Összeomlás fenyeget, operációs rendszert kell cserélni
Kóka János vitairatnak szánja a weborvos portálon megjelent írását, célja nyílt szakmai vita kezdeményezése a magyar egészségügy megújításáról. Az üzletember azzal érvel cikkében, hogy "az elmúlt évtizedekben tapasztalt technológiai fejlődés, a betegigények és az egészségügyi rendszerünk szerkezete, infrastruktúrája már nincsenek összhangban, a döntések nem halaszthatók. Az idősödő társadalom ellátási igénye drámaian növekszik".
Ha a közeli jövőben nem lesz érdemi reform, a rendszer összeomlása nemcsak a családokat, hanem az egész nemzet jövőjét is veszélyezteti
- figyelmeztet.
Írása első felében látleletet ad az olvasóknak arról, hogy melyek a mai magyar egészségügy legnagyobb gondjai, amelyek egyébként évtizedek óta ugyanazok és halmozódnak.
Kóka János rendszeres résztvevője a Portfolio által szervezett és a magánegészségügyi szektor legfontosabb találkozási pontjává vált Private Health Forum konferenciának. Idén is lesz Private Health Forum szeptemberben, a részletekkel hamarosan jövünk a Portfolio Konferencia oldalán.
Azt is hangsúlyozza Kóka János, hogy a 10 pontból álló program "új pályára állíthatja a rendszert, és a költségvetés túlterhelése nélkül, 10 év alatt 10 ezer milliárdos összeget szabadíthat fel egy egészségesebb Magyarország érdekében". "Ha végigcsináljuk, egyéb hasznai mellett legalább 1 teljes százalékkal fog hozzájárulni a GDP növekedéséhez" - vetíti előre.
Megítélése szerint jelenlegi finanszírozási modell és intézményi irányítási szerkezet nem felel meg sem a kor követelményeinek, sem a betegek elvárásainak. Példaként említi a hosszú várólisták, az elérhetetlen vizsgálatokat, a működésképtelen gépeket, a fertőzésveszélyt, a rendetlenséget és a fejetlenséget.
A betegek kiszolgáltatottnak, alárendeltnek és reménytelennek érzik magukat
- vélekedik Kóka János, aki azt is mondja: illúzió azt gondolni, hogy az egészségügy problémáit sokkal több pénzzel önmagában meg lehet oldani.
Azt ugyanakkor elismeri, hogy "szégyenletesen keveset költ az ország az egészségügyre", ezért szerinte a forrásteremtés és a rendszerátalakítás feladatait egyszerre kell elvégeznünk. A megoldás szerinte az egészségügy rendszerének teljes átalakítása, „operációs rendszerének” cseréje.
A bizonyos 10 pont
"Az elmúlt 30 évben soha nem volt meg egyszerre a politikai bátorság és erő a valódi reformokhoz. Most azonban a rendszer fenyegető összeomlása talán megteremti a kényszert a változtatásra" - vezeti fel javaslatait.
A 10 pont így néz ki (részletek az eredeti írásban, kiemelések tőlünk - a szerk.):
- Politikai reform. Az egészségügyet ki kell szabadítani a politika fogságából.
- Finanszírozási reform. Az egészségbiztosítás rendszerének átalakítása. Egy kötelező vállalati kiegészítő egészségbiztosítási rendszer beindítása.
- Szerkezeti és szervezési reform. Az alapellátás megerősítése és a járóbeteg-szakellátás modernizálása, a betegutak tervezése, a „szokás alapú” eljárások helyett a jól dokumentált és minőségbiztosított protokollok kialakítása, az állami, egyetemi, egyházi és magánszolgáltatók között egy új, ügyfélközpontú együttműködés kialakítása.
- Információs, kommunikációs és digitális reform. Nemzeti Egészségügyi AI Adatinfrastruktúra fejlesztése.
- Szolgáltatási és betegjogi reform, kommunikáció. Az ügyfelek irányába a rendszer problémáit nem elhazudó, hanem azokat belátó és a kijavításukra való törekvést sugalló, őszinte kommunikáció
- Kórházreform. Az egyetemek, regionális kórházak és kiválósági központok infrastruktúrájának betegbiztonsági, egészségszakmai, kényelmi, fenntarthatósági szempontok modernizálása vezérli ezt a programelemet. Az EU-s transzferek hatékony felhasználásával egy 10 éves program keretében évente 300-400 milliárd forintos forrás vonható be.
- Felügyeleti és irányítási reform. Elengedhetetlen a NEAK autonóm szolgáltatásvásárlási szerepének erősítése, minőségértékelési és minőségbiztosítási rendszer a közellátásban is elengedhetetlen.
- Szemléleti és ártalomcsökkentési reform. A gyógyításról a prevencióra kell helyezni a hangsúlyt. Hatékony „longevity program” bevezetése, új elem lehet az egészsége érdekében felelősen cselekvő polgároknak juttatható kedvezmények programja. Az egyéni felelősségérzet erősítése mellett tárgyalnunk kell az élelmiszergyártók és forgalmazók, illetve a gyógyszerlobbi felelősségét is.
- Képzési és HR reform. A diplomás ápolók számának, kompetenciájának, felhatalmazásának és felelősségének a növelése, „Szentgyörgyi Albert Program” keretében a külföldre távozott orvosok programszerű visszacsábítása.
- Költségvetési reform. A reformok megvalósítása után az egészségügy költségvetésének fokozatos növelése, 10 éven keresztül az infláción felül évente garantáltan a GDP növekedés 10 százalékának megfelelő, vagy a GDP növekedésből származó költségvetési többletbevételek 20%-ának megfelelő, vagy előre fixálva a GDP 0,25%-val való bővítéssel.
Mégis miből?
A cikkben Kóka János azt is sorra veszi, hogy az átalakítás hatalmas költségeit miből lehetne finanszírozni.
- A szakember javasol egy kötelező vállalati kiegészítő egészségbiztosítási rendszert, amellyel (amennyiben a 100 fő feletti munkáltatók vásárolnának adókedvezménnyel támogatott, havi 15-20 ezer forintos költséggel biztosítást a munkavállalóiknak) évente mintegy 300 milliárd forint volna becsatornázható az egészségügy finanszírozásába. Vagyis ezáltal meg is lehetne 3 ezer milliárd forint 10 év alatt, a 10 ezer milliárd forint költségigényből.
- A kórházreform pontjánál megemlít egy éves 300-400 milliárd forintos uniós forráskeretet, amivel javítható lenne a közellátás finanszírozási helyzete. Ez 10 évre megint 3-4 ezer milliárd forintos pluszt jelentene.
- Költségvetési forrásbevonás adóemelésen keresztül. Évi 70-100 milliárd forint értékben a Népegészségügyi Termékadó elsősorban cukros üdítőitalokra vonatkozó mértékének, illetve a hevített dohánytermékek adójának emelésével - hangzik a javaslat következő finanszírozási eleme.
- Áfaemelés. "A vény nélkül kapható gyógyszerek reklámozásának megadóztatása és áfakulcs-kedvezményeik felülvizsgálata. Az eltúlzott mértékben szedett gyógyszerek, például fájdalomcsillapítók, savkötők, emésztést segítő szerek nálunk 5 százakékkal adóznak, szemben az egészséges élelmiszerek és fitneszbérletek 27%-os ÁFA-terhelésével, pedig költségvetési többletbevételek mellett a polipragmázia (túlzott gyógyszerhasználat) káros gyakorlatát is mérsékelhetné" - írja.
- GDP növekedésből származó költségvetési többletbevételek. Kóka János dedikáltan az egészségügyet részesítené előnyben a költségvetésben. Ez ugyanakkor azt is jelentené, hogy a priorizálás miatt más területek relatív hátrányba kerülnének.
Minden ilyen reformjavaslat legnagyobb hiányossága az szokott lenni, hogy nem néz szembe az átalakítás sikerességének legégetőbb feltételével éa talán a nulladik pontjával, ez pedig nem más, mint a forrásteremtés. Vagyis, hogy mégis miből lesz ezekhez a távlati és egyébként sokak által már régóta hangoztatott tervekhez pénz. Nem kevés összegről beszélünk, az üzletember a jelek szerint ennek 10 ezer milliárd forintos költséget becsült 10 év alatt. Ebben a tekintetben a mostani javaslat előnye, hogy a teljességre törekszik, vagyis a forrásteremtés lehetőségeit is felvázolja (vállalati egészségbiztosítás, uniós finanszírozású fejlesztések, a növekedésből származó többlet-bevételek és az egyéb költségvetési intézkedések, adóemelések). Érdekes lesz látni az átfogó javaslatcsomagra érkező kormányzati reakciókat.
Címlapkép forrása: Stiller Ákos, Portfolio