Japán csodafegyver? - Egy különleges módszer hozhat drámai fordulatot az EU energiapiacán
Gazdaság

Japán csodafegyver? - Egy különleges módszer hozhat drámai fordulatot az EU energiapiacán

Az Európai Unió lépéskényszerben van: az iparának fellendítéséhez kiszámíthatóan érkező cseppfolyósított földgázt (LNG) kell beszereznie, méghozzá megfizethető áron. Megoldásként az EU a „japán modellhez” fordul, amely a múlt héten ismertetett nagyszabású brüsszeli energetikai csomag részeként az ázsiai ország több mint 50 éves LNG beszerzési stratégiáját másolná le. A módszer alapja a japán állam és a magánszektor szoros együttműködése, amely a cseppfolyósított földgáz teljes ellátási láncát érinti, gyakran külföldi befektetéseken keresztül. Ez a fajta megoldás egy stabil, alacsonyan árazott földgázellátást tesz lehetővé a szigetországnak, amire az EU-nak is igen nagy szüksége van, ha valóban erősíteni akarja a hazai vállalatok globális versenyképességét. Mindeközben az unió továbbra is elkötelezett a 2050-re kitűzött klímacélok mellett, ám az kérdéses, miként hangolható össze a hosszútávú LNG beszerzés a szigorú környezetvédelmi előírásokkal.
Energiahatékonyság, energiabeszerzés, megújuló energiatermelés – erről szól a Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025, jöjjön el Ön is! Részletek:

Az Európai Bizottság az energiaköltségek emelkedésére és az iparág versenyképességével kapcsolatos aggodalmakra válaszul 2025. február 26-án közzétette a Megfizethető Energiáról szóló Akciótervét, ami a szélesebb körű Tiszta Ipari Megállapodás része.

Az akcióterv 8 kulcsfontosságú intézkedést vázol fel, amelyek

  • a villamos energiára kivetett adók és hálózati díjak csökkentésétől,
  • a megújuló energiaforrásokra vonatkozó engedélyek felgyorsításáig,
  • az energiahatékonyság javításáig, valamint
  • a kormányok, az energiatermelők és az ipar közötti „háromoldalú” szerződéses keret létrehozásáig terjednek.

Az intézkedések célja, hogy rövid távon csökkentsék az energiaköltségeket, miközben strukturális reformokat vezetnek be a jövőbeli ársokkok megelőzése érdekében.

Középpontban a közös gázbeszerzés

A terv egyik központi eleme - 3. intézkedés: jól működő gázpiacok biztosítása - a földgáz magas költségeivel foglalkozik. Az orosz-ukrán háború kitörését követően, az ellátásbiztonsági kockázatok miatt kialakul magas gázpiaci ár bár csökkent, de még

mindig a korábbi évtized átlagárának dupláján van

- ami aláássa az európai versenyképességét.

ngeu_com (14)
A holland tőzsdén (TTF) jegyzett következő havi határidős földgáz árazása.

Ennek megoldására a Bizottság azt javasolja, hogy

az EU kollektív piaci erejét közös gázbeszerzésen keresztül használják ki.

A terv konkrétan kimondja, hogy az EU „megvizsgálja, hogyan lehetne kihasználni az Unió vásárlóerejét annak érdekében, hogy jobb üzletet kössön az importált földgázra”. A kereslet egyesítésével és az egy tömbként való tárgyalással az unió kedvezőbb feltételeket biztosíthatna a tagállamoknak a gázbeszerzéseikhez amivel megvédhetnék magukat a szélsőséges áringadozásoktól. Ez az ötlet nem a semmiből jött, hiszen az EU-ban már most is lehetőség van arra, hogy önkéntes alapon a tagállamok együttesen lépjenek fel gázbeszerzéseiknél (AggregateEU).

A mostani lépés tehát az EU meglévő közös gázvásárlási platformjának bővítését és az LNG-re vonatkozó összehangolt hosszú távú szerződések ösztönzését jelenti.

A közös beszerzés azt jelenti tehát, hogy az uniós tagállamok egységesen lépnek fel az eladókkal szemben. Mivel az EU gázpiaca több mint 300 milliárd köbméteres keresletet képvisel, a közös beszerzés olyan alkupozíciót biztosít Európának, amely egy hatalmas vásárlóéhoz hasonló. Ez nyomást gyakorolhat a beszállítókra, hogy jobb feltételeket kínáljanak (hasonlóan ahhoz, ahogyan a nagy ázsiai importőrök alacsonyabb LNG-árakat tudnak kialkudni).

Továbbmenve, Brüsszel „a kereslet aggregálásán túlmutató lehetőségeket” mérlegel , beleértve a más országok stratégiáinak mintájára kialakított megközelítéseket (kifejezetten a „japán modellt” idézve).

A japán modell

Röviden ez egy olyan stratégiai megközelítés, amely

az LNG-infrastruktúrába történő proaktív beruházásokra és hosszú távú beszerzési szerződések megkötésére épül

- biztosítva a stabil és költséghatékony energiaellátást.

Lényegében ez azt jelenti, hogy az EU megkönnyítené a tengerentúli LNG-beruházásokat, vagy akár részt is venne bennük - például az exportterminálok kapacitásjogainak biztosításával vagy alacsony kamatozású kölcsönök nyújtásával - a hosszú távú, költségstabil gázellátásért cserébe.

Ez jelentős elmozdulást jelent az EU közelmúltbeli, rövid távú gázvásárlásokra való támaszkodásához képest.

GettyImages-1237284032
Japán LNG tartályhajó.

Japán, mint a világ legnagyobb LNG-importőre, egy átfogó modellt alakított ki a megbízható földgázellátás garantálására, miközben gazdasági előnyöket is élvez a globális gázkereskedelemből. Ez a modell jóval túlmutat azon, hogy egyszerűen csak LNG-t vásárol a nyílt piacon:

  • Upstream beruházások: A japán kormányzati szervek és vállalatok közvetlenül fektetnek be külföldi kutatási- és kitermelési (upstream) LNG-exportprojektekbe. Például a japán kormány (állami pénzintézeteken keresztül) gyakran vásárol részesedést tengerentúli gázmezőkben és cseppfolyósító terminálokban, hogy hosszú távú szállítási jogokat biztosítson. Tokió az amerikai LNG-exportprojektek legnagyobb állami befektetőjévé vált, több tízmilliárd dollárt költött, és az elmúlt években rekord mennyiségű amerikai gáz importját tette lehetővé. Ezek a tőkebefektetések kedvezményes feltételek mellett garantálják Japánnak a termelésből való részesedést.
  • Kormányzati finanszírozás: Japán államilag támogatott finanszírozást és biztosítást alkalmaz az LNG-infrastruktúra globális támogatására. A Japán Nemzetközi Együttműködési Bank (JBIC) és a Nippon Export- és Beruházási Biztosító (NEXI) például több milliárd dollárnyi kölcsönt és garanciát nyújtott olyan projektekhez, mint a texasi Freeport LNG. Ez az állami finanszírozás csökkenti a projektek kockázatát és ösztönzi a japán cégeket a részvételre.
  • Kereskedőházak és hosszú távú szerződések: A nagy japán kereskedőházak (pl. Mitsui, Mitsubishi, Itochu) kulcsszerepet játszanak az LNG-ellátási láncban. Hosszú távú vásárlási megállapodásokat kötnek az exportőrökkel, és gyakran közös vállalati partnerként fektetnek be az exportlétesítményekbe. A japán modell sajátossága, hogy ezek a cégek kereskedőként is tevékenykednek: importálhatnak gázt Japán számára, vagy a nemzetközi piacokon felárral értékesíthetik a felesleges LNG-szállítmányokat. Ez a rugalmasság nemcsak Japán hazai szükségleteit elégíti ki, hanem a japán vállalatokat a globális energiahordozó kereskedelemben is kulcsfontosságú szereplőként pozicionálja.
  • Integrált ellátási lánc (LNG tartályhajók): Japán a cseppfolyósított földgáz köré egy támogató ökoszisztémát épített ki. A japán hajózási társaságok nagy LNG tartályhajóflottát tartanak fenn, biztosítva, hogy Japán irányítsa a szállítás logisztikáját. Ez csökkenti a külső függőséget, és csökkentheti a szállítási költségeket. Emellett a japán gyártók (pl. turbina- és erőműgyártók) részt vesznek LNG-importterminálok és gáztüzelésű erőművek építésében külföldön.
  • Hosszú távú energiatervezés: A japán kormány a nemzeti energiabiztonsági politika részeként szorosan koordinálja ezeket az erőfeszítéseket. Például a szigetország diverzifikálja ellátási forrásait (Délkelet-Ázsiától, Ausztráliától, Közel-Kelettől Észak-Amerikáig), hogy ne függjön egyetlen régiótól sem túlzottan. A kormány emellett vészhelyzeti LNG-készleteket tart fenn, és a hiány elkerülése érdekében beavatkozhat (pl. utasíthatja a közműveket, hogy extra készleteket szerezzenek be).

Tehát a lényeg, hogy Ebben a rendszerben a japán magánszféra, beleértve a vállalatokat és a bankokat, szoros együttműködésben állnak az állammal.

Ez a köz- és magánszféra partnerségi megközelítése azt jelenti, hogy Japán olyan költséges LNG-infrastruktúra-kezdeményezéseket is vállalhat, amelyektől a tisztán piaci szereplők esetleg visszariadnának - a szerződések mögött ugyanis állami fedezet áll.

GettyImages-1031052520-energetika-építkezés-erőmű-fejlesztés-innováció-ipar-létesítmény-mérnök-technológia
A Japán Tepco Futtsu LNG-termináljának földalatti tárolója.

A módszer átültetése az EU energiastratégiájába

Most nézzük meg hasonló módon azt, hogyan működhetne egy ilyen megközelítés Európa számára - és milyen előnyökkel és kihívásokkal járna.

  • Közös beruházások az LNG-projektekbe: Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy az EU és/vagy a tagállamok kormányai "az uniós importőrökkel együtt közvetlenül fektessenek be a külföldi exportinfrastruktúrába”, hasonlóan Japánhoz. A gyakorlatban ez azt jelentheti, hogy az európai közpénzekből (például az Európai Beruházási Bankon vagy egy erre a célra létrehozott uniós energiabiztonsági alapon keresztül) tőkerészesedést vállalnának vagy kölcsönt nyújtanának a szállító országokban található új LNG-exportterminálokhoz (pl. cseppfolyósító vonatok finanszírozása az Egyesült Államokban, Kanadában vagy Afrikában). Cserébe a gázkitermelés egy részét kedvező hosszú távú szerződések keretében az uniós vevők számára különítenék el.
  • Összesített hosszú távú szerződések: Az EU kiterjesztheti a kialakulóban lévő közös gázbeszerzési platformját (amelyet a közelmúltbeli válság idején hoztak létre), hogy az unió a tagállamokat helyettesítve többéves LNG-szállítási szerződésekről tárgyaljon. A kereslet egyesítésével az uniós vevők jobb tárgyalási pozíciót szereznének. Ez elmozdulást jelentene a hosszú távú szerződéskötés felé, szemben a közelmúltbeli rövid távú, azonnali beszerzésekkel. Idővel akár létrejöhetne egy központosított vagy koordinált beszerzési ügynökség is, amely ezeket az ügyleteket intézné. Ahelyett, hogy Európa a globális szereplőkkel versenyezve szállítmányról szállítmányra, így stabil és kiszámítható forrásokhoz jutna. Azonban itt van egy nulladik lépés: az európai jog jelenleg előírja, hogy a hosszú távú gázszerződések nem terjedhetnek 2049 utánra, hogy elkerüljék a szén-dioxid-mentesítés időhatárán túli eszközök lekötését. Ezt mindenképp kezelni kell, hiszen a beruházások hosszútávra szólnak, így akár az is előfordulhat, hogy az adott határidőn túlnyúló szerződéseket kell kötnie az EU-nak.
  • Finanszírozás és garanciák: Az európai vállalatok LNG-ellátásba történő beruházásainak ösztönzése érdekében az uniós intézmények és tagállamok pénzügyi ösztönzőket kínálhatnak. Ez magában foglalhat alacsony kamatozású kölcsönöket, hitelgaranciákat vagy politikai kockázatok elleni biztosítást az Európát ellátó projektek számára. A pénzügyi kockázat csökkentésével az európai energetikai cégek (vagy az unióban székhellyel rendelkező nemzetközi olajipari vállalatok) hajlandóbbak lehetnek arra, hogy tőkét vonjanak be az európai ellátást szolgáló új gázfejlesztésekbe. A Bizottság terve kifejezetten említi a "magánbefektetőknek nyújtott kedvezményes hiteleket”, mint az LNG-import támogatásának eszközét.
  • Infrastruktúra- és szállítási kezdeményezések: Az EU a szélesebb ellátási láncot is támogathatná az importinfrastruktúrába és a szállításba történő beruházásokkal. Például további LNG-importterminálok építésére vagy az európai tárolók bővítésére irányuló közös vállalkozások létrehozására lehetne törekedni (bár 2022 óta számos uniós ország már bővítette az importkapacitást). A hajózás terén az európai vállalatok együttműködhetnének az LNG-tartályhajók biztosítása vagy rugalmas úszó tároló és újragázosítási egységek fejlesztése érdekében, biztosítva, hogy a szállítás logisztikája európai ellenőrzés alatt álljon.

Lényegében a japán modell átvétele az EU részéről a gázbeszerzés gyakorlatiasabb, stratégiai megközelítését jelentené - a gázhoz való hozzáférést gazdasági biztonsági kérdésként kezelné, nem csupán piaci tranzakcióként.

összességében Ez paradigmaváltást jelentene az EU hagyományos, piac-vezérelt energiapolitikájától egy államilag támogatott, a japán modellhez hasonló állami és magánszféra közötti koordináció felé.

Továbbá ha Európa más országok LNG-projektjeibe (például az Egyesült Államok) történő beruházással az államközi kapcsolatokat és az energetikai együttműködést is erősítheti. Érdemes megjegyezni, hogy e stratégia lendületének egy része az amerikai nyomás lecsillapítása: a Trump-kormányzat követelte, hogy Európa több amerikai LNG-t vásároljon, és az európai tisztviselők a kereskedelmi konfliktusok elkerülésének egyik módját látják egy strukturált gázüzletben.

GettyImages-1431047052-energetika-energiabiztonság-energiaipar-gáz-gázellátás-gázszolgáltató-gáztároló-infrastruktúra-ipar-tároló
Enagas újragázosítási üzem a barcelonai kikötőben.

Nem minden arany, ami fénylik

Bár a japán LNG-modell átvétele számtalan előnnyel járhat, az éremnek mindig van egy másik oldala is:

  • Konfliktus az éghajlati célokkal: A legnagyobb aggodalom talán az, hogy a hosszútávú elköteleződés az LNG-beszerzés mellett ütközik az EU éghajlati célkitűzéseivel. Az új gázprojektekbe történő befektetések visszavethetik a fosszilis tüzelőanyagoktól való függetlenedési célokat, egyúttal megnehezítené a szén-dioxid csökkentési vállalások teljesítését. Alapvető különbség az is, hogy míg a gázfelhasználás Európában várhatóan csökkenni fog a tervek szerint, addig Japánban ezzel nem terveznek és a gázt az energiaszerkezetében hosszabb ideig tartanák fenn. Ez a feszültség politikai és jogi ellenállást válthat ki az éghajlatvédelemmel foglalkozó érdekeltek részéről.
  • Beruházási és piacszerkezeti akadályok: Az EU nem rendelkezik Japánhoz hasonló egységes ipari keretekkel e modell megvalósításához. Az európai energiavállalatok és közműszolgáltatók nagyrészt befektetői tulajdonban vannak, és nem az állami irányelvek, hanem a profit vezérli őket. Japánnal ellentétben az EU-ban kevés állami tulajdonú vagy közvetlenül kormányzati megbízásokhoz kötött közműszolgáltató van. Ez felveti a kérdést: ki fog Európában ténylegesen befektetni a tengerentúli LNG-projektekbe? Egyértelmű ösztönzők vagy megbízások nélkül a magáncégek vonakodhatnak attól, hogy milliárdokat áldozzanak új LNG-kapacitásokra, amelyekre a tiszta energiára való áttérés során Európában esetleg nem lesz szükség. Az EU-nak új kereteket vagy szervezeteket kell létrehoznia a blokk nevében történő beruházáshoz (esetleg egy konzorciumot vagy egy EU által ellenőrzött alapot), ami intézményi szempontból összetett. Emellett kihívást jelent a hosszú távú beszerzések összehangolása a 27 tagállam között - amelyek mindegyike saját energiapolitikával és igényekkel rendelkezik. Az országok között versengés vagy bizalmatlanság alakulhat ki (például abban a kérdésben, hogy ki kap elsőbbséget, ha az ellátás szűkül, vagy hogy a költségek és az előnyök hogyan oszlanak meg).
  • Geopolitikai függőség: Az orosz gáztól való diverzifikáció mellett az agresszív LNG-stratégia új függőséget teremthet más külföldi szállítóktól. Ha Európa nagymértékben támogatja az amerikai LNG-t, akkor energiasorsának nagy részét az Egyesült Államok politikájához köti. Ez egy barátságos kormányzat esetén pozitív lehet, de ahogy a közelmúlt tapasztalatai mutatják, egy ellenséges amerikai kormányzat vámokkal fenyegetőzhet - amivel szemben egy "energiaalku" megoldás lehet. Hasonlóképpen, a közel-keleti vagy afrikai LNG-projektekbe való beruházás regionális instabilitásnak vagy etikai aggályoknak teheti ki Európát. Katarra vagy más Öböl-menti államokra támaszkodni például kérdéseket vet fel, tekintettel azok emberi jogi helyzetére és a diplomáciai ellentétek kialakulásának lehetőségére. A geopolitikai kockázat lényegében eltolódik, de nem szűnik meg.
  • Közpénz kérdés: Az LNG-infrastruktúra külföldi finanszírozása olyan uniós közpénzek vagy fejlesztési alapok felhasználásával járhat, amelyeket egyébként hazai tisztaenergia-projektekre fordítanának. Ha Európában a gázkereslet a vártnál gyorsabban csökken (politikai vagy technológiai áttörések miatt), akkor ezek az LNG-beruházások kihasználatlanul maradhatnak, és az állami forrásokat pazarolhatják. Az európai adófizetők vagy fogyasztók állhatják a számlát olyan szerződésekért és eszközökért, amelyek a 2030-as vagy 2040-es években már nem szolgálják őket.

E kihívások fényében egyértelmű, hogy az EU nem másolhatja egyszerűen a japán LNG-modellt.

Európa eltérő szabályozási környezete, éghajlati kötelezettségvállalásai és politikai struktúrája testre szabott megközelítést igényel. A cselekvési tervben a japán modellre való bólintás azt jelzi, hogy a japán LNG-ellátás stabilizálásában elért sikerekből tanulni kívánnak, de az európai vezetőknek a megközelítést az uniós realitásokhoz kell igazítaniuk - valószínűleg a középtávú ellátásbiztonságra helyezve a hangsúlyt a hosszú távú szén-dioxid-mentesítés kisiklatása nélkül.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kiszámoló

Mennyit buksz egy hét alatt?

Nagyon gyakori eset tanácsadásokon, hogy valaki 40-50 millió forinton ül lekötés nélkül, gyakran már hónapok vagy akár évek óta, mert nem tudja, hogy mikor lesz rá szüksége. Két legjellemz

MNB Intézet

Miből lesz a nagy válság?

A nagy válságokhoz általában új, korábban nem látott problémák vezetnek. A gazdasági döntéshozók éppen ezért nem tudják meggátolni a bekövetkezésüket. Vagy mégis van valami közös ben

RSM Blog

Élettársak öröklése

Az élettársak helyzete hazánkban jogi szempontból sajátos, hiszen míg egyre többen választják a társas együttélésnek ezen formáját, addig az élettársi viszony számos jogi kockázatot hord

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Furcsa részlet derült ki a Fehér Házban történt botrányról: csúnya csapdába sétált bele Zelenszkij?
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Portfolio Construction Industry 2025
2025. március 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Ez is érdekelhet
autóipar-vám-kanada-vámháború-mexikó-import-importvám-kereskedelem