet, mivel a dél-koreai és japán hajógyárak már 2028-ig beteltek. A globális flották elöregedése miatt ez komoly problémát jelenthet. A szankciók elől menekülő hajótulajdonosok elkerülhetik az amerikai kikötőket, amivel elsősorban az amerikai exportőrök és a kisebb gazdaságok járhatnak rosszul – miközben a kívánt iparpolitikai cél továbbra is elérhetetlen marad.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Lúzerek, csalók és a többiek

Az elmúlt időszakban eleget szidtam már az UEFA-FIFA párost. Ezekben a hetekben nem meglepő módon több esetben ki is tört a panaszkodási láz az egyre... The post Lúzerek, csalók és a többiek

Ricardo

Az inflációról

Az infláció oka, hogy a forgalomban lévő pénz mennyisége gyorsabban növekszik, mint a kibocsátás. Vagy ahogy mondani szokás: túl sok pénz kerget túl kevés árut. Ami bizonyára kiábrándít

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Összeomlott a Tesla Európában

Portfolió menedzser

Portfolió menedzser
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025
2025. április 8.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Ez is érdekelhet