A kínai GAC három éve még vámmentesen tervezte európai piacra lépését, kizárólag elektromos autókkal. Az áprilisra tervezett bemutatkozás előtt azonban az EU 17–45,3%-os vámokat vetett ki a kínai gyártókra, ami arra kényszerítette a vállalatot, hogy új stratégiát alakítson ki.
A GAC hibrid modellekkel és helyi termeléssel próbálja elkerülni a magas tarifákat, jelenleg négy EU-tagállammal – Spanyolországgal, Lengyelországgal, Olaszországgal és Magyarországgal – tárgyal egy esetleges európai gyár létrehozásáról.
Az európai piac jelentősége azért is nőtt a GAC számára, mert a kínai eladások visszaesőben vannak. Tavaly 2 millió autót adott el a vállalat, ebből 375 ezret az Aion márkanév alatt, de a belföldi verseny fokozódása miatt a nyeresége drasztikusan csökkent. Az elektromos járművekre kivetett vámok miatt a kínai autógyártók közül többen, így a BYD és a Chery is, helyi gyártásra állnak át Európában.
A GAC szintén plug-in hibridekkel és elektromos haszongépjárművekkel kíván belépni az európai piacra, követve riválisai stratégiáját.
A lapnak nyilatkozó elemzők szerint a magas vámok nehezítik a kínai autógyártók számára az európai bővülést, mivel a helyi gyártás elindítása jelentős beruházásokat igényel. A GAC eközben az Európai Bizottságnál próbálja elérni, hogy csökkentsék a rá kirótt vámokat, miközben a kínai kormány ösztönzi a vállalat nemzetközi terjeszkedését.
A GAC vezetése szerint az európai piacra lépéshez „szilárdabb megoldásokra” van szükség, amelyek hosszú távon biztosíthatják a vállalat versenyképességét.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images