A tejek és tejtermékek a magyar családok vásárlásainak meghatározó elemét képzik.
A KSH teljes inflációs fogyasztói kosarában a tejek és tejtermékek 3,2%-os súllyal jelennek meg, ami azt jelenti, hogy a KSH élelmiszerkosarának több mint 10%-át teszik ki ezek a termékek.
A legfrissebb januári adatok szerint az árfigyelőben megfigyelt élelmiszerek közül kiugróan drágultak a tejek és tejtermékek:
- a tejek 23%-kal,
- a vajak és vajkrémek 15,5%-kal,
- a tejfölök 14,5%-kal,
- a trappista sajt 12,2%-kal,
- illetve a túrók 9,8%-kal kerülnek többe, mint egy évvel korábban.
A szaktárca szerint a tejek és tejtermékek áremelkedésének hátterében egyrészt nemzetközi tényezők állnak (nyerstej árának emelkedése az aszály miatt megnövekvő takarmányárak és a tejhozamok csökkenése következtében),
másrészt azonban kiskereskedelmi árrés-emelkedés is azonosítható
- teszik hozzá.
Az árak alakulásának vizsgálata során - az NGM szerint - megállapítást nyert, hogy a saját márkás és a gyártói márkás tejek és tejtermékek között jelentős eltérések vannak a kiskereskedelmi árrés tekintetében.
Míg a kiskereskedelmi üzletek az általuk forgalmazott saját márkás és gyártói márkás termékeket viszonylag alacsony árkülönbséggel szerzik be,
addig a fogyasztók felé a gyártói márkás termékeket lényegesen magasabb árréssel értékesítik, mint a saját márkás termékeiket
- hívja fel a figyelmet a tárca.
A kormány a jövőben is kiemelt figyelmet fordít a termelői, a kiskereskedelmi beszerzési és a fogyasztói élelmiszerárak alakulására, és ha kell beavatkozik.
A kormány a halak, kávé, tea, rizs, marhahús, sertés kolbászok, zsemle, édességek, kakaópor és számos egyéb termékkategória mellett további tejtermékek (pl. tejszín) beépítésével bővítheti az online árfigyelő rendszert.
A kormány korábban már belengette, hogy 100 termékre emelheti az online árfigyelőben megfigyelt termékek körét.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images