A Telex birtokába jutott egy kormányzati munkaanyag, amely szerint
jelentős változások várhatók a közúti közlekedés szabályaiban.
Ez önmagában nem nagy újdonság, hiszen egy jó ideje ismert, hogy a KRESZ "reformja" készülődik, ám a részleteket eddig homly fedte. A mintegy 27 oldalas dokumentum egy egyéves szakmai előkészítő folyamat eredményeire épül, amelyben 100 közlekedési szakértő és 70 szervezet vett részt.
Az új szabályozás célja, hogy a jelenlegi, nehezen átlátható KRESZ-t egy korszerűbb, a mai közlekedési szokásokhoz jobban igazodó jogszabály váltsa fel. A nemzetközi jogrendbe illeszkedő alapvető szabályok, valamint a közlekedési táblák és jelzőlámpák jelentése változatlanul maradna.
A tervezet számos új elemet tartalmaz a közlekedésbiztonság javítása érdekében:
- Tilos lenne mobiltelefont használni az úttesten és a vasúti átjáróban gyalogosként.
- Az óvodák és iskolák közelében úgynevezett suli/ovi övezeteket hoznának létre, ahol 30 km/órás sebességkorlátozás lenne érvényben.
Az autósokra vonatkozó szabályok is változnának.
Autóúton akár 120 km/órás, autópályán pedig egyes szakaszokon 140 km/órás sebességhatárt is megengedhetnének.
A teherautók, buszok és utánfutót vontató autók sebességhatárát is emelnék.
A cipzárelv bevezetése fontos lépés lenne a forgalom gördülékenyebbé tételében
- olvasható a dokumentumban. Ez azt jelentené, hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, az egyenesen haladó sávban közlekedőknek kellene engedniük a megszűnő sávról érkezőket.
A kerékpárosokra vonatkozó szabályok is változnának. Kötelezővé tennék a bukósisak viselését 14 éves kor alatt, és bevezetnék a "vegyes használatú sávrész" fogalmát az úttest jobb szélén. Az elektromos rollerekre is külön szabályokat alkotnának, megkülönböztetve a kis és nagy teljesítményű eszközöket.
A tervezet szerint változások várhatók a jogosítvány megszerzésének folyamatában is. Lehetővé tennék a szimulátoros oktatást, valamint a családtagi vezetés lehetőségét is megteremtenék bizonyos feltételek mellett.
A javaslat számos egyéb változtatást is tartalmaz, például a kerékpáros utcák bevezetését, a gyalogos- és vegyes övezetek kialakítását, valamint új közlekedési táblák bevezetését.
A feltorlódott kocsisorok nem tartanák fel többé a kerékpárosokat és a motorosokat sem. Az előbbiek álló vagy lassan haladó járművek mellett jobbról előre mehetnének, a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról, vagy a sorok közt. Ez a lehetőség csak a kétkerekűek útkereszteződésig, illetve a kötelező megállás vonaláig való eljutásában segítene, és 25 km/óra sebességhatár is tartozik hozzá.
A látni és látszani elv jegyében felmerült, hogy lakott területen is előírnák a tompított fényszóró kötelező használatát azokon az autókon, amelyeken nincs nappali menetfény. A jelenlegi szabály szerint ez most csak lakott területen kívül kötelező mindig, valamint éjszaka és rossz látási viszonyok közt mindenhol.
A tervezet még egyeztetés alatt áll, és a végleges változat elfogadása után léphet csak életbe az új KRESZ.