A magyarok a megtakarításaikat növelik, egyelőre óvatosan költenek
– mondta a Portfolio-nak Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke, aki az éttermi költekezéseket értékelte. Ma már sokszor 6-8 ezer forintot is elkérnek egy főételért. Ezek már nem kiemelkedően magas árak, sokkal inkább ez az átlag.
A 10-15 ezer forintos egy főre jutó fogyasztás sem jelenti azt, hogy drága a hely
– fogalmazott Kovács László.
Semsei Rudolf, a Semsei Gastronomy tulajdonosa megkeresésünkre azt mondta, hogy az egy főre jutó fogyasztás átlagosan valamivel meghaladja a 10 ezer forintot, ami általában két fogást és 1-2 ital rendelését foglalja magában. Hozzátette, a fogyasztói kosarak mérete nem növekedett.
A mintegy 20 gasztronómiai vállalkozást működtető Eventrend Group legutóbbi, nem reprezentatív felmérése szerint az emberek fejenként 8500 forintot éreznek elfogadhatónak és kifizethetőnek egy ember komplett éttermi fogyasztásáért. A felmérése azt is megmutatta, hogy a vendégek ötöde 11-15 ezer, vagy akár 15 ezer forintnál többet is ki tudna fizetni egy éttermi szolgáltatásért.
A válaszoknál a lakóhely szerint is jelentősek a különbségek. A legtöbbet a budapestiek hajlandók fizetni, akár 9454 forintot, a legkevesebbet pedig a vidéki nagyvárosokban élők hajlandóak kiadni, az ő tűréshatáruk 7741 forint.
A magyar vendégek a felmérés szerint havonta átlagban 23 240 forintot költenek el az éttermekben.
„Jó hír, hogy 2024-ben a forgalom már nemcsak összegszerűen, hanem volumenében is meghaladták a hazai vendéglátóhelyek a 2019-es, válság előtti évet.
Óriási dolog, hogy ezt 10 százalékkal kevesebb üzlet, mintegy 8-10 ezerrel kevesebb alkalmazottal tudta produkálni
– összegezte a folyamatokat Kovács László.
Az árak azonban így is kifejezetten magasak lettek a magyarok szerint. A válaszadók
- kevesebb mint fele (45%) mondja azt, hogy a magyarországi árak elfogadhatók,
- viszont 42 százaléka a vendégeknek határozottan állítja, hogy túlárazottak a hazai vendéglátóegységek.
- 7 százalék találja megfizethetetlennek az éttermeket.
Az áremelésekkel tehát idén is óvatosabban bánhatnak majd az éttermek. Volt olyan étterem, amelyik tavaly nem mert emelni az árain, de a legtöbb helyen 10-15 százalékkal drágult az éttermi szolgáltatás. „Aki ennél nagyobbat emelt, megérezte a vendégszám visszaesésén” – vélekedett Kovács László.
A hazai éttermes vállalkozások szerint a kormány jelentős fogyasztásnövekedési várakozásai ellenére
az árérzékenység még 2025-ben is meghatározó tényező marad, ezért jelentős bevételnövekedésre nem számítanak.
Az árak emelése helyett a költségek racionális kezelésére, a munkaerő hatékonyabb felhasználására és a szolgáltatás színvonalának emelésére kell emiatt koncentrálniuk.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images