A Telex értesülései szerint az SK On az elmúlt egy évben több mint ezer külsős és több száz belsős munkavállalójától vált meg, miközben a létszámcsökkentés lassú tempóban tovább folytatódik.
A lap arról számolt be, hogy a vállalat nemrég döntött arról is, hogy logisztikai részlegét egy külsős cégre bízza, ami további munkahelyek megszűnését jelentheti.
Bár az SK On hivatalosan nem erősítette meg, hogy a komáromi üzem bezárását tervezné, a dolgozók szerint a gyártósorok leállítása már napirenden van. A beszámolóban idéznek forrásokat, akik azt mondták, hogy a kormány részéről nyomás van a cégeken, hogy ne jelentsenek be csoportos létszámlépítést, mert az nehezen lenne összeegyeztethető a várt gazdasági növekedésről szóló kommunikációval.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium is reagált az újságnak, a közleménye szerint a vállalatok 2024-ben még megfeleltek az állami támogatási szerződések létszámkövetelményeinek, de az elbocsátások jelenlegi üteme alapján kérdés, hogy ez a helyzet fennmaradhat-e a következő monitoring jelentésekben.
Ahogy arról írtunk: a magyarországi akkumulátorgyártás egésze válságban van, ami az ipari teljesítmény adatain is látszik.
Az iparág teljesítménye már 2023 végén stagnálni kezdett, majd 2024-ben jelentős visszaesést mutatott. Az SK On helyzete sem kivétel: a vállalat komáromi és iváncsai üzemei csökkentett kapacitással működnek, mivel az elektromos autók iránti kereslet megingott, és a globális piaci verseny fokozódott.
Amint arról pedig friss elemzésünkben írtunk, egyre inkább beindultak a leépítések a magyar ipari szereplőknél.
A lap felidézi, hogy a koreai cég vezetése Iváncsán jelentős állami támogatással indította el új üzemét, ám ennek teljes kihasználtsága továbbra sem megoldott. A vállalat szerint gyártási kapacitásaikat folyamatosan a kereslethez igazítják, de a dolgozók szerint a menedzsment nem nyújt egyértelmű tájékoztatást a jövőbeli tervekről.
Arról pedig már a 444 korábban beszámolt, hogy a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének (VDSZ) elnöke, Székely Tamás szerint az SK On komáromi üzemében hónapok óta kisebb létszámcsökkentések zajlanak, miközben a gyár átszervezései miatt egyre több dolgozó válik feleslegessé. Bár a vállalat hivatalosan nem jelentett be csoportos leépítést, az alkalmazottak jogbizonytalansága egyre növekszik.
A nemzetközi piaci helyzet és az SK On nehézségei
Az SK On anyavállalata, a dél-koreai SK Group már egy ideje pénzügyi kihívásokkal küzd. A cég 2021-es leválasztása óta nem termelt nyereséget, és a harmadik és negyedik negyedévben is 400-460 milliárd won (körülbelül 100-120 milliárd forint) működési veszteséget könyvelt el. A vállalat már tavaly szeptember végén bejelentette, hogy dél-koreai központjában költségcsökkentési célból önkéntes elbocsátási programokat vezet be, különleges szabadságolási rendszert kínálva és korai nyugdíjazási lehetőségeket biztosítva a dél-koreai dolgozóknak.
Az SK On Hungary akkor azt jelezte a Portfolio-nak, hogy ezek az intézkedések nem érintik a magyarországi üzemeket, és akkor több mint 4500 munkavállalót foglalkoztattak.
Mindeközben a dél-koreai akkumulátorgyártók, köztük az SK On, a Samsung SDI és az LG Energy Solution, globális kihívásokkal szembesülnek – számolt be a Korean Herald a múlt héten.
Az amerikai Inflációcsökkentési Törvény (IRA) miatt a kínai üzemekből származó akkumulátorokat nem exportálhatják az Egyesült Államokba, miközben a kínai nyersanyagok és beszállítói hálózat továbbra is nélkülözhetetlen a koreai gyártók számára is. A kereslet csökkenése és a geopolitikai feszültségek miatt az érintett cégek – amelyek közül az SK On és a Samsung SDI is jelen van Magyarországon – a kínai gyáraik kihasználtsága csökkent, és egyes üzemek veszteségesen működnek.
Bár a magyar kormány az elmúlt években stratégiai ágazatként kezelte az akkumulátorgyártást, az ágazat jelenlegi válsága rávilágít a szektor sérülékenységére.
Az iparág kibocsátása 2024 végére több mint 50 százalékkal csökkent, és a további kilátások is bizonytalanok.
A magyarországi akkumulátoripar jövője nagymértékben függ a globális autóipari trendektől és az elektromos járművek iránti kereslet alakulásától. Ráadásul itthon egymással is versenyezniük kell: a Sunwoda, az EVE Battery és a CATL is megkezdi vagy fokozza kibocsátását. Ezek az eszkimók (akkugyártók) viszont azzal találkoznak, hogy kevés a fóka (alacsony a kereslet az e-autókra). Így a fő kérdés, hogy az egyre inkább elérhetetlen amerikai piac mellett az európai vásárlások hogyan futnak fel. Ugyan vannak tervek vásárlástámogató programokra Európa-szerte, de az uniós ösztönzőnél egyre valószínűbb, hogy az európai szereplők termékeit célozzák majd, ami kedvezőtlen lehet a kínai értékláncú gyártóknak.
Az Opten – NAV-adatbázison nyugvó – statisztikája szerint a cégnél tényleg csökkent az alkalmazotti létszám: 2024 áprilisában 3027 főnél volt csúcson a munkavállalók száma, ami 2024 decemberére 2526 főre csökkent. Fontos kiemelni, hogy ez statisztikai létszám, ahol a teljes munkaidőhöz arányosítják a részmunkaidős alkalmazottak foglalkoztatását is, ami így a tényleges létszámnál kisebbet is mutathat.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images