Donald Trump már a beiktatását követően kijelentette a vámok kapcsán:
az EU úgy tud a leggyorsabban segíteni magán, ha több amerikai olajat és gázt vásárol.
Ez a gondolat beleillik Trump stratégiájába, amelyben
az amerikai cseppfolyósított földgáz (LNG) exportja a külpolitika és a kereskedelempolitika egyik eszközévé válik.
Az EU metánszabályozása: kétélű fegyver
Az Európai Unió 2024 májusában fogadta el a metánkibocsátás csökkentését célzó rendeletét, amely az energiaágazatban, különösen az olaj-, gáz- és széniparban tevékenykedő vállalatokra vonatkozik. A jogszabály kötelezi az üzemeltetőket
a metánkibocsátás mérésére, jelentésére és rendszeres ellenőrzésére, valamint előírja a metánszivárgások gyors felderítését és megszüntetését.
Fontos, hogy a szabályozás az importált fosszilis tüzelőanyagokra is kiterjedne, így 2030-tól metánkibocsátási határértékeket vezetne be, ezzel ösztönözve a nemzetközi beszállítókat a kibocsátás csökkentésére.
Az amerikai gázexport számára ez komoly kihívást jelent, különösen, mivel a Trump-kormányzat a hazai metánszabályozás lazítását tervezi. Ugyanakkor az EU számára ez akár előnyt is jelenthet, hiszen a szabályozás esetleges enyhítése javíthatja tárgyalási pozícióját a vámvitában.
A metánszabályok enyhítése lehet egy olyan engedmény, amelyet az EU felkínálhat a vámokkal kapcsolatos fenyegetések enyhítése érdekében
- mondta Anne-Sophie Corbeau, a Columbia Egyetem Global Energy Policy Központjának gázpiaci kutatója.
Book and claim: megoldás vagy kiskapu?
A híroldal információja szerint EU tisztviselői az európai gázipari vállalatokkal konzultálva egy
új metánkibocsátás-kereskedelmi piac kialakításán is dolgoznak.
Bár részletek nem közöl, könnyen elképzelhető, hogy hasonló jellegű piacot szeretnének kialakítani, mint az Európai Unió kibocsátáskereskedelmi rendszere (ETS).
Az ETS egy piacalapú mechanizmus, amely a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését ösztönzi azáltal, hogy korlátozza az ipari vállalatok és energiatermelők számára elérhető kibocsátási kvóták mennyiségét. A cégek a kvótákat egymás között adhatják-vehetik, így az alacsonyabb kibocsátású vállalatok pénzügyi előnyhöz juthatnak, míg a nagyobb szennyezőknek többletköltségekkel kell számolniuk.
Ehhez kapcsolódóan a metánszabályozás végrehajtására az EU egy úgynevezett „book and claim” rendszert alakíthat ki, amely lényegében azt jelentené, hogy
a magasabb metánkibocsátású gázszállítók alacsonyabb kibocsátású termelőktől vásárolhatnak zöld tanúsítványokat.
Így – legalábbis papíron – a gáz „alacsony kibocsátásúvá” válik, miközben fizikailag nem feltétlenül ezeket a molekulákat kapja a vásárló.
Gunnar Steck, a Eurogas kereskedelmi szövetség tanácsadója szerint:
Minél kevesebb gáz tud megfelelni a követelményeknek, annál magasabb lesz a prémium ára az alacsonyabb kibocsátású gázra. Ez egyértelműen kihat az energia megfizethetőségére, ami Európában most elsődleges szempont.
A kritikusok viszont arra figyelmeztetnek, hogy egy ellenőrizetlen „book and claim” rendszer alááshatja a szabályozás valódi célját. Carlos Garcia, az STX Group szakértője úgy véli:
Egy korlátozások nélküli book-and-claim rendszer gyakorlatilag semmissé teheti a jelenleg egyedüli nemzetközi metánszabályozás lényegét.
A szakértő ezért olyan megoldást javasol, ahol a kibocsátás-kereskedelem csak azonos régión belüli termelők között, vagy a fizikailag összeköttetésben álló gázvezeték-rendszerek mentén történhet. Így a rendszer valóban ösztönzi a globális kibocsátáscsökkentést, ugyanakkor nem okoz drasztikus áremelkedést.
Tágabb perspektíva: nem csak Európáról szól
Még ha az Egyesült Államok és az EU végül fel is lazítanák saját metánszabályaikat, a tengerentúli kitermelőknek akkor is komolyan oda kell figyelniük a kibocsátáscsökkentésre. Az ázsiai piac, különösen Japán és Dél-Korea, szintén dolgozik metánszabályozások bevezetésén, és a nemzetközi pénzügyi világ is egyre inkább megköveteli az átlátható környezeti teljesítményt.
Jelentős politikai nyomás nehezedik majd az EU-ra, de a globális gázkereskedelem jövője is egyre inkább megköveteli a környezeti lábnyom bizonyítását. A befektetők konkrét kibocsátási adatokat kérnek, ami a vállalatok hitelfelvételi költségeit is jelentősen befolyásolja
- tette hozzá Brandon Locke, a CATF Európáért felelős szakpolitikai menedzsere.
Egyértelmű tehát, hogy hosszabb távon nemcsak az EU metánszabályai, hanem más feltörekvő piacok előírásai és a pénzpiacok elvárásai is rákényszerítik a gázszektort a metánkibocsátások csökkentésére. Azok a termelők, amelyek hanyagul kezelik a kibocsátást, hamar versenyhátrányba kerülhetnek olyan országokkal szemben, amelyek jelentős erőfeszítéseket tesznek a tisztább kitermelés érdekében.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images