A konfliktus középpontjában a kis moduláris reaktorok (SMR) egyik legfontosabb alkotóeleme, a reaktor nyomástartó edénye áll. A Rolls-Royce állítólag a dél-koreai Doosan-t preferálná a gyártásra, míg a cseh vállalat azt szeretné, ha a szerződés házon belül, a Skoda JS-nél maradna. Bár a vállalat nevében még őrzi az autógyártó cég örökségét, már önállóan működik, és a cseh ipar egyik meghatározó szereplőjévé vált.
Egy, a brit vállalathoz közel álló forrás szerint azonban nincs szó feszültségről, csupán a beszállítók kiválasztásának folyamata zajlik
A két vállalat már korán megkezdte a tárgyalásokat arról, hogy milyen forrásokból szerezzék be az olyan alkatrészeket, mint a reaktorok nyomástartó edényei, gőzfejlesztői és turbinái. A döntés során több lehetséges szállító is szóba került
– mondta a forrás.
Bár megerősítette, hogy a választás a Skoda és a Doosan között dőlhet el, azt is hozzátette, hogy ez nem preferenciák kérdése volt, hanem a realitás diktálta. "Ők az egyetlen két olyan gyártó a világon, amely képes megfelelni a vegyesvállalat követelményeinek. A Rolls-Royce-nak jelenleg nincs egyértelmű preferenciája, és nyílt versenyeztetésben gondolkodik."
A helyi beszállítók kérdése ugyanakkor kulcsfontosságú a cseh kormány számára. A forrás szerint a Rolls-Royce ezt teljes mértékben megérti, és igyekszik figyelembe venni a nemzeti érdekeket. "Tudjuk, hogy a hazai ellátási lánc kérdése mennyire fontos a csehek számára, és ezt nagyon komolyan vesszük. Természetesen brit vállalatokat is szeretnénk bevonni, ahol csak lehet, de egyelőre még nem született végleges döntés. Dolgozni fogunk a csehekkel azon, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt."
A két vállalat közötti megállapodás értelmében
a CEZ akár három gigawattnyi SMR-reaktort is vásárolhat a Rolls-Royce-tól, ami nagyjából hat mini reaktornak felel meg.
A végső döntés, amely a következő hónapokban várható, meghatározó lehet Európa egyik legambiciózusabb nukleáris fejlesztésének jövője szempontjából.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images