A Magyarország és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti nemzetközi megállapodásban foglaltak teljesítése érdekében megszületett kormányzati döntés alapján 2025. január 16-án került sor Rákosrendező vasútüzemhez nem szükséges területeinek értékesítésére. Az adásvételi szerződés szerint az érintett ingatlanokon a Budapest Közművek és a Stockton elővásárlási joga állt fenn, amelyek gyakorlására megfelelő határidőt biztosított a területet értékesítő Magyar Állam képviseletében eljáró MNV, olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóközleményében.
A nyitva álló határidőn belül
egyedül a Budapest Közművek élt elővásárlási jogával, így közte és a Magyar Állam, mint eladó között az adásvételi szerződés érvényesen létrejött.
Az elővásárlásra jogosult e jogát akként gyakorolhatja, ha az adásvételi szerződés valamennyi feltételét teljesíti, beleértve az ügylet tárgyára, a vételárra és annak fizetési feltételeire, a szerződéses biztosítékokra és valamennyi egyéb körülményre vonatkozó kitételt. A BKM nyilatkozata kiemelte, hogy a társaság az ingatlan-adásvételi szerződésben részletezett szerződéses feltételeket maradéktalanul, minden feltételre kiterjedően elfogadja.
A szerződés értelmében a BKM-nek a szerződéskötéstől számított 8 napon belül anyavállalati garancia vagy egyenértékű biztosíték nyújtását kell igazolnia az állam felé az első két vételárrészletre, azaz mintegy 30,5 milliárd forintra vonatkozóan.
Emellett 10 munkanapon belül intézkednie szükséges az első vételárrészlet, vagyis a teljes vételár 25%-át kitevő 12,7 milliárd forint maradéktalan megfizetéséről.
A terület birtokbavételének további feltétele az ingatlanok használati megosztását szabályozó szerződés megkötése a MÁV-val, amire a feleknek 60 nap áll rendelkezésre. Ezen túl a környezeti károk és hulladékok kezelése, illetve ezek kockázatainak viselése a BKM kötelezettsége.
A területen tervezett jövőbeli fejlesztésekre vonatkozó fővárosi elképzelések megvalósítása érdekében
az új tulajdonosnak lehetősége van egyedi jogalkotási és szabályozási igényeit jelezni a magyar állam felé,
amelyekről a BKM – akárcsak az állam által teljesítendő infrastruktúrafejlesztések tartalmáról, részleteiről és ütemezéséről – további egyedi megállapodásokat köteles kötni az Építési és Közlekedési Minisztériummal a szerződéskötéstől számított 6 hónapon belül.
A szerződéses konstrukció értelmében a második vételárrészlet megfizetésére abban az esetben köteles a fővárosi vállalat, ha a fenti megállapodások szerinti szabályozási változások hatályba léptek, az ingatlanokon nincs folyamatban peres eljárás, illetve ha a szükséges telekalakítások megvalósultak.
Az utolsó vételárrészlet megfizetése az állami infrastruktúra beruházások megvalósítását követően, de legkésőbb 2039. március 25. napjáig esedékes.