Kemény ütést visz be az autóiparnak Trump vámháborúja
Gazdaság

Kemény ütést visz be az autóiparnak Trump vámháborúja

Portfolio
Donald Trump frissen bejelentett vámjai alapjaiban rengethetik meg Észak-Amerika kereskedelmi viszonyait, különösen az autóiparban. Bár a vámemelés minden Kanadából és Mexikóból érkező terméket érint, az autógyártók és beszállítóik különösen nehéz helyzetbe kerülhetnek. Az intézkedés nemcsak az autók árát növelheti, hanem a teljes ellátási láncra is komoly hatással lehet.

Elindult a vámháború

Az Egyesült Államok 25 százalékos vámot vet ki a Kanadából és Mexikóból származó összes árura. Bár ez iparágak széles körét érinti,

az autóipari vállalatok különösen kitettek Donald Trump legújabb intézkedéseinek.

Ennek hatásait már a mai tőzsdei reakciókban is látni lehet, nagyot estek az európai autóipari részvények, de már az ázsiai kereskedésben is komoly mínuszokat láttunk a japán, és dél-koreai gyártók részvényeinél.

Mexikó és Kanada megtorló vámokat ígért, Justin Trudeau kanadai miniszterelnök már be is jelentette, hogy 25 százalékos vámot vetnek ki az amerikai árukra. Ez még tovább bonyolítja a helyzetet USA-ból importált, és a kanadai, illetve mexikói összeszerelésben felhasznált autóipari alkatrészekre.

Az eddigi helyzet

Még mielőtt a részletekbe belemennénk, érdemes röviden áttekinteni az eddigi helyzetet, és ahhoz viszonyítani, hogy milyen hatása lesz a vámoknak.

USMCA (United States-Mexico-Canada Agreement) néven érvényben van az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada közötti egy szabadkereskedelmi megállapodás, amely az 1994-ben létrejött NAFTA-t (North American Free Trade Agreement) váltotta fel. A megállapodást 2018-ban írták alá, és 2020. július 1-jén lépett hatályba. Az USMCA célja a három ország közötti kereskedelem korszerűsítése és kiegyensúlyozása, különös tekintettel az autóiparra, a munkajogi és környezetvédelmi előírásokra, valamint a digitális gazdaság szabályozására. Az USMCA alapvetően vámmentességet biztosít(ott) az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó közötti kereskedelemben, amennyiben meghatározott észak-amerikai hozzáadottérték-kritériumok teljesülnek. Ennek segítségével egy hatékony, és többnyire stabil kereskedelmi ökoszisztéma jött létre az országok között. Kereskedelmi szempontból Trump lépése viszont valószínűleg az USMCA előre hozott módosítását fogja eredményezni, feltételezhetően az USA számára kedvezőbb feltételekkel (az USMC felülvizsgálata 2026 júliusában lenne esedékes).

Az autóiparban szoros kapcsolatok húzódnak az érintett országok között:

Kanadában és Mexikóban körülbelül évente 5,3 millió könnyűgépjárművet gyártanak, amelyeknek 70 százaléka az Egyesült Államokba kerül.

2024-ben az USA mintegy 3,6 millió könnyűgépjárművet importált Kanadából és Mexikóból, ami az USA-ban értékesített összes jármű 22 százalékát tette ki. Mexikóból érkezik jelenleg a legtöbb autó az USA-ba, megelőzve Japánt, Dél-Koreát és egész Európát.

Emellett fontos aspektus, hogy számos, az Egyesült Államokban gyártott járműben kanadai, vagy mexikói eredetű hajtásrendszereket, és alkatrészeket használnak. Mivel a vámok ezekre az alkatrészekre is vonatkoznak, így nő az Egyesült Államokban gyártott járművek gyártási költsége.

A mexikói és kanadai autógyártás évtizedek óta jelentős részét képezi számos autógyártó stratégiájának. A Ford és a GM mintegy 100 éve gyárt járműveket Kanadában és Mexikóban, a Volkswagen 1967 óta, a Nissan pedig 1992 óta gyárt járműveket Mexikóban. A Toyota és a Honda szintén a nyolcvanas évek közepe óta gyárt járműveket Kanadában, és ebben az évszázadban mindkettő üzemet nyitott Mexikóban.

A Stellantis 2024-es amerikai autóeladásainak mintegy 23 százaléka Mexikóból származott, míg a GM-nél 22 százalék, a Fordnál pedig 15 százalék volt ez az arány. Az amerikai gyártókon kívül a Nissan az amerikai eladásainak mintegy 27 százalékát, a Honda közel 13 százalékát, a Toyota és a Hyundai pedig egyaránt 8 százalékát Mexikóból hozta be. A Volkswagen van a leginkább kitéve a vámoknak, amerikai értékesítésének több mint 43 százaléka Mexikóból származik - írja az S&P Global Mobility.

spmobility
Forrás: S&P Global Mobility

Üzleti hatások

A vámoknak azonnali hatás lehet az Egyesült Államokban évente eladott 16 millió jármű közel egynegyedére, valamint az ezekhez szükséges alkatrészekre és részegységekre. Az AlixPartners autóipari tanácsadó cég kutatása szerint az importpiac 2024-ben összesen 225 milliárd dollárt tett ki, és a vámok várhatóan 60 milliárd dollárral növelik az iparág költségeit.

Egy Mexikóból vagy Kanadából származó 25 000 dolláros autó esetében a 25 százalékos vám 6250 dolláros plusz költséget jelent.

Az importőrök ezt a növekedést valószínűleg, ha nem is teljes egészében, de áthárítják a fogyasztókra.

Mivel a jelenlegi értelmezés szerint a vámok minden termékre vonatkoznak, beleértve az alkatrészeket, és részegységeket, így az USA-ban gyártott, Kanadából vagy Mexikóból származó alkatrészeket tartalmazó járművek költségei szintén emelkedhetnek.

Az autógyártók kitettsége három szinten értelmezhető.

  • Az Egyesült Államokban gyártott, amerikai eredetű hajtáslánccal, és meghajtási rendszerrel (amelyek a legdrágább alkatrészek közé tartoznak) gyártott járművek lesznek a legkevésbé kitéve a vámoknak.
  • Ennél közvetlenebbül érintettek azok az autók, amelyeket az Egyesült Államokban gyártanak, de egy nagyobb értékű komponensüket importálják. Erre példa a Ford F-sorozata, és a Mustangok, amelyekhez Kanadából hozzák be a motorokat, míg például a Mazda CX-50-hez Mexikóból szerzik be a motorokat.
  • A legjelentősebb kockázatnak azok az autók vannak kitéve, amelyeket Kanadában vagy Mexikóban gyártanak. Különösen a tömegautók érintettek, amelyek esetében az autógyártóknak kevés lehetőségük van, hogy más forrásból szerezzék be az alkatrészeket vagy áthelyezzék a gyártást. Az ebbe a kategóriába olyan járművek tartoznak, mint a GM, és a Stellantis pick-upjai, valamint a Toyota RAV4.

A beszállítókra gyakorolt hatás szintén jelentős lehet, mivel az autógyártók visszafoghatják a vámmal sújtott járművek gyártását - hasonlóan, mint amikor a chiphiány, vagy a Covid miatti ellátási láncbeli problémákra reagáltak -, ami hatással lehet a beszállítók eladásaira.

Michael Dean, a Bloomberg Intelligence autóipari elemzője szerint a vámok akár 7 milliárd euróval is csökkenthetik a globálisan jelen lévő európai autógyártók – köztük a Stellantis, a Volkswagen, a BMW és a Mercedes – operatív eredményét. Ebből a Stellantis és a Volkswagen akár 6 milliárd eurót is viselhet. Az RBC Capital Markets elemzésében közben arról ír, hogy a Volkswagen eredménye a legrosszabb forgatókönyv szerint 9 százalékkal csökkenhet a vámok miatt, míg a Stellantisnál - amely szintén jelentős tevékenységet folytat Mexikóban, többek között a Ram pickupok gyártásával - 12 százalékos visszaesés jöhet a legrosszabb esetben. Az európai autógyártók hosszabb távon az amerikai üzemekbe helyezhetik át a gyártást, ám ez időigényes és költséges folyamat.

Összefoglalva, a vámháború jelentősen komplikálja a régió gazdasági kapcsolatait, különösen az autóiparban. A nyitott kérdések között szerepel, hogy meddig maradhatnak érvényben a vámok - mivel az indoklás a bevándorlással, és az illegális kábítószer-kereskedelem megállításával kapcsolatos -, vagy szabnak-e valamilyen kitételt, illetve mérőszámot, amelynek Kanadának és Mexikónak meg kell felelni, hogy feloldják a vámokat.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

ChikansPlanet

Hogyan zöldül az égbolt?

A légiközlekedési iparág jelentős környezeti lábnyoma régóta ismert. Ahogy a közvélemény egyre tudatosabbá válik az éghajlatváltozással kapcsolatban, úgy nő az igé

Kiszámoló

Akkor inkább jobb nem kockáztatni

A tegnapi cikkben megjelent grafikon, ami a Nasdaq index változását mutatta az elmúlt 25 évben, ez sokaknak nagy újdonság volt. Erről az ábráról van szó: Ha a legrosszabbkor, a dotkom lufi tete

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Trump tényleg elindította a vámháborút - Mibe tegyük most a pénzünket?
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Díjmentes előadás

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa

Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!

Ez is érdekelhet
amerikai ipar, amerikai gazdaság, amerikai feldolgozóipar