A főváros kerékpáros közlekedése hamarosan új szintre léphet. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közel 6 milliárd forintos uniós és kormányzati támogatást nyert el három összefüggő bringasztráda-projekt megvalósítására. A fejlesztés központi eleme a nagykörúti bringasztráda lesz, amely két másik útvonallal együtt alkotja majd a fővárosi kerékpáros közlekedés gerincét.
A BKK tájékoztatása szerint a projektterveket tavaly áprilisban nyújtották be a TOP Plusz program keretében. Az Irányító Hatóság január 9-én hagyta jóvá a terveket, így a szakmai és politikai döntés megszületett a fejlesztés támogatásáról. A támogatási szerződés aláírása után, várhatóan 2027-re készülnek el az engedélyes és kiviteli tervek, majd 2028-2029 között szakaszosan valósul meg az építkezés.
A bringasztráda koncepciója nemzetközileg elterjedt megoldás, amelyet különböző országokban eltérő neveken ismernek. Lényege, hogy egyenes, gyors, széles és akadálymentes útfelületet biztosít a kerékpárosoknak, elsősorban az ingázók számára. A budapesti tervek szerint ezek az útvonalak 5-18 kilométer hosszúságban kötik majd össze a belső és külső kerületeket, valamint az agglomerációt a városközponttal.
A nagykörúti bringasztráda a Váci út (Nyugati tér) és a Mester utca közötti szakaszon valósul meg, 4,5 milliárd forintos költségvetéssel.
A tervek szerint mindkét oldalon minimum két méter széles, fizikailag elválasztott kerékpárút épül, egyértelmű jelrendszerrel és csomóponti kiemelésekkel. A nagyobb kereszteződésekben közlekedési lámpák biztosítják majd a kerékpárosok elsőbbségét.
Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója ambiciózus célokat fogalmazott meg: "Tízezerre lövünk" - nyilatkozta a várható napi kerékpáros forgalomról. Hozzátette, hogy a 6-7000-es napi forgalomnál már indokolt a bringasztráda minőség.
A projekt része a Váci úti és az Üllői úti bringasztráda kiépítése is, amelyek a már meglévő szakaszokhoz csatlakoznak majd. Ezekre a fejlesztésekre összesen 1,5 milliárd forint jut a pályázati összegből.
A tervek szerint a Nagykörúton a parkoló autók és a járdaszegély közötti sávba kerül a kerékpárút.
A BKK hangsúlyozta, hogy a kialakítás különbözni fog a korábbi, problémás megoldásoktól. A parkolósáv multifunkcionális zónává alakul, ahol helyet kapnak majd a rakodóhelyek, taxi- és buszmegállók, valamint mikromobilitási pontok is.
A fejlesztéssel együtt felújítják a közúti sávot és zöldítik a járdaszektort. A BKK folyamatos egyeztetéseket tervez a lakossággal, az első közösségi fórum február 11-én lesz az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tárban.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images