Hamarosan újabb termékkategóriákkal bővülhet az online Árfigyelő rendszer.
Az Árfigyelőt létrehozó munkacsoport, a GVH és a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselői több egyeztetést is tartottak a rendszerbe bekerülő, új termékkategóriák mielőbbi meghatározása érdekében. A nemzeti versenyhatóság szakértői is vizsgálják, hogy melyek azok a termékkategóriák, amelyekben az árak összehasonlíthatósága, illetve az online Árfigyelő piacélénkítő hatása a legnagyobb hatást fejtheti ki.
Az Árfigyelőben jelenleg hat nagy kereskedelmi lánc, országszerte 1277 boltjában, 78 termékkategóriában, több mint 2000 különböző élelmiszertermék naponta frissülő árait követhetik nyomon a vásárlók.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke január végén felszólító levelet küldött több – alapvető élelmiszerek termelőit és feldolgozóit tömörítő – érdekképviseleti szervezethez. A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint ugyanis az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.
Januárban 5,5% volt az infláció Magyarországon. Az elemzők előzetesen 4,9%-os drágulási tempóra számítottak, de az adat még ahhoz képest is kellemetlen meglepetés, hogy a jegybank a múlt héten jelezte: 5% felett lehetett az év eleji áremelkedés.
A kormány az elmúlt hetekben sokat foglalkozott az elszálló élelmiszerárakkal, egyeztetett az Országos Kereskedelmi Szövetséggel és a Tej Terméktanáccsal is.
Kedden Nagy Márton is megszólalt az inflációval kapcsolatban.
A szaktárca szerint a januári magasabb szint átmeneti jelenség, amit a bázishatások, az év eleji szolgáltatás-átárazódás és egyes alapvető élelmiszerek, így a tej és a tojás árának növekedése okozott.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az adatok alapján kiemelte:
„elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, különösen az alapvető élelmiszerek, így például a tej és a tojás esetében.”
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a tej, tejtermékek és a tojás januári drágulása különösen nagy terhet ró a kispénzűekre és a középosztályra, mivel ezek a teljes fogyasztói kosár közel egyharmadát jelentő élelmiszerkosárban mintegy 13 százalékos súlyt képviselnek.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images