A német vasúti szolgáltató, a Deutsche Bahn (DB) vasárnap jelentette be, hogy
csaknem 197 millió eurót (78,5 milliárd forint) fizetett ki az utasoknak kártérítésként a késések és járatkimaradások miatt.
2024-ben a Deutsche Bahn távolsági vasúti szolgáltatásainak több mint egyharmada nem volt pontos. A társaság akkor tekint egy vonatot késettnek, ha az a menetrend szerinti időponthoz képest több mint 5 perc 59 másodperces késéssel érkezik meg.
A DB érkezéseinek 37,5%-a minősült késettnek ezen kritérium alapján, ami az elmúlt legalább 21 év legrosszabb pontossági mutatója. A vállalat szóvivője a Bild német napilapnak elmondta:
Ha egy vonat késik, és utasaink jogosultak kártérítésre, azt vita nélkül kifizetjük. A jelentős késések pedig magas kártérítési összegeket eredményeznek.
A DB közlése szerint tavaly körülbelül 6,9 millió kártérítési igényt nyújtottak be az utasok. Összehasonlításképpen 2023-ban 5,6 millió igény érkezett, amelyek után 132,8 millió eurót kellett kifizetnie a vállalatnak.
A német vasúti rendszer az utóbbi években a vasúti utazók frusztrációjának fő forrásává vált. Az ügyfelek egyre gyakrabban szembesülnek túlzsúfolt vonatokkal, késésekkel és járatkimaradásokkal. A vállalat szóvivője szerint
a DB célja, hogy 2027 végére 75-80%-ra növelje távolsági expressz szolgáltatásainak pontosságát.
A DB utasainak rendszeres pályaszakasz-lezárásokkal is meg kellett küzdeniük a karbantartási és javítási munkálatok miatt. A társaság szerint a 2024-es késések 80%-át az elöregedett és túlterhelt infrastruktúra okozta, amelyet a főbb közlekedési csomópontokban növekvő forgalom is megterhelt.
A vasúti szolgáltató 2030-ig 41 nagy forgalmú közlekedési folyosó jelentős felújítását tervezi. A DB korábban a 'szűk munkaerőpiacot' is a késések egyik okának nevezte, amely megnehezítette a megfelelő személyzeti létszám biztosítását.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images