A június 1-je után befejezett új, megújulóenergia projekteknek piaci árakon kell értékesíteniük a villamosenergiát
- nem pedig a korábban az ország energetikai átállásának támogatására biztosított kedvezményes állami árakon.
A döntés a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) közleményében szerepel. A szervezet Kína makrogazdasági irányító ügynöksége, ami az ország gazdasági és társadalmi fejlődés stratégiáinak kidolgozásáért és végrehajtásáért felelős, beleértve az ötéves terv kidolgozását is.
Az NDRC szerint a változás nem lesz hatással a lakossági és mezőgazdasági energiaárakra, és az ipari, valamint kereskedelmi szektorban is „lényegében változatlan” maradnak az árak a reform életbe lépése után. A bizottság közölte, hogy együtt fog működni a helyi önkormányzatokkal a terv végrehajtása érdekében, azonban nem közölt részleteket az új piaci alapú árazási formuláról. Annyi viszont kiderült a közleményből, hogy a bizottság
arra ösztönzi a villamosenergia-termelőket és a villamosenergia-vásárlókat, hogy többéves beszerzési megállapodásokat (PPA - a szerk.) kössenek, és ezzel előzetesen kezeljék a piaci kockázatokat.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) számításai szerint az ázsiai ország 2011 óta több mint 50 milliárd dollárt fektetett be új napelemes ellátási kapacitásokba - tízszer többet, mint Európa. Kína az elmúlt időszakban több olyan intézkedést is bevezetett, amelyek célja a megújuló energiaforrásokra épülő szektor fokozatos leválasztása az állami támogatásokról.
Ugyanis 2024 végére Kína együttesen mintegy 1 407 gigawatt nap- és szélenergia-kapacitással rendelkezett (887 GW nap- és közel 521 GW szélenergia). Ez azt jelenti, hogy Kína a tervezettnél hat évvel korábban teljesítette a 2030-ra kitűzött 1200 GW-os célt. Tehát jogosan gondolhatja úgy a kínai vezetés, hogy a szél- és napenergia szektor elérte azt a fejlettségi szintet, ahol már szükségtelen az állami támogatás.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images