A Halo, inspektore nevű platform által szervezett múlt pénteki bojkott jelentős hatással volt a kereskedelemre: a tranzakciók száma 44%-kal, az eladások összértéke pedig 53%-kal csökkent országszerte. A fogyasztói nyomás hatására a nagy kiskereskedők árcsökkentéseket jelentettek be.
A Kaufland Horvátország közölte, hogy február 5-től több mint 1000 termék árát mérsékli.
A vállalat hangsúlyozta elkötelezettségét az alapvető fontosságú termékek megfizethetőbbé tétele mellett, és kiemelte, hogy heti akciói már több mint 1800 árucikkre terjednek ki.
A Konzum szupermarketlánc szintén reagált a helyzetre. A cég további 1 millió eurót fektetett be 250 olyan hazai termék árának csökkentésébe és befagyasztásába, amelyek nem tartoznak a kormányzati árellenőrzés hatálya alá.
A horvát kormány is lépéseket tett az áremelkedések megfékezésére. Csütörtökön bejelentették, hogy a korábbi 30-ról 70-re bővítik az árkorlátozás alá eső alapvető fontosságú termékek listáját. Az új lista olyan árucikkeket tartalmaz, mint a kenyér, a tésztafélék, a konzervek, a tejtermékek és a pácolt húsok. Az intézkedés jövő pénteken lép hatályba, és a kiskereskedőknek egy hetük van arra, hogy kiigazítsák áraikat.
Josip Kelemen, a Halo, inspektore tanácsadója további lépésekre buzdította a fogyasztókat.
Terjesszük ki a bojkottot a szupermarketeken túlra is. Ne költsünk bankokban, távközlési cégeknél, futárszolgálatoknál, benzinkutakon, kávézókban és éttermekben
- mondta Kelemen. A tanácsadó hangsúlyozta, hogy a cél nem a kiskereskedők megtámadása, hanem az árak tarthatatlan emelkedésére való figyelemfelhívás.
A bojkottmozgalom egyre nagyobb teret nyer Horvátországban, és úgy tűnik, hogy a kiskereskedők és a kormány is komolyan veszik a fogyasztók aggodalmát. A következő napok és hetek megmutatják, hogy ezek az intézkedések elegendőek lesznek-e a helyzet kezelésére, és milyen hosszú távú hatásuk lesz a horvátországi árképzési stratégiákra.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio