A Gazdasági Versenyhivatal 2021 tavaszán zárta le a romániai központú eMAG webáruház üzemeltetőivel – Dante International S.A., illetve Extreme Digital-eMAG Kft. – szemben folytatott versenyfelügyeleti eljárását.
A nemzeti versenyhatóság az eljárás során az eMAG több száz kampányát érintő akciótartási gyakorlatát vizsgálta, egészen 2014 júliusáig visszamenőleg.
A vizsgálat feltárta, hogy a vállalkozáscsoport a kampányok során nem alakított ki olyan belső szabályokat, amik biztosították volna, hogy „eredeti” árként a termék tényleges, jellemző ára jelenjen meg.
Az eMAG az eljárás eredményeként jelentős intézkedéscsomag végrehajtását vállalta így többek között, hogy:
- átalakítja árképzési és árfeltüntetési gyakorlatát, amit a piactéri eladóktól is elvár,
- egyenként 3000 forint értékű kuponkedvezményben részesíti a döntést megelőző 12 hónapban vásárló fogyasztókat, kb. 1,08 milliárd Ft összértékben,
- és nagyságrendileg 2,88 milliárd Ft értékben segíti elő a magyar vállalkozások online kereskedelmi jelenlétét.
Az intézkedéscsomag fogyasztók kompenzálására, illetve a jogellenes árfeltüntetési gyakorlat korrigálására vonatkozó részeinek végrehajtását már korábban megvizsgálta a nemzeti versenyhatóság. A 2023 elején lezárt utóvizsgálat során a GVH megállapította, hogy a cég hiányosan teljesítette a vizsgált vállalásokat, a jóvátételi program azonban így is több mint 1 milliárd forintos közvetlen kompenzációval járt a hazai fogyasztók számára. Időközben a hazai vállalkozásokat támogató közel 3 milliárd forintos program végrehajtási határideje is lejárt, így a GVH most ennek ellenőrzésére indított újabb utóvizsgálatot.
Hiányos teljesítés vagy elmaradt igazolás esetén a GVH Versenytanácsa akár jelentős bírságot is kiszabhat az érintett vállalkozásra. Emlékezetes, hogy a nemzeti versenyhatóság 2024 júliusában rekord összegű – közel 400 millió forintos – utóvizsgálati bírságot szabott ki a Booking-ra.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio