Donald Trump Truth Social-ön tett bejelentése szerint a döntést Sheinbaum elnök iránti tiszteletből és gesztusként hozta meg. Az amerikai elnök kiemelte,
nagyon jó a kapcsolatuk, és együtt keményen dolgoznak a határon, mind az illegális bevándorlók Egyesült Államokba való belépésének megakadályozása, mind pedig a fentanyl megállítása terén.
Trump külön köszönetet mondott a mexikói elnöknek az együttműködésért és a kemény munkáért.
A megállapodás értelmében a vámmentesség az USMCA kereskedelmi egyezmény hatálya alá tartozó összes termékre vonatkozik majd április 2-ig.
Az Egyesült Államok-Mexikó-Kanada Egyezmény (USMCA) egy olyan hármas megállapodás, amely a korábban Mexikó-USA-Kanada között létrejött Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményt volt hivatott helyettesíteni.
Érdemes megemlíteni, hogy Donald Trump a héten telefonos egyeztetést folytatott az amerikai autógyártó óriások vezetőivel a vámtarifák esetleges 30 napos halasztásáról, miközben a gyártók további amerikai beruházásokat helyeztek kilátásba.
A Reuters információi szerint a megbeszélésen Mary Barra (GM), Jim Farley és Bill Ford (Ford), valamint John Elkann (Stellantis) vettek részt. A vállalatok azt kérték az elnöktől, hogy tekintsen el a Mexikóból és Kanadából érkező, az amerikai-mexikói-kanadai egyezmény (USMCA) származási szabályainak megfelelő járművekre vonatkozó 25 százalékos vámtól.
Ennek eredményeként a Fehér Ház szerdán közölte, hogy egy hónappal elhalasztja a mexikói és kanadai autóimport esetében a különvám bevezetését.
Karoline Leavitt, az amerikai elnöki hivatal szóvivője ezzel együtt világossá tette, hogy
a kereskedelempolitikai lépésnek tekintett viszonossági vámok rendszerét április 2-án bevezeti a Trump-adminisztráció.
Szakértők korábban arra figyelmeztettek, hogy Donald Trump olyan háborút indított el, amellyel mindenki veszít. A bejelentett vámintézkedései ugyanis globális gazdasági feszültségeket gerjesztenek, amelyek az Egyesült Államok mellett Mexikót, Kanadát és Kínát is súlyosan érintik.
Az amerikai import jelentős részére kivetett vámok megzavarhatják az ellátási láncokat, növelhetik a fogyasztói árakat és akadályozhatják a feldolgozóipar működését. Az ING elemzése szerint a vámok nemcsak az amerikai gazdaságra, hanem az EU-ra is negatív hatással lehetnek, hiszen számos európai vállalat Mexikón keresztül exportál az USA-ba.
Címlapkép forrása: Andrew Harnik/Getty Images