Az ipari termelés két éve van ereszkedő trendben, elsősorban azért, mert az európai exportpiacaink gyengén teljesítenek. Ennek jó példája, hogy miközben a kapacitások folyamatosan bővülnek, az akkumulátorgyártás zuhan. De nem csak itt látjuk a gyenge külső kereslet lehúzó hatását, karakteres bővülést egyik ágazatban sem tapasztalunk. A leginkább fájó pont természetesen a járműgyártás, ami szintén lejtmenetben van.

A januári ipari termelés részleteit a jövő héten ismerhetjük meg, a KSH most csak annyit közölt, hogy a legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban, a villamos berendezés gyártásában, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártásában visszaesés következett be, míg a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása bővült. Ezek éves alapon számolt változások, nem jelentenek meglepetést a decemberben látott képhez képest:

2023-24-ben az ipari termelés zsugorodott, most először fordult elő a rendszerváltozás óta, hogy két egymást követő évben ez történjen. Ahhoz, hogy az idén már növekedést lássunk, még további élénkülés szükséges, ami alapvetően két forrásból érkezhet. Az egyik az általános európai környezet javulása. Ennek halvány jelei már látszanak, és az esélyek a nagy államok költekezési szándékának erősödésével tovább javultak. Ugyanakkor a vámháború fejleményei e szempontból a lefelé mutató kockázatokat növelik. A másik a beinduló nagy gyártási kapacitások hatása a termelésre az év második felében. Ennek mértéke bizonytalan, a vártnál gyengébb európai konjunktúra miatt ugyanis még nem látszik, hogy az új gyárak (CATL, BYD, BMW stb.) mikor kezdik és milyen ütemben futtatják fel a termelésüket.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images