Elkezdődhetett az orosz trükközés az LNG-terminálokat érintő szankciók kijátszására. Az LSEG adataiból az látszik, hogy a Novatek orosz gázvállalat egy új gázszállító tartályhajót szerzett be a murmanszki sarkvidéki kikötő közelében. Az adatok szerint a Nord Moon nevű hajó a Barents-tengeren tartózkodik, ahol a Yamal LNG kikötőből származó cseppfolyósított gázt rakodják át az Arc7 jégosztályú tartályhajóról.
A jégosztály (ice-class) az a minősítés, amely megmutatja, hogy a hajó milyen vastagságú és típusú jégen képes haladni. Ezt különböző nemzetközi szabványok alapján osztályozzák. Az Arc7 pedig az Oroszországban használt jégosztály-besorolás egyik magasabb szintje, amely azt jelenti, hogy az adott tartályhajó akár 1,5–2,1 méter vastag jégen is képes önállóan haladni jégtörő nélkül.
A hajóról hajóra történő "átfejetés" általában a jégosztályú LNG tartályhajókról hagyományos tartályhajókra történő átrakását jelenti, ami jelentősen megbonyolítja a rakomány nyomon követését - természetesen ez nem véletlen. Oroszország ugyanis ezzel a módszerrel szeretné kijátszani a különböző nyugati szankciókat. Bár a tiltólista bővíthető, de a szankciók folyamatos módosítása lassú és bürokratikus folyamat, ami nem biztos, hogy valós időben le tudja követni az ilyen ügyeskedést.
Ezért szinte biztos, hogy minden kiskaput ki fog használni a szankciók kikerülésére, hiszen a világ negyedik legnagyobb LNG-termelőjéről van szó - az USA, Ausztrália és Katar mögött. Jelenleg két nagy LNG-üzem működik Oroszországban: a Novatek vállalat által üzemeltetett Yamal LNG terminál, amely tavaly mintegy 20 millió tonnát exportált, és a Gazprom Szahalin-2 terminálja, amely további 10 millió tonnát adott el a külföldi piacokra.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images