A pozsonyi finomító területén lévő, 2022-ben átadott töltőállomást a Slovnaft és a Messer Tatragas közös vállalata, a Messer Slovnaft üzemelteti. A töltőállomás a korszerűsítésnek köszönhetően mostantól magasabb, 350 bar nyomást biztosít a hidrogénbuszok és teherautók tankolásához, biztosítva ezzel a nagyobb hatótávolságot.
A fejlesztés eredményeként kevesebb tankolásra van szükség, ami növeli a teherautók és a tömegközlekedésben használt hidrogénbuszok összhatékonyságát.
- írja a Mol.
A hidrogén üzemanyagként elsősorban az áruszállítás, a teher- és a tömegközlekedés számára jelent fenntartható alternatívát. A hidrogénüzemű járműveknek számos előnye van: károsanyag-kibocsátás nélkül biztosítanak csendes működést, hosszabb hatótávot és az akkumulátoros elektromos járművekhez képest gyorsan újratölthetők.
„A hidrogén jelentős energiahordozó lehet a jövőben, ami kulcsszerepet játszhat a zöld átmentben is. A MOL-csoportnál stratégiai célunk, hogy innovatív módon segítsük az okos zöldátmenet megvalósítását, például alternatív energiaforrásokkal tegyük fenntarthatóbbá a mobilitási szektor működését. Ezt szolgálja a pozsonyi töltőállomás mostani modernizációja is, valamint az olyan beruházásaink, mint a Százhalombattán már elindult zöldhidrogén-üzemünk, amelyhez hasonló létesítményt tervezünk Pozsonyban is. Ezzel a saját ipari működésünk fenntarthatóbbá tétele mellett megnyitjuk az utat a pozsonyi tömegközlekedés dekarbonizációja számára is” – mondta el Horváth Ádám, a Downstream Új és Fenntartható Üzletágak Igazgatója.
A Mol csoport százhalombattai finomítójában tavaly kezdte meg a működést Kelet-Közép-Európa eddigi legnagyobb, 10 megawatt kapacitású zöldhidrogén-üzeme. A létesítmény megújuló forrásból származó elektromos árammal bontja a vizet hidrogénre és oxigénre, miközben nem képződik környezetszennyező melléktermék,
és a létesítmény 25 000 tonnával csökkenti a Dunai Finomító szén-dioxid-kibocsátását.
Az itt előállított évi 1600 tonna tiszta, karbonsemleges zöld hidrogént az üzemanyaggyártás során használják fel, a Mol csoport tervei szerint pedig a jövőben közvetlenül a közlekedési szektorban is találkozhatunk vele, valamint a százhalombattai üzem után Pozsonyban és Rijekában is hasonló elektrolizáló egységek megépítését készítik elő.
Címlapkép: Mol