India továbbra sem adja fel azon álmát, hogy orosz olajat importáljon. Az indiai olajfinomítók ugyanis szeretnék elkerülni azt, hogy az eddig diszkont áron megvásárolható orosz forrásokat drágább, főleg közel-keleti mennyiségekkel pótolják.
A hírügynökségnek nyilatkozó nagyobb indiai olajpiaci szereplők azt mondták, hogy folyamatosan tárgyalnak olyan kereskedőkkel, tanker-tulajdonosokkal és azokat biztosító vállalatokkal, amelyek nem szerepelnek az amerikai szankciós listán. Ha nem lehetséges a feketelista elkerülése, akkor új szerződéseket kötnek a szankciókkal még nem érintett piaci szereplőkkel.
Olyan hajókra és biztosítókra van szükségünk, amelyek nem állnak szankciók alatt. Ennek megszervezése időigényes, miközben a szállítmányokhoz szükséges kifizetéseknek is teljesülniük kell. Számos problémát kell megoldanunk
- mondta Pankaj Jain olajügyi miniszter az India Energy Week 2025 konferencián.
A kezdeti szankciók eleinte nem igazán zavarták se Indiát, se Kínát, hiszen a teljes importjuk elhanyagolható részét érintették. A január 20-án kivetett és többek között 180 tankerre vonatkozó tiltás azonban már a behozataluk egyharmadát érintette.
Egyes becslések szerint az indiai állami finomítók ellátásából összesen 18-20 rakomány orosz nyersolaj hiányzik márciusi határidővel.
EZ A KIESÉS 20 MILLIÓ HORDÓT JELENT, AMI INDIA ÁTLAGOS HAVI OLAJIMPORTJÁNAK 14%-a.
Oroszország azonban gyorsan alkalmazkodik a megváltozott piaci körülményekhez. Indiai olajpiaci vezetők azt mondták, hogy vadonatúj, Dubajban bejegyzett kereskedők - köztük az L-Oil és a Sccton - jelentek meg a piacon, amelyek orosz olajat kínálnak az indiai vevőknek. Bár a vállalatok újak, a piaci források szerint a mögöttük álló személyek és kereskedők nem. Az amerikai hatóságoknak nincs könnyű dolga, hiszen
Az új cégek gyorsabban jönnek létre, mint ahogy azokat szankcionálni lehet.
Vannak azonban más lehetőségek is az indiai finomítók és az orosz nyersolajat forgalmazó szervezetek számára.
Ez a szárazföldi olajtartályok használata a származás álcázására. A gyakorlat úgy néz ki, hogy az orosz olajat egy szárazföldi tartályba ürítik ki, ami ezt követően egy tankerhajóra kerül, mint az Egyesült Arab Emírségekből származó rakomány. Lényegében így fedik el azt, hogy valóban honnan származik a leszállított nyersolaj. A gyakorlat nem egyedi, a hajóról hajóra történő átcímkézés már széleskörűen alkalmazott stratégia a nyersolaj eredeti származási helyének elfedésére. A szárazföldi módszer eddig azért nem volt népszerű, mert magasabb költséggel jár, de ez az olajpiaci áraktól függően egyre jobban megérheti.
Bármilyen nyomást is gyakorolnak ránk, pragmatikus módszerekkel továbbra is jelen leszünk a piacon. Nincs egyéb forrásból származó olaj, amely helyettesíthetné a szankcionált mennyiséget anélkül, hogy a világnak ne kellene hatalmas költségeket viselnie
- mondta a konferencián Pavel Szorokin orosz első energiaügyi miniszterhelyettes, hozzátéve, hogy a piacnak szüksége van az orosz nyersolajra.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images