A egynapos e-matricát 2024 tavaszán vezette be Magyarország uniós nyomásra. A lehető legmagasabb összegben határozták meg az árát, ugyanis az Eurovignetta irányelv azt írta elő, hogy az nem lehet magasabb, mint az éves díj 9 százaléka. Így lett 2024-ben 5150 forint az ára ennek a jogosultságnak.
Az Európai Unió célja az volt, hogy az egyes országok ne a külföldiekkel fizettessék meg az útfejlesztések költségeit úgy, hogy a legrövidebb elérhető matrica is hosszabb távra szól, viszonylag drágán. A napi matrica is alapvetően a külföldieket célozza és bár ár-érték arányát tekintve valóban nagyon rossz termék, azok számára, akik csak átutaznak Magyarországon mégis spórolást jelent a korábbi legolcsóbb, 10 naposhoz képest. Tavaly 1,62 millió darab fogyott belőle, ebből több mint 1,1 milliót külföldi felségjelzésű autókra vásároltak.
Mindazok, akik így tettek
- motorra 630
- személyautóra és utánfutóra (D1 és U) 1 250
- kisbuszra 2 000 forintot spórolhattak.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. elküldte lapunknak a részletes, kategóriára és matricatípusra bontott eladási adatokat, ebből pedig kiderül, hogy áfával együtt
2,1 milliárd forint hiányzik a költségvetésből az egy napos matrica bevezetése következtében
Ez az összes, e-matricából származó bevétel 1,4 százaléka, 2024-ben ugyanis bruttó 148 milliárd forint folyt be ezen a jogcímen, 16,3 százalékkal több, mint 2023-ban (ideértve az elővásárlásokat is).
Ez a növekmény nagyjából megegyezik a 16,4 százalékos áremeléssel, amely nem mellesleg minden évben az augusztusi fogyasztói árindexhez kötnek. Az egyezés azonban csak a véletlen műve, mert 2024-ben nem csak az egynapos matrica torzította a számok összevethetőségét, hanem az is, hogy a buszok áttértek a megtett úttal arányos rendszerbe áprilistól. Az első negyedévben nem is lehetett éves matricát venni rájuk.
Mindezekkel együtt is összesen 15,2 millió e-matrica fogyott tavaly, 2,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A heti és havi matricák eladásai csökkentek, az évesé és a megyeié nőtt, különösen az utóbbi népszerű az autósok körében.
A 16,4 százalékos áremelés mellett beszédes, hogy a
- 10 napos matricákból származó bevétel 1,8 százalékkal csökkent,
- a havié az áremelkedésnél kisebb mértékben, 8,7-tel nőtt,
- az évesé viszont ennél jobban 19,1,
- a megyeié pedig 27,1 százalékkal emelkedett.
Mindebből az látszik, hogy folytatódik az évek óta látható trend, hogy az autósok próbálnak sprórolni a matricákkal. Erre a legjobb megoldás a megyei jogosultság, amelynek ára majdnem az egykilencede az évesnek és még úgy is jobban ki lehet jönni vele, ha évente 1-2 alkalommal szükség van egy 10-napos vagy havi matricára.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images