A hírügynökség beszámolója szerint egyértelmű a szűkösség az európai dízelpiacon, mert a legközelebbi lejáratú kontraktusok kedden a legmeredekebb backwardationt érték el március óta. Ez azt jelenti, hogy az azonnali szállításra szánt üzemanyag drágább, mint a későbbi időpontokra vonatkozó szerződések. Ez a piaci struktúra általában a kereslethez viszonyított korlátozott kínálatra utal.
Az európai gázolajellátást az elmúlt hetekben egyaránt nyomás alá helyezték a tervezett és nem tervezett finomítói leállások. A hírügynökség megjegyzi: a Vortexa Ltd. adatai szerint
januárban jelentősen visszaestek az Európai Unióba és az Egyesült Királyságba irányuló gázolaj szállítások.
Az amerikai piacon, amely rendszeresen exportál Európába, szintén a kínálat szűkösségére utaló jelek mutatkoznak. Az Egyesült Államok készletei 2014 óta a legalacsonyabb szinten vannak az év ezen időszakában, és a határidős ügyletekből kiolvasható jelek is arra utalnak, hogy szűküd a gázolaj kínálat, ezért
inkább Európából kezdenek elszívni szállítmányokat az ottani magasabb árak.
Ez egyébként visszahat Európára is, felfelé irányuló árnyomást fejt ki, hogy így versenyezzenek az egyes szállítmányokért a kereskedők.
Az oda-vissza kölcsönhatásba belejátszik az is, hogy hideg az idő Európában, ami fokozza a fűtőolaj, a gázolaj egy fajtája iránti keresletet. Emellett a földgáz árának elmúlt hetekbeli emelkedése is potenciális támogató közeget jelent a dízelárak számára.
A hírügynökség tudósítása nem tér ki rá, de a mi térségünkben lehet egy további fontos tényező, ami a dízel, illetve benzinhiányos állapotot, árfelhajtó tényezőt generálhatja. Amint Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter múlt héten levezette: ha élesedik jövő héten a szerbiai NIS olajfinomító elleni amerikai szankció, akkor a kieső finomítói kapacitás miatt az egész régióban ellátási kihívások, illetve emelkedő árak jöhetnek:
Címlapkép forrása: Shutterstock