Az új vámok az autóipartól kezdve a fogyasztási cikkeken át az energiaiparig szinte minden szektort érintenek. A vállalatok vezetői eddig igyekeztek elkerülni a nyílt konfrontációt a Fehér Házzal, de a mostani intézkedések után ez már nem lesz lehetséges.
Jeffrey Sonnenfeld, a Yale School of Management professzora szerint
minden vezérigazgatót zavarba hoznak ezek a nem stratégiai jellegű vámhúzások, amelyek ellenfeleink helyett legközelebbi szövetségeseinkre irányulnak.
A következő hetekben számos nagyvállalat, köztük az Amazon, a Ford Motor, a Mondelez International és az Owens-Illinois teszi közzé negyedéves eredményeit. Várhatóan sok kérdést kapnak majd arról, hogyan tervezik kezelni a megnövekedett költségeket.
Az ipari szövetségek közül többen is kritikusan nyilatkoztak az intézkedésekről. Az amerikai acélmunkások szakszervezete például bírálta a Kanadára kivetett vámokat, rámutatva a két ország közötti jelentős, 1,3 milliárd dolláros kereskedelmi forgalomra. David McCall szakszervezeti elnök közleményében kijelentette: "Ezek a vámok nem csak Kanadának ártanak. A határ mindkét oldalán lévő iparágak stabilitását fenyegetik."
Az autógyártók, mint a General Motors és a Toyota, fontolgatják a termelés áthelyezését külföldi gyárakból az Egyesült Államokba. Az Alcoa alumíniumipari óriás pedig a szállítmányok átirányítását javasolja a vámterhek csökkentése érdekében.
A kisebb vállalatok, amelyek nem rendelkeznek globális tevékenységgel és külföldi alkatrészekre támaszkodnak, nehezebben tudják ellensúlyozni a vámok hatásait. Számos repülőgépipari és autógyártó vállalat működik az amerikai-kanadai határ közelében, míg a középnyugati amerikai finomítók nagymértékben függnek a kanadai nyersolajtól.
Trump elnök elismerte, hogy a vámok rövid távon fennakadásokat okozhatnak,
és a költségeket néha áthárítják a fogyasztókra.
Az intézkedések célja, hogy a vállalatokat az Egyesült Államokba való áttelepülésre ösztönözze, de ez frusztrálja azokat a cégeket, amelyek korábban éppen a kínai vámok miatt helyezték át termelésüket Kanadába és Mexikóba.
A szakértők szerint a magasabb vámok általában magasabb fogyasztói árakhoz vezetnek, de a pontos hatás nem egyértelmű. A vállalkozások részben vagy egészben elnyelhetik a terheket.
Tom Madrecki, a Consumer Brands Association alelnöke nyilatkozatában támogatta a stratégiai "Amerika az első" kereskedelmi politikát, de figyelmeztetett, hogy a vámok magasabb árakat okozhatnak.
A nagy kiskereskedelmi láncok, mint a Walmart és a Target, amelyek már most is küzdenek az árak alacsonyan tartásáért, nehezen tudják majd elviselni a magasabb ellátásilánc-költségeket. David French, a National Retail Federation alelnöke szerint
amíg ezek az egyetemes vámok érvényben vannak, az amerikaiak kénytelenek lesznek magasabb árakat fizetni a mindennapi fogyasztási cikkekért.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio