A Jutarnji list című horvát napilap beszámolója szerint a HŽ Infrastruktura, a horvát vasúti infrastruktúra-kezelő vállalat nyilvános pályázatot írt ki a nagyszabású fejlesztésre. A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) és a Versenyképességi és Kohéziós Program (PKK) forrásaiból.
A beruházás egyik legfontosabb eleme, hogy a meglévő vasútvonal teljes rekonstrukciója mellett egy második vágányt is kiépítenek. Ennek köszönhetően a HŽ Infrastruktúra tájékoztatása szerint a vonatok akár 160 km/h sebességgel is közlekedhetnek majd a felújított szakaszon.
A fejlesztés során több kulcsfontosságú állomást is korszerűsítenek, köztük Dugo Selo, Ivanić-Grad, Popovača, Kutina és Novska állomásokat. Emellett egyes kisebb állomásokat, mint például Deanovec, Moslavačka Gračenica, Lipovljani, Novoselec és Ludina, megállókká vagy diszpécserközpontokká alakítanak át.
A projekt nem csak az állomásokat érinti: számos megállóhelyet is felújítanak, többek között Ostrna, Prečec, Širinec, Voloder, Repušnica és Stara Subocka településeken. Okešinecben új megállóhely létesül, míg a prečeci megállóhelyet megszüntetik.
A közlekedésbiztonság javítása érdekében a legtöbb vasúti-közúti kereszteződést megszüntetik vagy korszerűsítik. Kivételt képeznek az Ostrnában, Križben, Lipovicában és Voloderen található kulcsfontosságú átjárók. A projekt részeként modern forgalomirányítási és jelzőrendszereket telepítenek, valamint korszerűsítik az elektromos infrastruktúrát is.
Az ajánlatok benyújtásának határidejét 2025. április 8-ára tűzték ki.
A kivitelezés várhatóan öt évet vesz majd igénybe a munkálatok megkezdésétől számítva.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images