Így juttatna pénzt az egészségügynek Kóka János: cukoradó, hevített cigi adójának emelése, áfaemelés
Gazdaság

Így juttatna pénzt az egészségügynek Kóka János: cukoradó, hevített cigi adójának emelése, áfaemelés

Az egészségügy megújítására tett részletes javaslatot Kóka János volt gazdasági és közlekedési miniszter, jelenleg magánegészségügyi befektető és üzletember. 10 pontban foglalta össze a teendőket, a program 10 ezer milliárd forintban mérhető. Az egészségügyi vállalkozó szerint azért most kell lépni, mert a magyar egészségügy helyzete már nem fenntartható, a döntések nem halaszthatók.

Összeomlás fenyeget, operációs rendszert kell cserélni

Kóka János vitairatnak szánja a weborvos portálon megjelent írását, célja nyílt szakmai vita kezdeményezése a magyar egészségügy megújításáról. Az üzletember azzal érvel cikkében, hogy "az elmúlt évtizedekben tapasztalt technológiai fejlődés, a betegigények és az egészségügyi rendszerünk szerkezete, infrastruktúrája már nincsenek összhangban, a döntések nem halaszthatók. Az idősödő társadalom ellátási igénye drámaian növekszik".

Ha a közeli jövőben nem lesz érdemi reform, a rendszer összeomlása nemcsak a családokat, hanem az egész nemzet jövőjét is veszélyezteti

- figyelmeztet.

Írása első felében látleletet ad az olvasóknak arról, hogy melyek a mai magyar egészségügy legnagyobb gondjai, amelyek egyébként évtizedek óta ugyanazok és halmozódnak.

Kóka János rendszeres résztvevője a Portfolio által szervezett és a magánegészségügyi szektor legfontosabb találkozási pontjává vált Private Health Forum konferenciának. Idén is lesz Private Health Forum szeptemberben, a részletekkel hamarosan jövünk a Portfolio Konferencia oldalán.

Dr. Kóka János
Doktor24 Csoport, elnök
Dr. Kóka János egykori gazdasági miniszter, pénzügyi befektetõ, informatikai és egészségügyi vállalkozó, három gyermek édesapja. Az orvosi diplomával rendelkezõ üzletember karrierje során több különbö
Tovább
Dr. Kóka János egykori gazdasági miniszter, pénzügyi befektetõ, informatikai és egészségügyi vállalkozó, három gyermek édesapja. Az orvosi diplomával rendelkezõ üzletember karrierje során több különbö Tovább

Azt is hangsúlyozza Kóka János, hogy a 10 pontból álló program "új pályára állíthatja a rendszert, és a költségvetés túlterhelése nélkül, 10 év alatt 10 ezer milliárdos összeget szabadíthat fel egy egészségesebb Magyarország érdekében". "Ha végigcsináljuk, egyéb hasznai mellett legalább 1 teljes százalékkal fog hozzájárulni a GDP növekedéséhez" - vetíti előre.

Private health forum 2024 panel
Kóka János beszél a 2024-es Private Health Forum "Állami és magán: együtt, de mégis hogyan tovább?" című panelbeszélgetésében. Fotós: Stiller Ákos

Megítélése szerint jelenlegi finanszírozási modell és intézményi irányítási szerkezet nem felel meg sem a kor követelményeinek, sem a betegek elvárásainak. Példaként említi a hosszú várólisták, az elérhetetlen vizsgálatokat, a működésképtelen gépeket, a fertőzésveszélyt, a rendetlenséget és a fejetlenséget.

A betegek kiszolgáltatottnak, alárendeltnek és reménytelennek érzik magukat

- vélekedik Kóka János, aki azt is mondja: illúzió azt gondolni, hogy az egészségügy problémáit sokkal több pénzzel önmagában meg lehet oldani.

Azt ugyanakkor elismeri, hogy "szégyenletesen keveset költ az ország az egészségügyre", ezért szerinte a forrásteremtés és a rendszerátalakítás feladatait egyszerre kell elvégeznünk. A megoldás szerinte az egészségügy rendszerének teljes átalakítása, „operációs rendszerének” cseréje.

A bizonyos 10 pont

"Az elmúlt 30 évben soha nem volt meg egyszerre a politikai bátorság és erő a valódi reformokhoz. Most azonban a rendszer fenyegető összeomlása talán megteremti a kényszert a változtatásra" - vezeti fel javaslatait.

A 10 pont így néz ki (részletek az eredeti írásban, kiemelések tőlünk - a szerk.):

  1. Politikai reform. Az egészségügyet ki kell szabadítani a politika fogságából. 
  2. Finanszírozási reform. Az egészségbiztosítás rendszerének átalakítása. Egy kötelező vállalati kiegészítő egészségbiztosítási rendszer beindítása.
  3. Szerkezeti és szervezési reform. Az alapellátás megerősítése és a járóbeteg-szakellátás modernizálása, a betegutak tervezése, a „szokás alapú” eljárások helyett a jól dokumentált és minőségbiztosított protokollok kialakítása, az állami, egyetemi, egyházi és magánszolgáltatók között egy új, ügyfélközpontú együttműködés kialakítása.
  4. Információs, kommunikációs és digitális reform. Nemzeti Egészségügyi AI Adatinfrastruktúra fejlesztése.
  5. Szolgáltatási és betegjogi reform, kommunikáció. Az ügyfelek irányába a rendszer problémáit nem elhazudó, hanem azokat belátó és a kijavításukra való törekvést sugalló, őszinte kommunikáció 
  6. Kórházreform. Az egyetemek, regionális kórházak és kiválósági központok infrastruktúrájának betegbiztonsági, egészségszakmai, kényelmi, fenntarthatósági szempontok modernizálása vezérli ezt a programelemet. Az EU-s transzferek hatékony felhasználásával egy 10 éves program keretében évente 300-400 milliárd forintos forrás vonható be.
  7. Felügyeleti és irányítási reform. Elengedhetetlen a NEAK autonóm szolgáltatásvásárlási szerepének erősítése, minőségértékelési és minőségbiztosítási rendszer a közellátásban is elengedhetetlen.
  8. Szemléleti és ártalomcsökkentési reform. A gyógyításról a prevencióra kell helyezni a hangsúlyt. Hatékony „longevity program” bevezetése, új elem lehet az egészsége érdekében felelősen cselekvő polgároknak juttatható kedvezmények programja. Az egyéni felelősségérzet erősítése mellett tárgyalnunk kell az élelmiszergyártók és forgalmazók, illetve a gyógyszerlobbi felelősségét is.
  9. Képzési és HR reform. A diplomás ápolók számának, kompetenciájának, felhatalmazásának és felelősségének a növelése, „Szentgyörgyi Albert Program” keretében a külföldre távozott orvosok programszerű visszacsábítása.
  10. Költségvetési reform. A reformok megvalósítása után az egészségügy költségvetésének fokozatos növelése, 10 éven keresztül az infláción felül évente garantáltan a GDP növekedés 10 százalékának megfelelő, vagy a GDP növekedésből származó költségvetési többletbevételek 20%-ának megfelelő, vagy előre fixálva a GDP 0,25%-val való bővítéssel. 

Mégis miből?

A cikkben Kóka János azt is sorra veszi, hogy az átalakítás hatalmas költségeit miből lehetne finanszírozni.

  1. A szakember javasol egy kötelező vállalati kiegészítő egészségbiztosítási rendszert, amellyel (amennyiben a 100 fő feletti munkáltatók vásárolnának adókedvezménnyel támogatott, havi 15-20 ezer forintos költséggel biztosítást a munkavállalóiknak) évente mintegy 300 milliárd forint volna becsatornázható az egészségügy finanszírozásába. Vagyis ezáltal meg is lehetne 3 ezer milliárd forint 10 év alatt, a 10 ezer milliárd forint költségigényből.
  2. A kórházreform pontjánál megemlít egy éves 300-400 milliárd forintos uniós forráskeretet, amivel javítható lenne a közellátás finanszírozási helyzete. Ez 10 évre megint 3-4 ezer milliárd forintos pluszt jelentene.
  3. Költségvetési forrásbevonás adóemelésen keresztül. Évi 70-100 milliárd forint értékben a Népegészségügyi Termékadó elsősorban cukros üdítőitalokra vonatkozó mértékének, illetve a hevített dohánytermékek adójának emelésével - hangzik a javaslat következő finanszírozási eleme.
  4. Áfaemelés. "A vény nélkül kapható gyógyszerek reklámozásának megadóztatása és áfakulcs-kedvezményeik felülvizsgálata. Az eltúlzott mértékben szedett gyógyszerek, például fájdalomcsillapítók, savkötők, emésztést segítő szerek nálunk 5 százakékkal adóznak, szemben az egészséges élelmiszerek és fitneszbérletek 27%-os ÁFA-terhelésével, pedig költségvetési többletbevételek mellett a polipragmázia (túlzott gyógyszerhasználat) káros gyakorlatát is mérsékelhetné" - írja.
  5. GDP növekedésből származó költségvetési többletbevételek. Kóka János dedikáltan az egészségügyet részesítené előnyben a költségvetésben. Ez ugyanakkor azt is jelentené, hogy a priorizálás miatt más területek relatív hátrányba kerülnének.

Minden ilyen reformjavaslat legnagyobb hiányossága az szokott lenni, hogy nem néz szembe az átalakítás sikerességének legégetőbb feltételével éa talán a nulladik pontjával, ez pedig nem más, mint a forrásteremtés. Vagyis, hogy mégis miből lesz ezekhez a távlati és egyébként sokak által már régóta hangoztatott tervekhez pénz. Nem kevés összegről beszélünk, az üzletember a jelek szerint ennek 10 ezer milliárd forintos költséget becsült 10 év alatt. Ebben a tekintetben a mostani javaslat előnye, hogy a teljességre törekszik, vagyis a forrásteremtés lehetőségeit is felvázolja (vállalati egészségbiztosítás, uniós finanszírozású fejlesztések, a növekedésből származó többlet-bevételek és az egyéb költségvetési intézkedések, adóemelések). Érdekes lesz látni az átfogó javaslatcsomagra érkező kormányzati reakciókat.

Címlapkép forrása: Stiller Ákos, Portfolio

Holdblog

Trump vámol (HOLD After Hours)

Szőcs Gáborral, piaci volatilitással és energiával van tele az e heti adásunk, és egyben kitárgyaljuk az Expedíció-Orion átmenetet, valamint a Beat alap is nyílik. Jó... The post Trump vámol

KonyhaKontrolling

Így lehet meggazdagodni

A múlt héten bemutattam, hogy milyen szintjei vannak a gazdagságnak. A meggazdagodás útjainak leírása előtt fontos ezt átlátni, mert nagy különbség van meggazdagodás és Meggazdagodás közö

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Egyre közelebb az ukrajnai béke - Mibe érdemes befektetni?
Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Vigyázz, Kész, Tőzsde! Használd ki a legjobb akciókat!

Ne maradj le a legnagyobb számlanyitási akciókról! Megmutatjuk, hogyan indítsd el az első befektetésed, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan kezdhetsz bele a tőzsdei vagyonépítésbe.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
étolaj süt