
Az akkumlátoripar bővülésének tényezőit elemezve az IEA kommentárjában kiemeli:
2024-ben az új elektromosautó-értékesítések a megelőző évhez képest 25%-kal 17 millióra nőttek,
ezzel az éves akkumulátorigény meghaladta a történelmi mérföldkőnek számító 1 terawattórát (TWh), az akkupakkok átlagára pedig 100 USD/kilowattóra (kWh) alá esett, amit általában a hagyományos modellekkel való versenyképesség kulcsfeltételének tartanak.
Ennek egyik fő hajtóerejét az akkumulátorgyártáshoz használt ásványok árcsökkenése jelentette, például a lítiumárak több, mint 85%-kal estek a 2022-es csúcsról. Az iparág gyors fejlődése maga is érdemben hozzájárult az árak csökkenéséhez.
A beruházásoknak köszönhetően a világ éves akkumulátorgyártó kapacitása 2024-ben elérte a 3 TWh-t, amely
a következő öt évben ismét megháromszorozódhat, ha minden bejelentett projekt megvalósul.
A kisméretű, regionális piacok nagyméretű, globális piaccá fejlődtek, miközben a szabványosítás egyre több technológiai megközelítésre terjed ki.
Ezek a trendek arra utalnak, hogy az akkumulátoripar fejlődésének új szakaszába lépett.
A jövőben az iparági szereplők számára versenyképességük biztosításához kulcsfontosságú lesz a méretgazdaságosság, az ellátási lánc mentén kiépített partnerségek, a gyártási hatékonyság és az innovációk gyors piacra vitelének képessége. Mindez várhatóan fokozza a konszolidációt a szektorban, melyet közben az országoknak az ellátási láncok földrajzi diverzifikációjára irányuló erőfeszítései is alakítani fogják.
Napjainkban Kína gyártja a világszerte értékesített akkumulátorok több, mint háromnegyedét.
2024-ben Kínában csökkentek a legnagyobb mértékben, közel 30%-kal az árak, amelyek az ázsiai országban 20-30%-kal alacsonyabbak, mint Észak-Amerikában és Európában.
Ezek, a korábbi évekre is jellemző folyamatok jelentős szerepet játszanak abban is, hogy Kínában számos elektromos modell már olcsóbb, mint belsőégésű motorral felszerelt társaik.
A kínai gyártók árelőnye négy fő faktorra vezethető vissza az IEA szerint:
- A valaha gyártott elektromosjármű-akkumulátorok több mint 70%-a Kínában készült, kiterjedt gyártási know-howt teremtve az országban. Ez támogatta az olyan óriási gyártók felemelkedését, mint a Magyarországon is gyárat építő CATL és BYD, amelyek az innovációt ösztönözve központosították a szaktudást, gyorsabban és hatékonyabban növelve a termelést, mint a versenytársak, jóval magasabb termelési hozamokat elérve azoknál.
- Az ellátási lánc integrációja, amelyet a vezető vállalatok akvizíciói és szoros együttműködése támogatott, elősegítette az innovációt és a költségcsökkenést (a kritikus ásványokhoz való piaci ár alatti hozzáférést is beleértve). A kínai akkumulátor-ökoszinsztéma a teljes ellátási láncot magába foglalja, az ásványok bányászatától az akkumulátorok és elektromos járművek gyártásáig.
- A kínai gyártók a lítium-vasfoszfát (LFP) technológiát, egy viszonylag olcsóbb akkumulátorkémiát részesítettek előnyben. Ezt ugyan korábban sokan alkalmatlannak tartották a villanyautókban való felhasználásra alacsonyabb energiasűrűsége miatt, de a kínai gyártók olyan LFP akkumulátorokat fejlesztettek ki, amelyek mára a globális elektromos jármű piac közel felét szolgálják ki, miután részesedésük az elmúlt öt évben több mint megháromszorozódott. Ezek jelenleg 30%-kal olcsóbbak mint fő vetélytársaik, a lítium-nikkel-kobalt-mangán-oxid (NMC) akkumulátorok, miközben versenyképes hatótávolságot kínálnak.
- A napjainkban működő közel 100 kínai gyártó éles hazai versenyben edződik, és a piaci részesedés megtartása vagy megszerzése érdekében haszonkulcsukat is csökkentve szorították le az akkumulátorárakat.

Az árcsökkenés azonban a közeljövőben lassulhat, ahogy
a szoros verseny és az árrések esése miatt a kínai gyártók száma csökken, ezáltal pedig egyes gyártók nagyobb befolyásra tesznek szert az árképzés területén.
Ezzel együtt Kína várhatóan közép távon is a legnagyobb akkumulátorgyártó marad, versenyelőnye pedig világszerte komoly kihívásokat támaszt a többi szereplőnek. Több európai gyártó elhalasztja vagy törli beruházási tervei megvalósítását a jövedelmezőséggel kapcsolatos bizonytalanságok miatt. Az itteni gyártási költségek 50%-kal meghaladják a kínai értékeket, miközben a kontinens ellátási lánc ökoszisztémája még mindig viszonylag gyenge, szakképzett munkaerőből pedig hiány van. A nehézségekre a Northvolt, Európa legnagyobb iparági vállalkozásának csődje is rávilágít.
A kihívások ellenére azonban Európának van lehetősége egy versenyképesebb akkumulátoripar felépítésére.
Ennek alapvető feltétele az erős belföldi kereslet biztosítása, ami időt ad a gyártóknak a termelési folyamatok tökéletesítésére és erős helyi iparági ökoszisztémák kialakítására. Ehhez elengedhetetlen a tiszta, egyértelmű szakpolitikai, szabályozási környezet kialakítása, amely a kereslet folyamatos növekedését ösztönző jelzéssé képes alakítani az iparág felé, miközben mérsékli a befektetési kockázatokat.
Európa LFP akkumulátorok gyártására irányuló erőfeszítései már most is fokozódnak. Az elmúlt két évben a hagyományosan Európa legnagyobb akkumulátorgyártóinak számító koreai gyártók piaci részesedésük közel egynegyedét veszítették el az Európai Unióban, amely a 2022-es közel 80%-ról 2024-ig 60%-ra esett vissza, igaz, nagyrészt a Kínában gyártott LFP akkumulátorok sikerének hatására.
Közben az elsősorban egymással versengő koreai és kínai gyártók is igyekeznek tovább bővíteni európai gyártókapacitásaikat, részben a helyi szereplőkkel való együttműködés révén is.
Az olyan projektek, mint a Stellantis és a CATL vegyesvállalata és közös gyárépítése gyorsíthatják az LFP akkumulátorok terjedését a régióban, egyben Európa akkumulátor-ökoszisztémáját is fejleszthetik, és csökkenthetik a költségek tekintetében Kínával szemben összeszedett hátrányt is.

A kínai dominancia ellenére az akkumulátorgyártás máshol is gyorsan bővül. Korea és Japán már most is jelentős szereplői a globális akkumulátoriparnak, kulcsfontosságú gyártóknak és szakosodott beszállítóknak otthont adva az NMC technológia területén. 2024-ben a világ villanyautó-akkumulátor keresletének több, mint egyötödét a koreai gyártók, míg közel 7%-át japán gyártók elégítették ki. Ezek a gyártók az új technológiák, például a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésében is versenyképesek, kérdés ugyanakkor, hogy az olcsóbb LFP technológia területére milyen mértékben fognak bevonódni.
Az Egyesült Államokban 2022 óta megkétszereződött az akkumulátorgyártó kapacitás az inflációcsökkentési törvénynek, illetve a termelői adókedvezményeknek köszönhetően, és 2024-ben meghaladta a 200 GWh-t, miközben további 700 GWh gyártókapacitás építése van folyamatban. Az akkumulátor-alkatrész gyártó kapacitás fejlesztése ugyanakkor lassabb, így az anód- és katódigény zömét továbbra is import elégíti ki.
Közben olyan új régiók és országok bukkannak fel az akkumulátor- és alkatrészgyártás világtérképén, mint
Délkelet-Ázsia vagy Marokkó, elsősorban a külföldi - jelentős részben kínai - beruházásoknak, a helyben elérhető bőséges nyersanyagkészleteknek, valamint az erős ipari alapoknak és nemzetközi kereskedelmi kapcsolatoknak köszönhetően.

Az akkumulátor ellátási láncok koncentrációja az elmúlt években biztonsági aggályokat vetett fel a kormányok körében. Kína nyersanyagok, alkatrészek és technológiák exportjának korlátozására vonatkozó tervei és lépései pedig még inkább a kérdésre irányították a figyelmet.
A hazai termelés bővítéséhez azonban időre, befektetésekre, a szaktudás növelésére és a termelési költségek Kínához viszonyított többletének csökkentésére van szükség, amelynek az elegendő és tartós akkumulátorkereslet megléte is feltétele - hívta fel a figyelmet az IEA. Ezt ma nagyrészt a villanyautópiac biztosíthatja, amely napjainkban az akkumulátorkereslet mintegy 85%-át adja.
A célok eléréséhez az automatizálás, a digitalizáció és az innováció stratégiai támogatása is elengedhetetlen, és a piacvezető akkumulátorgyártókkal vegyesvállalatokon vagy technológiai licencmegállapodásokon keresztül történő kooperáció is elősegítheti. Az akkumulátoripar fejlesztésének fontos eszköze az elektromosjármű- és akkumulátorpiacok, illetve a nyersanyagforrásokban gazdag országok közötti nemzetközi együttműködés is, mivel sok egyedi piac egyszerűen nem elég nagy ahhoz, hogy önmagában indokolja a szükséges beruházásokat - mutatott rá kommentárjában a szervezet.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Megszólalt Donald Trump, miután Vlagyimir Putyinnal egyeztetett a tűzszünetről
Jó és produktív volt a tárgyalás.
Itt az Nvidia nagy bejelentése: az autóiparban tör előre a vállalat
Cél a közlekedés átalakítása.
Szétzilálhatják a munkahelyet a szörnyű vezetői poénok
Nem is gondolnánk, mennyire.
Nem ment bele Putyin a tűzszünetbe, kőkemény feltételeket szabott Trumpnak - Híreink az orosz-ukrán háborúról kedden
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Egy műanyag, amely még a papírnál is gyorsabban lebomlik a tengerben
A cellulóz-diacetát minden más műanyagfajtához képest hamarabb esik szét a tengervízben, ez pedig új irányokat nyithat a műanyagszennyezés elleni küzdelemben.
Kényszerből vált portfóliókezelővé a lakosság a PMÁP miatt
Az állam elhitette a lakossággal, hogy van a kockázatmentes hozamnál is sokkal jobb hozam. Mi a HOLD-nál viszont azon dolgozunk, hogy megtanítsuk az ügyfeleknek: a...
The post Kényszerből vált po
Hogyan készülj fel az ellenőrzésekre? - Útmutató vállalkozásoknak az RRF programban
A Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv (RRF) keretében támogatott projektek számára az ellenőrzések elkerülhetetlenek. Az állami és EU-s források átlátható felhasználása érdek
Miért fizetsz ezért?
Most volt egy ügyfél, aki egy cégtől vagyonkezelést akart kérni egy úgymond befektetési cégtől, aki sokat reklámozza magát. Az alábbi ajánlatot és portfoliót kapta: Most hagyjuk a portfoli
Ki dönti el, mi az igazság az előrejelzési piacon?
Mióta mélyebben beleástam magam a kedvenc decentralizált fogadóirodám, a Polymarket világába egy kérdés gyakran felmerült bennem amire nem tudtam válaszolni: ki dönti el egy-egy fogadás...
Th
Import ÁFA levonási jog: fontos változások
2025. március 1-jétől jelentős változások léptek életbe az áfa levonási jog engedményezésében, amely érinti a közvetett vámjogi képviselőket és az importfolyamatokat is. Az új szabályo
Trump alatt csak nőtt a hiány
Egyelőre nem sikerül csökkenteni az amerikai költségvetési hiányt, hiába a kormányzati kiadáscsökkentés. Persze idő kell, amíg a karcsúsítás érezteti hatását, de az adatok szerint Donal
Követett részvények - 2025. március
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért


- Mára biztossá vált: plusz pénzt kapnak a nyugdíjasok
- A háttérben nagyon érdekes orosz-amerikai alku kezd kibontakozni, és ez Magyarországot is érintheti
- Kitálalt a kurszki csatáról az ukrán katona: ez történt valójában Oroszországban
- Összeomlott az akkumulátorgyártás Magyarországon
- Belenyúlt a kormány az otthonfelújítási támogatásba, meglepetés is van a rendeletben
Portfolió menedzser
Bod Péter Ákos: valami megváltozott a magyar gazdaságban
A volt MNB-elnök a Checklistben beszélt a jelenlegi inflációs hullám okairól.
Ismert mintát követ Elon Musk ámokfutása
Sok panasz érkezett az új szervezetre.
Milyen az élet egy multi felső vezetői széke után?
Eölyüs Endrét, a Mastercard korábbi hazai vezérét kérdeztük.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Sikeres befektető online tanfolyam
Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!
Vigyázz, Kész, Tőzsde! Használd ki a legjobb akciókat!
Ne maradj le a legjobb számlanyitási akciókról! Segítünk elindítani az első befektetésed, kihasználni a bónuszokat és belevágni a tőzsdei vagyonépítésbe.