Az S&P Global Mobility elemzése szerint
az észak-amerikai autógyártás jelentős visszaesés előtt áll.
A szakértők szerint a termeléscsökkenés és az esetleges elbocsátások mértéke tovább nőhet, ha a ma bevezetett vámokat nem módosítják vagy vonják vissza.
Jelenleg 25 autógyártó átlagosan napi 63 900 könnyű személygépjárművet gyárt Észak-Amerikában. Ezek többségét, körülbelül 65%-át az Egyesült Államokban szerelik össze, míg 27% Mexikóban, 8% pedig Kanadában készül.
A termelés visszaesése gyártónként, modellenként és üzemenként eltérő lehet. Egyes üzemek teljesen leállhatnak, másoknál csak bizonyos, határon átnyúló alkatrészellátást igénylő modellek gyártása csökkenhet. Stephanie Brinley, az S&P Global Mobility AutoIntelligence részlegének igazgatóhelyettese szerint várhatóan lesznek olyan üzemek, ahol műszakokat kell csökkenteni vagy a gyártási ütemet lassítani.
Az autóipari részvények a vámok bejelentésének hatására a szélesebb piacnál nagyobb mértékben esnek ma. A szakértők attól tartanak, hogy
a gyártók az extra költségeket továbbhárítják a fogyasztókra, ami áremelkedéshez és a kereslet csökkenéséhez vezethet.

Az amerikai autógyártókat képviselő szervezetek szerint
a szigorú hazai és regionális tartalmi követelményeknek megfelelő járműveket és alkatrészeket mentesíteni kellene a vámintézkedés alól.
Az Amerikai Autóipari Innovációs Szövetség szerint minden gyártót érinteni fog az intézkedés, és egyes modellek ára akár 25%-kal is emelkedhet.
Az autóipari vezetők és a Wall Street elemzői szerint a vámok szükségtelen káoszt okoznak az iparágban.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images