Megjött a kormány legújabb adókönnyítő ajánlata - Sokan örülhetnek
Gazdaság

Megjött a kormány legújabb adókönnyítő ajánlata - Sokan örülhetnek

A kormány folyamatosan azon dolgozik, hogy a magyar gazdaság gerincét képező kkv-szektor versenyképességét erősítse. A 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv keretében megvalósuló Demján Sándor Program 1.400 milliárd forintnyi forrással segíti a hazai kkv-k méretugrását és termelékenységük növelését. Magyarország Kormánya az adócsökkentés kormánya, amely a két- és háromgyermekes édesanyák élethosszig tartó személyi jövedelemadó-mentessé tételével Európa legnagyobb adócsökkentési programját hirdette meg. A kormány a családok mellett a hazai kkv-k adóterheit is érdemben csökkenti, ezt tükrözi az alanyi áfa-mentesség felső határának 18 millió forintra emelése, illetve a kisvállalati adó (kiva) igénybevételét meghatározó értékhatárok megduplázása is. A kivát választó vállalkozások száma 2025 januárjára megközelítette a 100 ezret; az érintett vállalkozások közel félmillió főt foglalkoztatnak. Az adónem jelenleg 50 foglalkoztatott, illetve 3 milliárd forint árbevétel és mérlegfőösszeg alatt választható, de a közeljövőben ezek az értékhatárok a duplájukra nőhetnek. Ennek révén további 3-5 ezer nagyobb méretű középvállalkozás számára nyílik meg a kiva választásának lehetősége, amelyek együttesen mintegy 150 ezer főt foglalkoztatnak. Az alábbiakban az elmúlt évek kivával kapcsolatos trendjeinek és a kiva koncepciójának rövid bemutatása mellett valamivel részletesebben kitérünk arra is, hogy hogyan segíti az adónem a dinamikusan fejlődő vállalkozások növekedését és méretugrását. A várható adóterhek összehasonlítását az NGM kiva-kalkulátora is segíti.

A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Amennyiben hozzászólna a témához, küldjön levelet a portfolio@portfolio.hu címre.

Az alábbiakban Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium Adóügyekért, Fogyasztóvédelemért és Kereskedelemért felelős Államtitkárának, valamint Nobilis Benedek, a Nemzetgazdasági Minisztérium Adópolitikai és Adótervezési Főosztályvezetőjének írását közöljük.

Kezdeti nehézségek után jelentős siker

A kisvállalati adó (kiva) bevezetésére 2013-ban került sor, mellyel a kormány célja elsősorban az egyéni vállalkozóknál és más önfoglalkoztatóknál valamivel nagyobb, jellemzően már érdemi befektetett tőkével és foglalkoztatottakkal is bíró vállalkozások segítése volt. Mivel a jövő sikeres közép- és nagyvállalkozásai elsősorban ebből a körből emelkedhetnek ki, a koncepció kialakítása során kiemelten fontos szempont volt, hogy a keretrendszer a lehető legnagyobb mértékben segítse az ambiciózusabb, dinamikus növekedésre képes vállalkozásokat.

Az adónem egy egységes, egyszerűbb alapon kivetett adóteherrel váltja ki a munkáltatói adóterheket (jelenleg 13 százalék) és a nyereségadót (jelenleg 9 százalék). Az adókulcs meghatározása során a kormány mindig figyelembe vette a fenti általános adómértékeket is. Így a munkáltatói terhek 2016 és 2022 közti jelentős csökkentésével párhuzamosan a kiva kulcsa is fokozatosan csökkent, a kezdeti 16 százalékos kulcs helyett mostanra már a kiva kulcsa is csak 10 százalék. A koncepciónak a kezdetektől fogva központi eleme volt az is, hogy a vállalkozás fejlesztésére visszaforgatott nyereség után ne kelljen adót fizetni. Ennek érdekében ugyanakkor az eredeti szabályrendszer egy olyan technikai megoldást alkalmazott, ami eltért a nyereségadók alapjától. Ez az érintettek többsége számára jelentősen megnehezítette a kétféle adó alatt várható terhek összevetését, ami jelentős mértékben hátráltatta az áttérést. Az adónem így eleinte még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, azt sokáig csak néhány ezer vállalkozás választotta.

Ennek kiküszöbölésére 2017-től – az adónem eredeti értékeit is megőrizve – jelentősen egyszerűsödött az adóalap-meghatározás módja. Míg a korábbi megközelítés a vállalkozáson belüli pénzmozgásokból indult ki, az új adóalap-levezetés lényege, hogy főszabályként az osztalékként kifizetett nyereség jelenti az adó alapját, ami jobban tervezhető és könnyebben összevethető a nyereséggel. (Ebben a tekintetben a kiva az észt társasági adórendszerrel mutat rokonságot, amit később Lettország és – szintén kisvállalati adóként – Lengyelország is átvett.) A PM és a NAV emellett tájékoztatókkal, kalkulátorral és éveken át célzott – az adónem választásával vélhetően jól járó vállalkozások széles körének küldött – levélkampányokkal is segítette az átállást.

A módosításokat követően a kivás vállalkozások létszáma dinamikus bővülésnek indult, 2025 elejére már meghaladta a 98 ezret. Ez a létszám – más egyszerűsített adónemekkel összevetve – különösen annak fényében jelentős, hogy az adónem fő célcsoportját jelentő, foglalkoztatottakkal is rendelkező kisvállalkozások száma jóval alacsonyabb a más egyszerűsített adónemek által megcélzott önfoglalkoztatókénál. Így talán a kivás vállalkozások számánál is beszédesebb adat, hogy

ezek alkalmazottjainak száma mostanra mintegy félmillió főre tehető.

kiva alanyok szama
Forrás: NGM

A legutóbbi kormányzati bejelentések alapján a közeljövőben emelkedhetnek a kiva választására jogosító értékhatárok, így tovább bővülhet a kivás vállalkozások száma és különösen az általuk foglalkozatottak létszáma. A lehetséges javaslatok értékelése még folyamatban van, azt azonban látjuk, hogy a kiva alá belépőkre vonatkozó 50 fős létszámkorlát, illetve a 3 milliárd Ft-os árbevételi- és mérlegfőösszeg-korlát duplájára emelésével az adónem választására jogosult vállalkozások köre mintegy 3-5 ezer középvállalkozással bővülhet. Bár a jelenlegi 100 ezres létszámhoz képest ez elsőre nem tűnhet soknak, fontos kiemelni, hogy az átlagos kivásoknál jóval nagyobb vállalkozásokról beszélünk: az érintettek együttesen mintegy 150 ezer főt foglalkoztatnak.

Nehéz lenne veszíteni rajta

Noha a kiva előnyeit leginkább a jelentősebb bértömeggel rendelkező és a gyors növekedési fázisban lévő kisvállalkozások tudják kihasználni, az adó választására jogosultak közt elenyésző azok száma, akik az adónem választásával rosszabbul járnának.

A kisvállalati adó ugyanis egységes, 10 százalékos kulccsal terheli a vállalkozás bértömegét és a vállalkozás (ún. pénzforgalmi szemléletű) eredményét.

A bértömeg esetében nyilvánvaló a kiva előnye, hiszen a vállalkozás által kifizetett bérekre vonatkozó 10 százalékos kulcs alacsonyabb az általános szabályok szerint számított 13%-os munkáltatói terheknél. Emellett a szociális hozzájárulási adóból érvényesíthető fontosabb kedvezmények a kiva hatálya alatt is elérhetőek. Így a kifizetett bérek után fizetendő kiva összege szinte mindig alacsonyabb, mint a szociális hozzájárulási adó.

A nyereséget terhelő általános, 9 százalékos adókulcsnál a 10 százalékos kiva-kulcs első ránézésre valamivel magasabbnak tűnik. Ez ugyanakkor – az eltérő adóalapok miatt– csak látszólag jelent magasabb adóterhet. Míg ugyanis a 9 százalékos társasági adó kulcs az osztalékként kifizethető nyereséget csökkenti (azaz a bruttó, adózás előtti eredmény arányában 9%), a 10 százalékos kiva kulcs rárakódik az osztalékként kifizetett nyereségre (azaz itt – a teljes, osztalékként kifizethető nyereség kifizetése esetén is – a kiva összegével nettósított, adózott eredmény 10%-áról beszélünk).

Egy egyszerű példával, 100 Ft nyereségből – a 9 százalékos nyereségadó megfizetése után – a társasági adóalanyok is csak 91 egység osztalékot tudnak kifizetni; 91 Ft kifizetett osztalék adója pedig a kisvállalati adó alatt is csupán 9,1 Ft. Ha pedig egy vállalkozás a nyereségét csak részben vagy egyáltalán nem fizeti ki osztalékként, a kisvállalati adó összege lényegesen kisebb lesz a nyereségadóénál.

kiva szamitas tabla
Forrás: NGM-számítás

További kedvező rendelkezés, hogy a kiva alanyai számára a helyi iparűzési adóban is nyitva áll annak lehetősége, hogy a kiva alapjának 120 százaléka után fizetik meg a helyi adót. Az esetek nagy részében az így meghatározott adóalap alacsonyabb a hipa általános szabályok szerint számított alapjánál.

A kiva választása így a jelenlegi adókulcsok mellett legfeljebb csak azoknak a vállalkozásoknak nem éri meg, amelyek jelentősebb, a kiva alatt nem elérhető társasági adó kedvezményeket vagy adóalap-csökkentő tételeket érvényesítenek, a fent bemutatott adóelőnyök pedig nem kompenzálják őket ezekért.

Különösen kedvező a jelentős fejlesztéseket és beruházásokat tervező vállalkozásoknak

A kisvállalati adó alapjának meghatározása az ún. tulajdonosi szemléletű pénzforgalmi adózás logikáját követi. Ennek lényege, hogy az adó alapját nem az adott évben a vállalkozás által megtermelt eredmény, hanem a vállalkozás és a tulajdonosa közti pénzáramlások jelentik. Így a vállalkozás által a tulajdonos számára teljesített kifizetések (pl. osztalék, tőkekivonás) növelik, a tulajdonos által a vállalkozásba történő befizetések (így különösen a tőkebevonás) ugyanakkor csökkentik az adóalapot. Rutinszerű működés mellett így az adó alapját a kifizetett osztalék jelenti, de az induló és a tőkebevonás segítségével növekvő vállalkozások számára ez az adóalap további jelentős előnyöket is tartogat.

Ez ugyanis a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kivás vállalkozások esetében nemcsak az osztalékként ki nem fizetett nyereség mentesül az adó alól, de ezen felül a vállalkozásba újonnan bevont tőke és a vállalkozás által kapott osztalék még csökkenti is az adóalapot. Ha a fenti csökkentő tételek azt eredményezik, hogy a kiva adóalap pénzforgalmi eredményt terhelő része negatív, a vállalkozásnak elhatárolt vesztesége keletkezik, ami korlátozás nélkül érvényesíthető a későbbi évek pozitív pénzforgalmi eredményével szemben; így tehát mindaddig, amig a kezdeti befektetés meg nem térül, egyáltalán nem kell adót fizetni a vállalkozásból kivont nyereség után sem. Emellett a kivát választó vállalkozások korlátlanul érvényesíthetik a kiva választása előtt, a társasági adó hatálya alatt keletkezett elhatárolt veszteségüket is (ami szintén kedvezőbb a társasági adó szabályainál).

Ez azonban még nem minden. A kiva szabályrendszere különösen nagy mértékben támogatja azokat a vállalkozásokat, amelyek a vállalkozásba bevont tőkét új beruházásra fordítják, ami különösen a vállalkozás indításának fázisában, illetve a dinamikus növekedés és méretugrások időszakaiban jelenthet komoly segítséget. Ilyenkor ugyanis a tőkebevonás révén keletkezett negatív adóalap (elhatárolt veszteség) nem csak a későbbi évek pozitív eredményével szemben használható fel, hanem – az új beruházás összegéig – akár már a tárgyévi kiva alap bértömeget terhelő részéből is levonhatóvá válik. Így tehát a kiva alanyának a jelentősebb beruházások időszakában nem csak a nyeresége, hanem az általa kifizetett bérek után sem kell adót fizetnie.

kiva szamitas tabla2
Forrás: NGM-számítás

Az adónemet kinövő vállalkozások számára is kedvezőek az átmenet szabályai

A kiva tervezése során kiemelt szempont volt az is, hogy az adónem értékhatárai a lehető legkisebb mértékben gátolják a kivás vállalkozások méretugrását.

Így bár a kiva „kinőhető”, a kilépésre vonatkozó értékhatárok rugalmasabbak a belépési értékhatároknál. Ezek alapján egy vállalkozás mindaddig a kiva hatálya alatt maradhat, amíg a foglalkoztatottjainak létszáma és az árbevétele nem éri el a belépési értékhatárok kétszeresét (azaz jelenleg 100 főt, illetve 6 Mrd Ft-ot), a mérlegfőösszegre pedig egyáltalán nem vonatkozik kilépési értékhatár. Szintén kedvező rendelkezés, hogy míg a belépési értékhatárok számítása során a kivás vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe kell venni, a kilépési értékhatárokra ez a szabály nem vonatkozik.

Fontos szempont volt az is, hogy a szabályozás gördülékeny átmenetet biztosítson abban az esetben is, ha a kivás vállalkozásnak mégis vissza kell térnie a társasági adó hatálya alá. A vállalkozásnak ilyenkor áttérési különbözetet kell számítania, aminek célja a kiva időszaka alatt keletkezett jövedelmek kétszeres adóztatásának és kétszeres nem adóztatásának elkerülése. Ha az áttérési különbözet negatív, az a későbbiekben az elhatárolt veszteség szabályai szerint érvényesíthető a társasági adó alapjával szemben. A gyakorlatban ugyanakkor gyakoribb a pozitív áttérési különbözet, hiszen a kiva időszaka alatt keletkezett, osztalékként ki nem fizetett nyereség alapvetően a különbözetet növelő tétel. Erre azonban szintén kedvező szabályok vonatkoznak: pozitív áttérési különbözet esetén ugyanis a fejlesztési tartalékra vonatkozó szabályok szerint kell eljárni.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kiva alatt le nem adózott eredmény után még további négy évig a társasági adóra való visszatérést követően sem kell adót fizetni. A fejlesztési tartalék szabályai szerint ha a vállalkozás ezt az összeget ebben az időszakban beruházásra fordítja, akkor a négyéves türelmi időszak leteltét követően sem keletkezik adókötelezettsége. Az így megvalósított beruházás után ugyanakkor a későbbi években már nem érvényesíthető értékcsökkenési leírás, azaz ez voltaképpen egy gyorsított értékcsökkenésnek tekinthető.

Jó szívvel ajánljuk

A kisvállalati adó létrehozásának célja a kis- és középvállalkozások foglalkoztatással kapcsolatos költségeinek és a dinamikusabb fejlődésre képes vállalkozások növekedésének támogatása volt, amit az adónem kialakítása fokozottan támogat; az adónem választása ugyanakkor az arra jogosult vállalkozások túlnyomó többsége számára kedvező. Kialakítása révén az adónem úgy szolgálja a kitűzött céljait, hogy nem okoz durva aránytalanságokat és torzulásokat az adórendszerben, és az adónem kereteit kinövő vállalkozások számára is a lehető legsimább visszatérés lehetőségét biztosítja a társasági adózás általános szabályai alá. Az adónem versenyképességének fenntartása továbbra is fontos célunk. Mindezek alapján úgy látjuk, hogy

célszerű lehet azoknak a vállalkozásoknak is elgondolkodniuk a kiva választásán, amelyek jogosultak rá, de eddig nem éltek ezzel a lehetőséggel.

A várható társasági adózás és a kisvállalati adó alatt várható adóterhek összehasonlítását az NGM kiva-kalkulátora is segíti, amely itt érhető el.

A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Amennyiben hozzászólna a témához, küldjön levelet aportfolio@portfolio.hucímre.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Összkép

A világfelfordulás élhető

Felfordult világban élünk. Hozzászokhattunk az elmúlt hat évben, hogy a körülmények egyik pillanatról a másikra alapvető dolgok változhatnak meg teljesen. Mintha háborognának az Olümposz is

Kiszámoló

A PEG mutató

A részvényértékelés egyik legismertebb mutatója a P/E ráta, vagyis a részvény ára osztva az éves egy részvényre jutó eredménnyel. (Price/Earnings) Ez a mutató azt mutatja meg, hogy ha ma me

Holdblog

Övön aluli ütés a vámháborúban

Kanada minden eszközt megragad, hogy rávegye Trumpot a termékeikre kivetett vámtarifák visszavonására. Bár az eddigi próbálkozásaik nem jártak sikerrel, most úgy tűnik, megtalálták az USA..

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Brüsszelben egyszerűen átlépik a magyar vétót, Európa integrációja felé fordulnak

Portfolió menedzser

Portfolió menedzser
Portfolio Építőipar 2025
2025. március 27.
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025
2025. április 8.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Ez is érdekelhet