A GVH észlelte, hogy a vásárlók a garancia érvényesíthetőségével kapcsolatos jelentős információkat (pl. összesen 20 webáruház esetében érvényesíthető a garancia, regisztrált és bejelentkezett felhasználóként kell vásárolni, valamint a kapott kupon csak bizonyos fizetési mód választása esetén használható fel) csak többszöri kattintás, illetve hosszas legörgetés után ismerhetik meg.
Ezen túlmenően webáruházat működtető cég vélhetően nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelő gondossággal járt el,
mivel az árgarancia rendszerét olyan többszörös korlátozó feltételekkel alakította ki, amelyek a fogyasztók számára megnehezítik mind az igény érvényesítését, mind a garancia keretében megszerezhető kupon felhasználhatóságát.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Sok vizsgálat indult az elmúlt évben
A GVH több, az információ elrejtését célzó online módszert (ún. sötét mintázatot) alkalmazó vállalkozást is vizsgált az elmúlt években. 2024-ben a GVH döntésének köszönhetően több mint 80 ezer fogyasztó kaphatott kompenzációt az Eventim jegyértékesítő portáltól. A Wizz Air tájékoztatási gyakorlatát az elmúlt években számos alkalommal vizsgálta a GVH, tavaly 300 millió Ft bírságot kapott a vállalkozás, mert megtévesztette az utasait, a GVH legutóbbi döntése alapján pedig több ezer fogyasztónak fizet pénzben is lehívható kompenzációt a Wizz Air, mert lényeges információkat hallgatott az online utasfelvétellel kapcsolatban.
A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság 2023-ban hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az ún. „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben. Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.
Címlapkép forrása: Shutterstock