A jelentés szerint mind a húsz kormányhivatal teljesítette az Országos Hatósági Ellenőrzési Tervben előírt vizsgálatokat. Az ellenőrzések célja a kereskedelmi igazgatási hatáskörök gyakorlásának vizsgálata volt.
A kereskedelmi hatóságok alapvetően eleget tettek a nyilvántartás-vezetési kötelezettségeiknek, ám több kormányhivatal is jelezte, hogy az Országos Kereskedelmi Nyilvántartási Rendszerben (OKNYIR) egyes adatok nem, vagy csak részben szerepeltek.
A jelentésből kiderült, hogy bár a bejelentések tartalma jellemzően megfelelt a jogszabályi előírásoknak, az ügyfelek gyakran hibás vagy nem megfelelő formanyomtatványokat használtak.
Egyes esetekben a hatóságok működési engedélyt is kiadtak olyan üzletek számára, amelyeknek erre nem lett volna szükségük.
Továbbra is előfordul, hogy a tulajdoni lapok vagy bérleti szerződések beszerzése elmarad, ami akadályozhatja az ingatlan jogszerű használatának ellenőrzését.
A kormányhivatalok tapasztalatai szerint a kereskedelmi hatóságok gyakran nem tartják be az elektronikus ügyintézés szabályait. Több esetben előfordult, hogy a gazdálkodó szervezetekkel papír alapon vagy e-mailben tartották a kapcsolatot, pedig az ügyfelek számára kötelező lenne az elektronikus ügyintézés.
A működési engedélyek kiadása során a legtöbb esetben bevonták az illetékes szakhatóságokat, ám előfordult, hogy a szakhatósági előírásokat nem rögzítették a határozatokban. Néhol a telekszomszédok nem kaptak megfelelő tájékoztatást, vagy téves jogorvoslati információ szerepelt a határozatokban.
Az ellenőrzések rávilágítottak arra is, hogy a hivatalból végzett vizsgálatok száma alacsony, különösen a mozgóboltok esetében.
Emellett több önkormányzat nem rendelkezik az üzletek éjszakai nyitvatartására vonatkozó rendelettel, bár a jogszabályok ezt lehetővé teszik.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio