Az elmúlt évek csökkenő tendenciával szemben a malagai olívaolaj exportja mintegy 44 %-kal növekedett tavaly és elérte a 662,8 millió eurós értéket. Szerte Spanyolországban komoly ugrásokról számoltak be, a legnagyobbat a Granadától északra található Jaén térsége érte el, Malaga „csak” a második lett. Andalúzia a világ egyik legfontosabb térsége az olívaolaj termesztése szempontjából, ezért a fogyasztók különös figyelemmel vannak az itteni eseményekre. Az autonóm közösségen belül a tartományi szinten a legnagyobb szeletet Sevilla hasítja ki a külföldi eladásokból, 2,3 milliárd eurós értékkel a térségi export mintegy felét teszik ki. Ezt követi Cordóba 896 millió dollárral és 19,6 %-kal. Malaga a harmadik.
A malagai olívatermelők legfontosabb piacának az Egyesült Államok számít, 221,9 millió euró bevétel származott innen, ami az összes egyharmadát jelenti. Az értékesítés 45,4%-kal nőtt a tengerentúli ország irányába egy év alatt. Az európai piacokon ezt Olaszország (115,7 millió, 28,2%-os növekedés), Franciaország (69,2 millió, 48,4%-os növekedés), Németország (52,8 millió, 43,2%-os növekedés), Hollandia (32,3 millió, 97,9%-os növekedés) és Belgium (24,2 millió, 2,1%-os növekedés) követi. Egyes kisebb piacok kiugróan emelkedtek, így Kína (156,9%-os növekedés), Ausztrália (207,1%), Szerbia (817,2%) és Lengyelország (271%) is három számjegyű növekedést produkált.
Az adatok szerint a malagai olívaolaj a világ 61 országába jutott el, ezzel hozzájárult, hogy Andalúzia tavaly minden idők rekordját állította fel az olívaolaj exportjában, 4,570 millió euróval és 39%-os növekedéssel az előző évhez képest. A megugró számok egyben azt is jelentik, hogy
a spanyol olívaolaj ára jelentősen csökken, amely egy több éves tendenciának vet véget.
Címlapkép forrása: Europa Press 2023 via Getty Images