2021-ben adták át az M30-as autópálya Miskolc feletti 57 kilométeres szakaszát, amely Kassa és a szlovák határ felé vezet. Miskolc és Szikszó között azonban az autópálya egyik szakaszát 2024. február végén, vagyis 2,5 évvel az átadás után le kellett zárni, mert az út egy 150 méteres szakaszon megcsúszott. Azóta csak terelőutakon lehet közlekedni ezen a szakaszon.
A helyi lakosok türelme elfogyott, mivel nem kaptak kielégítő válaszokat a probléma okairól, a felelősségről és a javítás várható időtartamáról. Az aHang civil szervezet helyi csoportja ezért hívta össze azt a fórumot, ahol szembesíteni kívánták Lázár Jánost egy olyan dokumentummal, amely állításuk szerint ellentmond a miniszter korábbi nyilatkozatainak.
A rendezvényen részt vett a Magyar Közút Nonprofit Kft. vezérigazgatója, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képviselői, egy független építészmérnök szakértő, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) több vezetője is.
Papp Dániel független szakértő elmondta, hogy az altalaj teherbírási és vízelvezetési problémái okozták a gondokat egy 350 méteres szakaszon. Pántya József, az ÉKM helyettes államtitkára pedig részletezte, hogy az átadás óta folyamatosan jelentkeztek problémák, melyeket a kivitelező javítgatott, de végül a közútkezelő közlekedésre alkalmatlanná nyilvánította a szakaszt.
Lázár János miniszter hangsúlyozta, hogy a hiba egyértelműen a kivitelező terhére róható fel. A BME Geotechnikai Tanszékének szakértőit is bevonták a vizsgálatba, ami alapján a probléma súlyosabbnak bizonyult a vártnál. A helyreállítás várhatóan 10-11 hónapot vesz igénybe, amit a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie.
Nem engedtük, hogy a kivitelező átverjen minket. A független szakértői véleménnyel a kezünkben jelentkeztünk a Strabagnál, hogy műszaki hiba történt, hozzák is helyre azt garancia keretében
- mondta Lázár János.
A miniszter kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról való kitiltását is, amennyiben a helyreállítás nem a várt módon történik.
A Strabag közösségi médiában tett nyilatkozata szerint október 31-ig kell befejezniük a munkálatokat.
Az éves autópálya-matrica árának kompenzációjával kapcsolatban Lázár János ígéretet tett arra, hogy az ÉKM megvizsgálja a kérdést és kiszámolja a kompenzáció mértékét.
Az Index megkereste a Strabagot és a BME-t is az ügy kapcsán, de mindkét fél a titoktartási kötelezettségre hivatkozva elutasította a konkrét válaszadást. A Strabag közölte, hogy megkezdte az instabil talajszerkezet megerősítésének előkészítését, míg a BME hangsúlyozta, hogy csak szakértői vizsgálatot végzett, és az ÉKM jogosult nyilatkozni az ügyben.
Címlapkép forrása: MTI Fotó/Vajda János