A michigani Dearbornban működő autógyártó mind az elektromos, mind a hagyományos üzemanyaggal működő járműüzletágában hatékonysági problémákkal küzd. Farley évek óta hangsúlyozza, hogy a Ford alapvető átalakításon megy keresztül a versenyképesség növelése érdekében, miközben az amerikai riválisokkal, a kínai autógyártókkal és a Tesla-val versenyez.
A Ford részvényei az elmúlt egy évben mintegy 23%-ot estek, míg a detroiti rivális General Motors részvényei ugyanilyen mértékben emelkedtek az alacsonyabb költségek és a magasabb profit miatt. Az autógyártó emellett Donald Trump kereskedelmi politikájából fakadó bizonytalanságokkal is szembesül, ami Farley szerint "sok költséget és káoszt" okozott.
A részvényjuttatások módosításáról a múlt héten egy vállalati tájékoztatón értesítették az alkalmazottakat. A Ford szóvivője szerint: "Arra összpontosítunk, hogy olyan magas teljesítményű kultúrát vezessünk, amely elismeri és jutalmazza a dolgozókat az üzleti hozzájárulásukért."
Néhány Ford-munkavállaló a lépést a vállalat karcsúsítási kísérleteként értékeli, és más cégeknél keres álláslehetőséget.
David Whiston, a Morningstar elemzője szerint: "Ez egy módja lehet annak, hogy néhány embert kilépésre bírjanak, mivel a hangsúly a középvezetőkön van."
A részvényjuttatási bónuszokat korábban a tehetségek megtartásának egyik eszközeként tekintették az autógyártónál. Farley nemrégiben kulcsfontosságúnak nevezte ezt a versenyképesség szempontjából.
A részvényjuttatások egy nagyobb, teljesítményalapú ésvadalmazási rendszer részét képezik, amely készpénzjuttatásokat tartalmaz. A Ford külön, olyan mérőszámok alapján állapít meg vállalatszerte bónuszt, mint a járművek minősége, az összbevétel és az elektromos járművek eladásai. 2024-ben ez a teljes potenciális bónusz 69%-át tette ki.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Matthias Balk/picture alliance via Getty Images