Kannibalizálják egymást a magyarországi akkumulátorgyárak, ördögi kör fojthatja meg a szektort
Gazdaság

Kannibalizálják egymást a magyarországi akkumulátorgyárak, ördögi kör fojthatja meg a szektort

A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL legalább 5 milliárd dolláros tőzsdei bevezetésre készül Hongkongban, hogy finanszírozza magyarországi üzemének bővítését. A vállalat a gödi és komáromi dél-koreai gyártók mellé érkezve jelentősen növeli jelenlétét az országban, ahol 7,3 milliárd eurós beruházással épít akkumulátorgyárat. Az új üzem stratégiai jelentőségű, mivel a Mercedes-Benz, a BMW és más nagy autógyártók számára biztosít majd energiatárolókat. Ezzel viszont kiszoríthatja a német autógyártók beszállítói közül az SK On-t és a Samsung SDI-t, ami ördögi kört jelent a hazai akkumulátoriparnak.
2025. március 26-27-én Győrben találkoznak a legjelentősebb hazai OEM-ek, vevők és beszállítók – erős szakmai program, állófogadás, gyárlátogatás, networking és szálláslehetőség!

A kínai Contemporary Amperex Technology (CATL), a világ vezető elektromosjármű-akkumulátor-gyártója, újabb jelentős lépést tesz európai terjeszkedésében Magyarországon azzal, hogy a tervek szerint az idei év második felében megnyitja új gyárát. Ahogy arról beszámoltunk, a vállalat legalább 5 milliárd dollárt (1900 milliárd forintot) kíván bevonni hongkongi tőzsdei kibocsátásából, hogy támogassa a Debrecenben épülő, 7,3 milliárd eurós akkumulátorgyárának fejlesztését.

Ez a létesítmény a második európai üzemük lesz a németországi után, és várhatóan még idén megkezdi a tömegtermelést. Az évi 100 gigawattórás gyártókapacitás elegendő lesz több mint 100 ezer elektromos jármű akkumulátorral való ellátására. A

CATL fő ügyfelei között szerepel a Mercedes-Benz, a BMW, a Stellantis és a Volkswagen, így a magyarországi üzem kulcsfontosságú beszállítóvá válhat az európai autóipar számára.

A dél-koreai akkumulátorgyártók, köztük az SK On, az LG Energy Solution és a Samsung SDI, bár hivatalosan nem aggódnak a CATL európai előretörése miatt, a háttérben komoly kockázatokat látnak a kiéleződő piaci versenyben.

Mint arról a Korean Herald ír, a CATL versenyképesebb lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorai vonzóbb alternatívát jelenthetnek a nagy autógyártók számára, különösen a költséghatékonyabb modellek esetében. A Mercedes-Benz például várhatóan 2024-től az EQA és EQB modelljeinél is alkalmazza a CATL akkumulátorait, amelyeket részben a debreceni üzemből szállítanak majd.

Ez a lépés különösen az SK On számára jelent kihívást, amely két magyarországi akkumulátorgyárat is üzemeltet Komáromban és Iváncsán, és eddig kizárólagos beszállítója volt a Mercedes-Benz belépőszintű elektromos modelljeinek.

A BMW számára is kiélezett verseny alakult ki a Samsung SDI és a CATL között. A dél-koreai vállalat jelenleg 2,9 milliárd euró értékben szállít akkumulátorokat a német autógyártónak, míg a CATL szerződése 7,3 milliárd euróra rúg, és 2031-ig tart.

2022-ben a BMW már a CATL-t és egy másik kínai vállalatot, az EVE-t választotta új generációs Vision Neue Klasse modelljeihez. Az LG Energy Solution is kihívásokkal küzd az európai piacon, mivel nem sikerült aktív partnerséget kiépítenie a Mercedes-Benzzel, és jelenlegi termelésének nagy része az Egyesült Államokba irányul.

A Korean Herald is megemlíti, hogy a kormány tervei szerint Magyarország az elmúlt években Európa egyik legfontosabb akkumulátorgyártó központjává vált, köszönhet a kabinet jelentős ösztönzőinek, amelyekkel támogatja az iparágat. Az ország földrajzi elhelyezkedése, az állami támogatások és az EU-szabályozásokhoz való rugalmas alkalmazkodás mind hozzájárultak ahhoz, hogy a CATL Debrecent választotta európai bővítéséhez. A vállalat egyértelmű stratégiai céllal érkezik Magyarországra: geopolitikai feszültségek miatt az Egyesült Államok piaca bizonytalanná vált a kínai cégek számára, míg az Európai Unió továbbra is elkötelezett az elektromos járművek térnyerése mellett. A 2035-ös belső égésű motorok betiltására vonatkozó uniós szabályozás várhatóan tovább növeli a keresletet a magyarországi akkumulátorok iránt.

Bár az EU 2024 októberében 17–35,3 százalékos vámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos járművekre, ez egyelőre nem érinti a Magyarországon gyártott CATL-termékeket. Az európai piacra történő belépés optimalizálására a kínai vállalatok, köztük a BYD, a Geely és az SAIC, jogi lépéseket tettek az Európai Bíróságon az importvámok ellen. A tárgyalások jelenleg is zajlanak, és az egyik lehetséges kompromisszum az lehet, hogy a kínai gyártók minimális eladási árakat és exportvolumeneket szabnak meg az európai piacon.

A magyarországi CATL-gyár ebben a folyamatban kulcsszereplővé válhat, hiszen az uniós vámok nem vonatkoznak – egyelőre – az itt előállított akkumulátorokra, így a kínai vállalat versenyelőnybe kerülhet az európai piacon.

Összességében a koreai lap úgy látja, hogy a CATL debreceni beruházása nemcsak az elektromos járművek európai ellátásában játszik majd fontos szerepet, hanem éles versenyt is generál a már jelenlévő dél-koreai gyártókkal. Miközben az SK On, az LG Energy Solution és a Samsung SDI hosszú távú szerződésekkel igyekszik megőrizni pozícióját, a kínai óriás egyre nagyobb szeletet hasít ki az európai akkumulátorgyártásból.

Látszik is, hogy ezek a gyártók kihívásokkal küzdenek, az SK On és a Samsung SDI is csökkentette a dolgozói számát a magyar gyáraiban. Tömeges leépítésről még nincs szó, de folyamatosan küldenek el embereket.

Helyzetüket nehezíti, hogy továbbra is a várakozásokat messze alulmúló az e-autók iránti kereslet. Egyelőre tehát jóval több az akkugyártási kapacitás, mint a gyártói igény a cellákra.

Magyarországon érezhető már az alacsony vásárlói érdeklődés gazdasági hatása: a KSH szerdai külkereskedelmi adatai alapján a nullát közelítette az akkumulátorok kivitele, miközben a járműexport is pang. Ráadásul úgy, hogy egyelőre a piacon még csak az Sk On és a Samsung SDI van jelen gyártókapacitással, a CATL üzeme még a szalagátvágásra vár.

Címlapkép forrása: Li Xin/VCG via Getty Images

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Kiszámoló

Mennyit buksz a Fundamentával?

Már sokat írtam róla, hogy miért nem kötünk Fundamentát. Az ok egyszerű: mióta nincs állami támogatás, nem lehet nyereségesen üzemeltetni a Fundamentát úgy, hogy te is jól járj. Ha nincs

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Súlyos figyelmeztetést adott ki Magyarországról a hitelminősítő, baj lehet a kormány terveiből
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Portfolio Construction Industry 2025
2025. március 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Képes leszel megtalálni a számodra legmegfelelőbb befektetési terméket, miközben olyan gyakorlati stratégiákat sajátítasz el, amiket azonnal bevethetsz a sikeres befektetésekhez!

Ez is érdekelhet
mnb epulet