Oroszország árnyékflottája jelenleg mintegy 1000 elöregedett tartályhajóból áll, amelyek nyugati biztosítás nélkül, az árplafont megkerülve szállítják az orosz kőolajat – írja az RBC Ukraine ukrán titkosszolgálati jelentésekre hivatkozva.
Az ukrán védelmi hírszerzés (DIU) szerint Moszkva több mint 10 milliárd dollárt költött ezekre a hajókra, amelyek az orosz tengeri olajexport 70%-át biztosítják.
Az árnyékflotta mérete jelentősen nőtt, hiszen 2023-ban még csak 600 ilyen hajót regisztráltak.
A tartályhajók többsége Panama, Gabon, a Cook-szigetek, Libéria és a Marshall-szigetek zászlaja alatt hajózik, míg a tulajdonosok között kínai, indiai, egyesült arab emírségekbeli, görög és seychelle-szigeteki cégek is szerepelnek. A hajók gyakran változtatják regisztrációjukat és nevüket, hogy nehezebb legyen nyomon követni őket, továbbá a nyílt tengeren olajat rakodnak át más hajókra, illetve manipulálják az útvonaladatokat az automatizált azonosítási rendszer (AIS) kikapcsolásával. Az orosz eredet elrejtése érdekében az olajat más típusokkal keverik össze a tartályokban.
Az orosz olajra továbbra is jelentős a kereslet, különösen Kína, India és Törökország részéről, mivel az árplafon csak a nyersolajra vonatkozik, a feldolgozott olajtermékek exportja viszont nem esik korlátozás alá.
Az Egyesült Államok januárban új szankciókat vetett ki az árnyékflotta egy részére, 183 tartályhajót és több biztosítótársaságot érintve.
A büntetőintézkedések miatt India és Kína leállította az ilyen hajókról történő olajvásárlást, attól tartva, hogy másodlagos szankciókkal sújtják őket.
A DIU szerint az intézkedések hatására Oroszország rövid távon 15%-os exportcsökkenésre számíthat, valamint további árengedményekre kényszerülhet a vásárlók számára. Ugyanakkor a jelenlegi szankciók csak az árnyékflotta egy részét érintik, így az orosz olajkereskedelem teljes blokkolásához további lépésekre lenne szükség.
Annalena Baerbock német külügyminiszter szerint az elöregedett orosz tankerflotta biztonsági kockázatot jelent az EU számára, és az európai kikötőkbe történő bejutásuk teljes tiltása lehetne az egyik hatékony megoldás.
Címlapkép forrása: Shutterstock