Háttérbe szorították a klímaváltozás tagadását Magyarországon az extrém időjárási jelenségek
Gazdaság

Háttérbe szorították a klímaváltozás tagadását Magyarországon az extrém időjárási jelenségek

A klímaváltozás hatásai térségtípusonként különböző módon jelennek meg Magyarországon is, ezért a területi/térségi szempontokat célszerű a klímapolitikába is beemelni, különösen a szélsőséges időjárási körülményekhez való alkalmazkodásra tekintettel. Ezzel együtt e szempontok jelenleg alig vagy egyáltalán nincsenek jelen az ágazatok alkalmazkodási irányvonalában, stratégiafejezeteiben és a klímapolitikai alkalmazkodási tervdokumentumok általános szemléletében, illetve tartalmi elemeiben egy új tanulmány szerint.
Március 6-án minden az ESG-szempontokról, az azoknak való megfelelésről, a zöld átállás gyakorlatairól fog szólni. A legújabb ESG konferenciánk részletei a linken.

A klímapolitikai intézkedések két fő csoportba sorolhatóak:

  • Az elsőbe az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásának csökkentésére irányuló erőfeszítések (mitigáció;
  • A másodikba a klímaváltozás hatására egyre gyakoribb és intenzívebb időjárási szélsőségekhez való alkalmazkodást célzó lépések tartoznak (adaptáció);

Alapvető különbség a mitigációs és adaptációs intézkedések között, hogy míg a földi légkör globálisan egységes változása miatt a hatékony kibocsátáscsökkentés kulcsa elsősorban a nemzetközi együttműködésben rejlik; addig az alkalmazkodásnak területileg eltérő helyi válaszokat kell adnia a földrajzi adottságok, területi, településhálózati struktúrák figyelembevételével, hiszen a hatások területileg eltérőek.

A 2000-es évek közepe óta a fejlett országok növekvő figyelmet szentelnek a klímapolitikai tervezésnek, de az „első generációs” dokumentumok inkább a kibocsátáscsökkentésre koncentráltak. Az alkalmazkodás mint önálló és nem kiegészítő szakpolitika csak valamivel később, a 2010-es évek elején jelent meg, amióta jelentősen növelte súlyát a fejlett országokban.

Az utóbbi évek árvizei és villámárvizei, szélsőséges aszályai hazánkban is ráirányították a figyelmet a területi, települési válaszlépések szükségességére. Felmerül a kérdés, hogy a hagyományosan ágazatorientált tervezés hogyan és milyen mértékben veszi figyelembe a térbeli szempontokat a hazai ágazati, valamint klímaalkalmazkodási politikákban?

Erre a kérdésre igyekszik választ adni Sütő Attila, a HungaroMet Nemzeti Alkalmazkodási Központjának kutatója az Energiaügyi Minisztérium Klímapolitikáért Felelős Helyettes Államtitkársága megbízásából készített tanulmányában (A hazai klímaalkalmazkodási politika 2022–2023. évi felülvizsgálatának szempontjai és területi jellemzői), amely a Központi Statisztikai Hivatal Területi Statisztika című tudományos folyóiratának januári számában jelent meg.

A Második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia ötéves felülvizsgálatához kapcsolódó értékelő vizsgálatok a klímapolitika és az egyes ágazatok teljesítménye, továbbá az értékelt dokumentumok megítélésével kapcsolatos észrevételeken túl azt is megállapítják:

jelenleg hazánkban a területi/térségi szempontok jelenléte gyenge vagy hiányzik mind az ágazatok alkalmazkodási irányvonalában, stratégiafejezeteiben, mind a klímapolitikai alkalmazkodási tervdokumentumok általános szemléletében és tartalmi elemeiben

- fogalmaz a tanulmány, amely szerint előnyös lenne a területi/térségi szempontok több ágazati dokumentumba és mindenekelőtt a klímapolitikába való beemelése, ugyanis a klímaváltozás hatásai térségtípusonként különböző módon jelennek meg Magyarországon is.

Ez azonban nem kizárólagos magyar sajátság, a probléma - különböző súllyal - európai viszonylatban is megfigyelhető. A kapcsolódó nemzetközi szakirodalom első eredményeiből kiderül, hogy az alkalmazkodási politikában sem a megfelelő, területileg tudatos tervezés, monitoring és értékelés fontossága, sem a területi gondolkodás és a térbeli szempontok szerepének vizsgálata nem kap kellő figyelmet. Az alkalmazkodás politikai eszközeinek térbeliségét a hozzáférhető szakirodalom szerint sem európai, sem országos, sem helyi szinten nem vizsgálták kellő mélységben, továbbá átfogóan és tudományos szempontból sem.

Visszatérve a hazai helyzetre, a kutatás során megkérdezett interjúalanyok szerint

a szélsőséges időjárási események a társadalmi és az ágazati cselekvésre is pozitívan hatottak: a klímaváltozás tagadása háttérbe szorult a közbeszédben és a szakpolitikákban, konkrét prioritások szintjén viszont még nem lépett előre a társadalom és az államigazgatás.

Törvények, jogszabályok terén egyre nagyobb figyelmet fordítanak az ágazatok a klímakérdéskörre és ezen belül az alkalmazkodásra – igaz, inkább általánosságok, elvek formájában, kevesebb konkrétummal. Célzott, de nem részletekbe menő szabályozási megoldások jellemzőek, nagyobb gyakorlati előrelépés nélkül, de egyfajta szemléletbeli elmozdulással. A klímaalkalmazkodási szakpolitikai megközelítés változásával párhuzamosan az előző években maguk az ágazatok léptek fel proaktívan, és járnak elöl jó példával a saját részterületükön. Az interjúk alapján kiemelhető a vízügy, az erdészet, a mezőgazdaság, az egészségügy, a természetvédelem, az oktatás/szemléletformálás és a katasztrófavédelem aktivitása, számos, a Második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiában is nevesített irány terén előre mozdulva.

Az előző 5 évben egyértelműen elindult a stratégiai és cselekvési tervekben rögzített intézkedések megvalósulása, klímaszempontú területi gondolkodás ugyanakkor egyelőre nem jellemző sem a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiában, sem az ágazatoknál. A tanulmány szerint semmiféle területi logika nem fedezhető fel a klímapolitikai teljesítmények nyomon követésében sem, ami egy, a földrajzi térhez ennyire szorosan kapcsolódó ágazat esetében hiányosságnak tekinthető.

Az értékelés során nehézséget okozott, hogy Magyarországon jelenleg (számos terv és előzetes előkészítő vizsgálat ellenére) még nem alakították ki azt a klímapolitikai monitoringrendszert, melynek segítségével az intézkedések megvalósulását pontosan nyomon lehetne követni.

Egy ilyen rendszer hiányában viszont nehéz, sok esetben pedig egyszerűen lehetetlen a számszerűsített eredmények megállapítása.

Az Éghajlatváltozási Cselekvési Terv intézkedések és különösen a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia célok megvalósulásának nyomon követéséhez ezért mindenképp kulcsfontosságú a tervezett monitoringértékelési rendszer felállítása és gyakorlati elindítása, rendszeresen gyűjtve adatokat és információkat az illetékes szervezetektől.

A tanulmány szerint az is alapvető problémát okozott, hogy számos ágazat képviselője nem is ismerte a véglegesnek tekinthető a Második Éghajlatváltozási Cselekvési Terv tartalmát. A kutatásban megkérdezett interjúalanyok általános megítélése szerint nehezen választható szét a Második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia, az  Éghajlatváltozási Cselekvési Terv, a Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégia, a Nemzeti Energia- és Klímaterv, az új Nemzeti Energiastratégia, valamint és a Kárpát-jelentés tartalma és funkciója, nehéz eldönteni, hogy mikor, melyik és annak mely irányai az aktuálisak. Ezért a vizsgálat következtetése szerint egy portfóliótisztítás hasznos lehet a jövőre nézve.

A kutatás egyik fő következtetése szerint érdemes lenne a hazai klímapolitikában, párhuzamosan a nemzetközi trendekkel és a hazai adottságok figyelembevételével kiemelni az alkalmazkodás fontosságát, továbbá a mitigáció mellett az alkalmazkodási intézkedések sürgősségét is. A jövőben a hazai klímapolitika egyik fő kapcsolódó feladata lehet a Második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia és más klímapolitikai dokumentumok (például éghajlatváltozási cselekvési tervek; Kárpát-jelentés), valamint adatbázisok (például a Nemzeti Alkalmazkodási Térinformatikai Rendszer) tartalmának széles körű hirdetése, terjesztése, továbbá az ágazatokat összefogó vezető szerep erőteljesebb felvállalása is - áll a tanulmányban.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Leleplezték a kormány digitális mestertervét -
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes előadás

Vigyázz, Kész, Tőzsde! Használd ki a legjobb akciókat!

Ne maradj le a legnagyobb számlanyitási akciókról! Megmutatjuk, hogyan indítsd el az első befektetésed, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan kezdhetsz bele a tőzsdei vagyonépítésbe.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Szijjarto-peter-szerbia-targyalas-koolajvezetek-energiaellatas